رفتن به محتوای اصلی

واکنش‌های جهانی به اعدام محسن شکاری،‌ از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران
08.12.2022 - 18:51

همزمان با ادامه اعتراضات اخیر، قوه قضائیه ایران از اجرای حکم اعدام محسن شکاری،‌ از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خبر داد. این اولین حکم اعدام در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران است که اجرا شده است.

قوه قضائیه ایران اعلام کرد که با رد فرجام خواهی و تایید دیوان عالی کشور،‌ حکم اعدام محسن شکاری، ۲۳ ساله، فرزند مسعود که ۲۹ آبان ماه و در رابطه با اتهام محاربه صادر شده بود،‌ صبح امروز،‌ پنجشنبه ۱۷‌آذرماه اجرا شد.

قوه قضائیه ایران می‌گوید که محسن شکاری «سوم مهر ماه در منطقه ستارخان تهران ضمن بستن خیابان با در دست داشتن «قمه» مردم را تهدید به هم‌صدایی و همراهی با خود می‌کرد.»

او همچنین با این اتهام رو به رو شده بود که یک بسیجی را با ضربات قمه «مجروح کرده است.»

اولین جلسه دادگاه محسن شکاری ۱۰‌ آبان ماه برگزار شده بود. اعدام محسن شکاری درحالی صورت گرفته که تنها ۷۵ روز از بازداشت او سپری شده بود و درجریان دادرسی و محاکمه به وکیل اختیاری دسترسی نداشت.

اجرای حکم اعدام این معترض در حالی است که فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل از جمله جاوید رحمان پیشتر نسبت به اجرای حکم اعدام برای معترضان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند.

همزمان با انتشار خبر اعدام محسن شکاری، برخی از کانال‌های وابسته به سپاه پاسداران، ویدئویی از «اعترافات» او را منتشر کردند.

اخذ اعتراف اجباری از افراد در ایران و استفاده از آن در دادگاه‌ها علیه متهمان در سیستم قضایی ایران سابقه دارد.

«اعترافات» محسن شکاری در دو زمان مختلف ضبط شده‌اند. و در یکی از این مصاحبه‌های تلویزیونی، صورت آقای شکاری زخمی است.

خبر اعدام اولین معترض در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران در حالی منتشر شده که طی سه روز گذشته اعتصاب و اعتراضات سراسری در ایران ادامه داشته و دیشب در برخی از شهرها از جمله اردکان یزد و تهران تجمعات گسترده تری گزارش شده است.

دیشب تصاویری از تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان در خیابان‌های اطراف میدان آزادی تهران منتشر شد.

واکنش‌های جهانی: ابراز «خشم» بریتانیا و اعتراض آلمان

جیمز کلورلی،‌ وزیر خارجه بریتانیا خبر اعدام اولین معترض اعتراضات اخیر در ایران را «غم انگیز» خواند و گفت که به شدت از شنیدن این خبر «خشمگین» است.

او در توییتی نوشت: «از خبر غم انگیز اولین اعدام یک معترض در ایران خشمگین هستم. جهان نمی‌تواند بر خشونت نفرت انگیزی که رژیم ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد،‌ چشم ببندد.»

آقای کلورلی تاکید کرد که «بریتانیا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»

آنالینا بائربوک،‌ وزیر خارجه آلمان هم در توییتی با «غیرانسانی خواندن» رفتار حکومت ایران تاکید کرد که تهدید به اعدام، فریاد آزادی خواهی مردم ایران را «خفه نخواهد کرد.»

او در توییتی نوشت که «غیرانسانی بودن» رفتار رژیم ایران «حد و مرزی نمی‌شناسد.»

او نوشت: «محسن شکاری به دلیل مخالفت با رژیم در یک رویه اجمالی و فریبکارانه محکوم و اعدام شد. اما تهدید به اعدام فریاد آزادیخواهی مردم را خفه نخواهد کرد.»

دولت اتریش از اولین کشورهایی بود که به اعدام این معترض در ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه اتریش در توییتی اعدام محسن شکاری را اقدامی «نامتناسب و غیرانسانی» خواند و به شدت آن را محکوم کرد.

در توییت وزارت خارجه اتریش آمده: «ما اعدام امروز محسن شکاری را نامتناسب و غیرانسانی میدانیم و به شدت آن را محکوم می‌کنیم. اتریش مخالفت صریح خود را با مجازات اعدام تکرار میکند و از دولت ایران می‌خواهیم که اجرای همه احکام اعدام دیگری که در رابطه با اعتراضات اخیر صادر شده را متوقف کند.»

