رفتن به محتوای اصلی

«کجای شریعت گفته برای کشته شدن یک بسیجی، به پنج نفر حکم اعدام دهید؟»
09.12.2022 - 17:40

آقای عبدالحمید با غیر شرعی خواندن حکم اعدام گفت:«کجای شریعت گفته که برای کشته شدن یک بسیجی، به پنج نفر حکم اعدام دهید؟»

او در نماز جمعه امروز زاهدان گفت: «کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، از نظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست.»

مولوی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که کشتن مردم بر اساس اتهام محاربه «دردی را دوا نمی‌کند» و «این اعتراض با کشتن مردم خاموش نمی‌شود».

به گفته آقای اسماعیل‌زهی مجازات چنین فردی «یک سال دو سال زندان کافی بود».

محسن شکاری از معترضانی بود که روز ۳ مهرماه در خیابان ستارخان در غرب تهران بازداشت شد. بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه ۷۵ روز از بازداشت محسن شکاری می‌گذشت، حکم اعدام او اجرا شد.

چند متهم دیگر از جمله دکتر حمید قره حسنلو هم به واسطه اتهام‌ قتل همان بسیجی زیر حکم «محاربه» و «افساد فی الارض» هستند.

هم چنین به گزارش وبسایت «حال‌وش» محسن هاشم‌زهی، زندانی ۲۴ ساله بلوچ برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است. آقای هشام‌زهی به علت درگیری خیابانی به قتل متهم و به اعدام محکوم شده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه‌ها با اشاره به کشته شدن یک نفر(مهران سماک) پس از شادی از شکست تیم فوتبال در انزلی و کشتار مردم زاهدان پس از اعتراضات جمعه خونین، از معیارهای دوگانه قوه قضاییه ایران انتقاد کرد و گفت:« چرا مامورانی که مستقیم و به ضرب گلوله افراد بی گناه را می‌کشند قصاص نمی‌شوند؟»

مهران سماک ۲۷ ساله در داخل اتومبیل خود و بر اثر شلیک مستقیم گلوله به سرش جان باخت.

آقای عبدالحمید همچنین گفت: «حاکم باید اشتباهات خود را بپذیرد.»

پس از سرکوب شدید معترضان در«جمعه خونین زاهدان»، مولوی عبدالحمید خواستار محاکمه آمران و عاملان شده بود و شخص رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان فرمانده کل قوای نظامی مسئول اتفاقات خوانده بود.

جمعه ۸ مهر نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

مولوی عبدالحمید با بیان این‌که در صدر اسلام چنین اعدام‌هایی صورت نمی گرفت، اجرای حکم اعدام در ایران را بسیار بالا دانست. در حال حاضر نهادهای حقوق بشر درباره افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

قوه قضائیه ایران تاکنون شش نفر را در ارتباط با این اعتراضات به اعدام محکوم کرده است. عفو بین‌الملل می گوید که بر اساس گزارش‌های رسمی، حداقل ۲۱ نفر از بازداشت‌شدگان با مواد از قانون تفهیم اتهام شده‌اند که می‌تواند حکم اعدام آنها را به دنبال داشته باشد.

بنابر گفته‌های گروه‌های حقوق بشر، ایران پس از چین بیشتر میزان اعدام سالیانه را ثبت می‌کند.

زنان زاهدان: «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه»

محسن شکاری

 

اعدام محسن شکاری با واکنشهای زیادی در ایران و جهان روبرو شد

مطابق هفته‌های گذشته در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در روز جمعه تظاهرات شد. تصاویری از تظاهرات زنان در شهر زاهدان منتشر شده است. زنان معترض در واکنش به اعدام محسن شکاری شعار دادند: «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه»

پس از پایان نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان، معترضان از جمله شعار می‌دادند: «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی».

شعارعلیه علی خامنه‌ای محور ثابت شعارهای معترضان در سراسر ایران است. اما شعارعلیه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، عموما چندان برجسته نیست ولی به طور ویژه در اعتراضات شهرهای سیستان و بلوچستان شنیده می‌شود.

معترضان در زاهدان پرچمی را بالا بردند که رنگ‌های پرچم رسمی ایران را دارد اما نشان جمهوری اسلامی در میان آن نیست و به جایش نام اقوام ایرانی نوشته شده و آنها به اتحاد فراخوانده شده‌اند.

در شهر خاش هم معترضان شعارهای علیه جمهوری اسلامی سر دادند. معترضان در شهر خاش شعار دادند: «مرگ بر بسیجی،‌ مرگ بر سپاهی».

شهروندان در سیستان و بلوچستان از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران هدف سرکوب ماموران مسلح حکومت بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است می گوید از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران، در مجموع ۱۱۸ نفر در سرکوب معترضان در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.اعتراضات

 

معترضان در زاهدان پرچمی را بالا بردند که رنگ‌های پرچم رسمی ایران را دارد اما نشان جمهوری اسلامی در میان آن نیست و به جایش نام اقوام ایرانی نوشته شده و آنها به اتحاد فراخوانده شده‌اند

اخبار و روایت‌ برخی از زندانیان «موید تعرض جنسی به زندانیان زن» است

چند روز پیش هم مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که بر اساس اخبار و روایت برخی از محبوسین به برخی از زندانیان زن «تعرض» صورت گرفته است. او در توییتی نوشت «اخباری مبنی بر تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر، سرکوب و اعتراف اجباری در رسانه‌ها بازتاب یافته و روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است.» مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «در صورت اثبات، قطعا بزرگ‌ترین مفسدان فی‌الارض مرتکبین همین جنایات هستند». او خطاب به قوه قضائیه نوشت:«این افراد را محاکمه و به اشد مجازات برساند».

پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار یک گزارش تحقیقی از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داد. سی‌ان‌ان این گزارش را با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی منتشر کرد و تایید کرده که زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.علیرغم محدودیت رسانه‌ها، ‌سی‌ان‌ان از ۱۱ مورد خشونت جنسی علیه معترضان در زندان های ایران مطلع شده و توانسته تقریبا نیمی از آنها را تایید کند.

اغلب موارد تجاوز و آزار جنسی مربوط به غرب ایران و مناطق کردنشین از جمله در بازداشتگاه‌های ارومیه است.

این گزارش به نقل از منابعی که با آن صحبت کرده تایید کرده‌اند که در برخی موارد از تجاوز جنسی فیلمبرداری شده و از آن جهت فشار به معترضان استفاده شده است.

هواداران حکومت و بسیاری از طلاب و رهبران مذهبی به اعتراضات اخیر و نقش پررنگ زنان در آن تاخته‌اند و بعضا خواستار تشدید برخورد با اعتراضات و مسئله بی‌حجابی شدند. پیشتر ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آنها نیروهای امنیتی ایران در جریان سرکوب تظاهرکنندگان زن را مورد تعرض قرار می‌دهند.

پیشتر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در اوین در نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران از او خواست درباره تعرض به زنان بازداشتی تحقیقی ویژه انجام دهد.

خدانور

 

تصاویر خدانور لجه‌ای (لجعی) از کشته‌شدگان سیستان و بلوچستان تبدیل به یکی از نمادهای معترضان شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.