رفتن به محتوای اصلی

قتل حکومتی مجیدرضا رهنورد دومین قتل حکومتی است که به اتهام محاربه صورت می‌گیرد
13.12.2022 - 07:17

تاثر و خشم از اعدام مجیدرضا رهنورد در ایران؛‌ «آیا اکنون وقت عمل نیست؟»

مجیدرضا رهنورد

عکسی از مجیدرضا رهنورد و مادرش که گفته شده مربوط به آخرین ملاقات آنها بوده و خانواده این زندانی از احتمال اعدام پسرشان بی‌خبر بودند

انتشار خبر اعدام مجیدرضا رهنورد،‌ یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران در حالیکه فقط سه هفته از زمان بازداشت او می‌گذشت،‌ موجی از خشم و تاثر را به دنبال داشت.

مجیدرضا رهنورد، ۲۳ ساله، بامداد دوشنبه ۲۱ آذرماه در خیابانی در شهر مشهد و «در ملاعام» به دار آویخته شده است و قوه قضائیه ایران تصاویری از لحظه اعدام او با حضور نیروهای امنیتی که صورت‌هایشان را پوشاندند منتشر کرد.

اعدام مجیدرضا رهنورد، ۵ روز پس از اعدام محسن شکاری،‌ یکی از معترضان بازداشت شده در تهران اجرا شد و ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام در شهر مشهد تجمعاتی در اعتراض به اعدام محسن شکاری برگزار شده بود.

قوه قضائیه ایران او را در رابطه با اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم» و کشتن ۲ بسیجی و مجروح کردن ۴ نفر دیگر مجرم شناخته است.

رسانه های ایران تصاویری از آنچه اعترافات آقای رهنورد خواند را پخش کرده بودند که او در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته بود. انتشار اعتراف اجباری مجیدرضا رهنورد از سوی رسانه‌های حکومتی در حالی که دستش درگچ بود بار دیگر انتقادها از روند اخذ اینگونه اعترافات در شرایطی مبهم و با استفاده از زور، فشار و شکنجه را مطرح کرده است.

فعالان حقوق بشر روند دادگاه‌ها در ایران را به شدت ناعادلانه توصیف می‌کنند چرا که بر اساس قوانین ایران بازداشت شدگان اعتراضات اخیر از حق انتخاب وکیل محروم هستند و وکلای تسخیری که از سوی دادگاه برای آنها تعیین می‌شود دفاعی از متهمان نمی‌کنند و اغلب همسو با نماینده دادستان علیه متهم هستند.

ویدیویی از مزار مجیدرضا رهنورد جوان معترضی که صبح امروز اعدام شد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و صدای فریاد «شهید میهن، مجیدرضا رهنورد» بر سر مزارش شنیده می‌شود.

امروز عکس‌ها و پیام‌هایی در اعتراض به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد در دانشگاه‌های ایران نصب و نوشته شد.

 

بازتاب دومین اعدام معترضان ایرانی در جهان: «آیا اکنون وقت عمل نیست؟»

آنالنا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان دومین اعدام مربوط به اعتراضات ایران را به شدت محکوم کرد.

خانم بربوک که امروز، دوشنبه ۲۱ آذر برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است گفت که اتحادیه اروپا در کنار ایرانی‌هایی است که خواهان حقوق اولیه خود هستند.

او درباره اعدام مجیدرضا رهنورد،‌ معترضی که ۲۳ روز بعد از بازداشت، امروز در مشهد اعدام شد گفت: «این اعدام‌ها تلاشی آشکار برای ترساندن است نه به این دلیل که افراد مرتکب جرمی شده باشند بلکه صرفا نظرات خود را در خیابان بیان می‌کنند و فقط می‌خواهند مثل ما در آزادی زندگی کنند.»

وزیر خارجه آلمان گفت که به این دلیل است که روز و شب وضعیت ایران را زیر نظر دارند و تاکید کرد که آلمان و کشورهای اروپایی در کنار «مردم بی‌گناه ایران» هستند.