آنیکن هیتفلدچ، وزیر خارجه نروژ هم با انتشار توییتی نوشت: «نروژ اقدام حکومت ایران برای اعدام یکی از کسانی که در جریان تظاهرات دستگیرشده بود، محکوم می‌کند.»

خانم هیتفلدچ همچنین از ایران درخواست کرد که دیگر از مجازات اعدام استفاده نکند و به سرکوب معترضانی که «به دنبال حقوق بنیادین خود هستند»، پایان دهد.

او نوشته است: «نروژ با هرگونه مجازات اعدام مخالف است.»

عفو بین الملل: اعدام محسن شکاری «غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران» را آشکار می‌‎کند

عفو بین‌الملل هم روند محاکمه و اعدام محسن شکاری و اجرای حکم اعدام او را در کمتر از سه هفته پس از محکومیت او در یک دادگاه ساختگی به شدت ناعادلانه، «وحشتناک» توصیف کرد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که اعدام محسن شکاری،‌ غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران را آشکار می‌کند زیرا ده‌ها نفر دیگر هم با همین سرنوشت رو به رو هستند.»

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا فورا از مقامات ایران بخواهند که اجرای تمام اعدام‌هایی که در برنامه‌اش دارد،‌ فورا متوقف کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر میگوید که حکومت ایران باید از اینکه در تلاش مذبوحانه خود برای پایان دادن به قیام مردمی از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب معترضان استفاده کند،‌ دست بردارد.

عفو بین‌الملل دیروز در یک «درخواست اقدام فوری» این خواسته را از مقامات ایران مطرح کرده بود تا تمامی محکومیت‌ها و احکام اعدامی که در رابطه با اعتراضات اخیر صادر شده،‌ لغو شود.

هشدار سازمان حقوق بشر ایران نسبت به احتمال اعدام‌ گسترده معترضان

سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه‌ای اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف اعدام معترضان شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری گفت: «اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای شتابزده، ناعادلانه و بدون در اختیار داشتن وکیل صورت گرفته است».

آقای امیری‌مقدم افزود: «جامعه جهانی باید فورا و قویا در قبال این اعدام واکنش نشان دهد. این جنایت باید چنان تبعاتی برای حکومت داشته باشد که از اعدام‌های بیشتر پیشگیری کند. اگر اعدام محسن شکاری پیامدهای جدی برای حکومت نداشته باشد، با اعدام‌های گسترده معترضان روبه‌رو خواهیم بود.»

ادامه واکنش‌ها: مادر ستار بهشتی محسن شکاری را «نماد مظلومیت مردم ایران» خواند

گوهر عشقی،‌ مادر ستار بهشتی،‌ وبلاگ‌نویسی که در زندان جمهوری اسلامی کشته شد در پیامی توییتری محسن شکاری را پسرش خطاب کرد و نوشت که به او «افتخار» می‌کند.

او درباره محسن شکاری نوشت: «تو نماد مظلومیت مردم ایران هستی! تو آشکار کننده جنایت عریان جمهوری اسلامی علیه انسانیت هستی! سوز جگر مادرت را حس می‌کنم اما، تو و جوانانی مثل تو از جان خود گذشتند اما از ایرانه نه! هیچ وقت نام تو از تاریخ ایران محو نخواهد شد.»

علی کریمی،‌ از شاخص‌ترین چهره‌های ورزشی حامی اعتراض‌های اخیر در ایران در استوری اینستاگرام خود نوشت: «منتظر انتقام اعدام محسن شکاری باشید.»

او در توییتی نوشت: «اگر امروز سکوت کنیم، فردا باید هشتگ اعدام نکنید را برای دیگر فرزندان ایران بزنیم.»

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی در توییتی نوشت: «با اعدام محسن شکاری آخرين بيل رو به گورتون زدين. سالِ ١٤٠١، نيست مثل ١٣٦٧ ! خوابشو ببينين بى شرفا.»

سروش لشکری،‌ خواننده رپ و ترانه‌سرا که بیشتر با نام هنری «هیچکس» شناخته می‌شود در توییتی نوشت که محسن شکاری، ۲۳ ساله که صبح امروز بوسیله جمهوری اسلامی اعدام شد،‌ مثل بسیاری از همسالانش در سراسر جهان علایق و آرزوهایی داشت.

به گفته «هیچکس»: «اوعاشق مجموعه بازی ویدئویی «خدای جنگ» کمپانی سونی/سنتا مونیکا بود و ساعت‌ها درباره آن حرف میزد. او اعدام شد چون آزادی و یک زندگی عادی می‌خواست.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.