رفتن به محتوای اصلی

گزارشی از وضعیت دنا شیبانی ورزشکار شیرازی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه
07.12.2022 - 20:14
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

وضعیت دنا شیبانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بلاتکلیف است و او در شرایط بسیار دشوار قرار دارد

کانون حقوق بشر ایران، ۱۶ آذر ۱۴۰۱؛ دنا شیبانی ۳۳ساله، گرافیست و مربی اسنوبُرد، روز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ با حمله‌ی مسلحانه‌ی چندین ماشین لباس شخصی به‌طور وحشیانه‌ای در جزیره‌ی قشم به همراه خواهر، نامزد خواهر و دوستش با چشمان بسته ربوده شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بدنبال این بازداشت، نامزد خواهر او مورد ضرب و شتم قرار گرفت. گوشی‌های همه‌ی آن‌ها ربوده شد و پس از انتقال شبانه‌ی دنا به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در شیراز، منزل خواهر او نیز بازرسی و لپتاپ‌های او و خواهرش هم ربوده شدند.

با گذشت یکماه از ربوده شدن دنا، وی همچنان تحت فشارهای جسمی و روحی، بصورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس است. هرچند اتهاماتی واهی به او نسبت داده شده است اما؛

اتهام دنا شیبانی هنوز بصورت دقیق اعلام نشده و سازمان اطلاعات سپاه برای آزار دنا و خانواده‌ی او، که پدرش یک بیماری دردناک و جراحی اورژانسی احتیاج دارد و مادرش دچار فروپاشی روانی شده است، دنا را در حالت بلاتکلیفی و تعلیق، به بهانه‌ی تحقیقات نگه داشته است. کمترین شکنجه‌های روانی سازمان اطلاعات سپاه اعتراف‌گیری اجباری، تهدید دنا و خانواده‌ی او، اتهام‌زنی و افترا و عدم امکان رساندن لباس، دارو و کمترین وسایل به اوست.

خانواده وی در این مدت تنها یک بار او را دیده‌اند که حال جسمی بسیار بدی داشته و بیشتر از ۱۰ کیلو لاغر شده است.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشر ایران گفت: «دنا گاهی چند ثانیه اجازه‌ی تماس دارد که مشخصا او را مجبور می‌کنند صدای سرحالی داشته باشد و بگوید خوب است و لباس‌ها، داروها و کتاب‌هایی که خانواده برای او برده‌اند به دستش رسیده؛ درحالی‌که چنین نیست و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حتی اموال شخصی چندین گروگان خود را هم از آن‌ها می‌دزدد.»

این منبع گفت:‌ «دنا برای شکنجه‌ی روحی بیشتر، از صحبت کردن با خواهر خود محروم شده است، همان صحبت تلفنی اجباری شنود شده‌ی دیکته شده و قلابی از گروگان‌گاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، که هیچ خانواده‌ای مایل به دریافت آن نیست. چرا که هر خانواده‌ای تنها آزادی گروگان بی‌گناه خود را می‌خواهد.»

خانواده دنا به شدت تحت فشار هستند و بصورت مستمر تهدید می شوند.

این منبع در نهایت گفت:‌ «این وضعیت ده‌ها ورزشکار حرفه‌ای شیرازی دیگر نیز هست.»

درباره اعتراضات سراسری

اعتراضات سراسری اخیر با جان باختن مهسا امینی آغاز شد. مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی توسط گشت ارشاد و به بهانه بدحجابی بازداشت و بر اثر ضربات به سرش در بیمارستان کسری جان باخت.

این اعتراضات از همان زمان کلید خورد و تاکنون نزدیک به دو ماه است که ادامه دارد. مردم در این اعتراضات خواستار سرنگونی تمامیت نظام حاکم و برقراری امنیت و آزادی و دمکراسی هستند.

درجریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۵۲۰نفر از جمله ۶۵کودک جان باخته و بیش از ۲۰ هزار نفر (بر اساس آمارهای حکومت) بازداشت شده اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.