او همچنین درباره جزئیات بسته تحریمی دیگر اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که این تحریم‌ها به طور خاص سپاه پاسداران و کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول این اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در آستانه این نشست از توافق درباره تحریم‌های «بسیار سنگین» علیه ایران خبر داد.

او پیش از دیدار با نمایندگان این اتحادیه گفته بود: «ما بسته بسیار سنگین تحریمی (علیه جمهوری اسلامی) را تصویب خواهیم کرد.»

آقای بورل گفته اتحادیه اروپا آنچه در توان دارد را برای حمایت از «زنان جوان» و «تظاهرات مسالمت‌آمیز» بکار خواهد بست.

هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت: «دومین نفر از معترضان در ایران اعدام شد. آنها صبح با والدین او (مجیدرضا رهنورد) تماس گرفتند و خبر اعدام را به آنها دادند و گفتند که خودشان او را دفن کرده‌اند. یعنی پدر و مادرش نتوانستند برای آخرین بار او را ببینند. این بی‌رحمی محض است.»

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سابق سوئد با محکوم کردن اعدام مجیدرضا رهنورد، از جامعه بین‌الملل خواست سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان تروریستی» شناسایی کند.

خانم والستروم در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت که فقط محکوم کردن این اقدام «ظالمانه و شیطانی» کافی نیست. او از جامعه بین‌المللی خواست علاوه بر اقدام فوری علیه سپاه، ویزای مقام‌های جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها در خارج از ایران را لغو کنند.

حجله

 

حجله‌ای که برای مجیدرضا رهنورد گذاشتند، معترض ۲۳ ساله‌ای که بدون داشتن فرصت دفاع از خود به دار آویخته شد

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعدام مجیدرضا رهنورد، معترض ایرانی را شدیدا محکوم کرد. در بیانیه منتشر شده از این اعدام به عنوان نمونه‌ دیگری از «نقض شدید» و «غیرقابل قبول» حقوق و آزادی‌های اساسی از سوی جمهوری اسلامی یاد شده است.

دولت فرانسه ضمن ابراز مخالفت خود با اجرای حکم اعدام تحت هر شرایطی و در هر جایی، خواستار برچیده شدن این تنبیه «غیرانسانی و ناعادلانه» شده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود بر آزادی تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرده و فشار بر زنان و مردانی را که در تظاهرات مشارکت داشته‌اند، محکوم کرده است.

فرانسه می‌گوید خواسته‌های معترضان ایرانی برای رسیدن به آزادی‌های بیشتر و احترام به حقوق معترضان «قانونی» است و باید شنیده شود.

ابراز انزجار دفتر حقوق بشر سازمان ملل از ادامه استفاده از مجازات اعدام در ایران

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در توییتی اعلام کرد که از ادامه استفاده از مجازات اعدام در ایران پس از انتشار خبراعدام دومین معترض به نام مجیدرضا رهنورد،‌ فقط کمی بیش از سه هفته پس از دستگیری،‌ ابراز انزجار کرد.

این نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد که مقرش در ژنو است، می‌گوید که از جان سایر معترضانی که به اعدام محکوم شدند، بیمناک است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرد که «استفاده از مجازات اعدام با حق حیات سازگاری ندارد.»

اول آذرماه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته سخنگوی این سازمان به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه و آبان منجر شده بود، «بحرانی» توصیف کرده بود.

نوربرت روتگن، نماینده مجلس آلمان از حزب دموکرات مسیحی هم در توییتی نوشت:‌ «محسن شکاری توسط رژیم اعدام شد. همینطور مجیدرضا رهنورد. دهها اعدام هم در بلوچستان اتفاق افتاده که کسی از آن اینجا صحبت نمی‌کند. ۴۷۵ تظاهرکننده کشته شدند. ۱۸ هزار نفر زندانی شدند. اگر اکنون وقت عمل نیست پس چه زمانی وقت عمل است؟»

این نماینده مجلس آلمان پیشتر اعلام کرده بود که کفالت سیاسی و پیگیری حقوقی وضعیت مصطفی نیلی،‌ وکیل زندانی در ایران را به عهده می‌گیرد.

مصطفی نیلی از وکلایی که پرونده زندانیان سیاسی را پیگیری می‌کرد از یک ماه پیش بازداشت شده است.

مود پتی،‌ نماینده پارلمان فرانسه هم در توییتی گفت که مجیدرضا رهنورد از یک «محاکمه عادلانه» محروم بوده و افزود که «نباید در مقابل بی‌عدالتی و اقدامات ضدانسانی سکوت کرد.»

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

 

اعتراض زنان زندانی در اوین: «برای توقف چرخه قتل حکومتی بپاخیزیم»

همزمان با اجرای دومین اعدام در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران گروهی از زنان زندانی در زندان اوین برای بیان مخالفت خود با اعدام در «دفتر افسر نگهبان تحصن کردند و سرود خواندند.»

در نامه ای که از داخل زندان اوین منتشر شده این فعالان سیاسی و مدنی زندانی از همه خواستند تا «برای نجات جان‌ به‌پا‌خاستگان در بند و توقف چرخه قتل حکومتی» به پاخیزند.

امضاکنندگان این نامه معترضان را دعوت کرده‌اند که با فریاد «اعدام را متوقف کنید» به خیابان بروند و نوشته‌اند: «ما نیز در کنار شما، گرچه در زندان، همراهی خود را با “خیابان” که به حکم اسارت از آن محروم مانده‌ایم، اعلام کرده و برای بیان مخالفت خود با اعدام در دفتر افسر نگهبان بند زنان زندان اوین، امروز در تاریخ ۲۱ آذر ماه با خواندن سرود و سر دادن شعار تحصن می‌کنیم.»

فریبا اسدی، نرگس محمدی، صبا کردافشاری، گلرخ ایرایی، گلاره عباسی،‌ سپیده قلیان، بهاره هدایت از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

ساعاتی پس از انتشار این نامه گزارش شد که «تلفن بند زنان زندان اوین قطع شده است.»

«بزرگترین گیوتین تاریخ مالکیت چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد»

قاضی قناد

 

«قاضی قناد» نماینده دادستان در دادگاه مجیدرضا رهنورد در حال نمایش چاقویی که ادعا شد او با آن دو بسیجی را کشته و ۴ بسیجی را مجروح کرده است. گلشیفته فراهانی با یادآوری دادگاه نوید افکاری،‌ می‌گوید «بزرگترین گیوتین تاریخ مالکیت چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد».

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی هم در توییتر خود نوشت: «مجیدرضا رهنورد اعدام شد. سكوت شما يعنى حمايت از ظلم و ظالم.»

او در اینستاگرام خود با اشاره به دادگاه مجیدرضا رهنورد نوشت: «آوردن چاقو توسط نماینده دادستان در دادگاه و نسبت دادن آن به مجیدرضا رهنورد،‌ یادآور اعتراف گیری اجباری و صحنه سازی برای نوید افکاری بود. این بزرگترین گیوتین تاریخ،‌ مالکیت تمامی چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد.»

وکیل تسخیری مجیدرضا هم در جریان دادگاه به جای دفاع از او با تکرار اتهامات مطرح شده توسط نماینده دادستان فقط گفته بود که چاقو «چاقوی آشپزخانه بوده است.»

هانیه توسلی بازیگر سرشناس ایرانی هم در پستی با هشتگ نام مجیدرضا رهنورد، در اینستاگرام خود نوشته: «هولناکی شرایط زندگی ما، فراتر از عقل و منطق منه»

مهناز افشار نیز در توییتی نوشته: «رژیم جمهوری اسلامی، قاتل زندگی، جوانی و زیبایی! قاتل و تخریب‌گر ایران! شرم بر شما»

 

توضیح ویدیو،توضیح: بی 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.