رفتن به محتوای اصلی

رژیم ایران سوریه نیست
20.12.2022 - 04:49

 

 

 

ادامه اعتراضات به بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس ایرانی

ترانه علیدوستی در کنفرانس خبری، هفتادومین جشنواره سالانه کن، مه ۲۰۲۲

 

ترانه علیدوستی در کنفرانس خبری، هفتادومین جشنواره سالانه کن، مه ۲۰۲۲

 

در پی بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی، که واکنش‌ شدید هنرمندان ایرانی و بین‌المللی را برانگیخت، جشنواره کن هم خواستار «آزادی فوری» او شد.

روز شنبه، ماموران «با یورش به خانه» خانم علیدوستی، این بازیگر را بازداشت کردند. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نیز دربازداشت او نوشت: «ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستندی و سندی را ارائه نکرد، ساعتی پیش به دستور مقام قضایی بازداشت شد.»

جشنواره کن، ضمن حمایت از خانم علیدوستی، بر همبستگی کامل خود با «تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای آزادی و حقوق زنان» در ایران تاکید کرد. این در حالیست که دیروز هم شماری از سینماگران در اعتراض به بازداشت خانم علیدوستی، در مقابل زندان اوین تجمع کردند.

در همین حال، اوا ماریا هولتزلایتنر، یک عضو مجلس اتریش با انتشار پیامی در حمایت از ترانه علیدوستی «کفالت سیاسی» او را به عهده گرفته است. او در اینستاگرام خود همچنین خواستار توقف‌ «اعدام‌های برنامه‌ریزی‌ شده» در ایران شده است.

این بازیگرسینما اخیرا در حمایت از اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران، عکسی بدون پوشش سر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود. او دراین عکس بی حجاب خود، دست نوشته‌ای به زبان کردی در دست دارد که شعار معترضان ایرانی «زن، زندگی، آزادی» بر روی آن نوشته شده بود.

خانم علیدوستی همچنین در واکنش به اعدام محسن شکاری نوشته بود: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.» محسن شکاری از زندانیان سیاسی بود که در جریان اعتراض‌های اخیر دستگیر شده بود و اخیرا اعدام شد.

با آغاز اعتراضات گسترده در ایران در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دختر ۲۲ساله کرد ایرانی تحت بازداشت گشت ارشاد، شماری از سینماگران و هنرمندان، به شیوه‌های متفاوت، حمایت خود را از اعتراضات ابراز کردند.

هفته گذشته هم، حمید فرخ نژاد دیگر بازیگر سینمای ایران در پستی اینستاگرامی با دیکتاتور نامیدن علی خامنه‌ای نوشت: «علی خامنه ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی. لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش».

حمله روزنامه نزدیک به سپاه به ترانه علیدوستی

روزنامه جوان منتسب به سپاه پاسداران در صفحه نخست خود به بازداشت ترانه علیدوستی پرداخته و فهرستی از نام‌های بازیگران و سینماگران معترض را منتشر کرده و آنها را عوامل «خوانده است».

این روزنامه در گزارشی با عنوان «جای بازیگر ضدامنیتی البته که سینما نیست» نوشته است «جای بازیگر در زندان نیست، اما کسی که با امنیت بازی می‌کند، باید منتظر رفتار متناسب هم باشد».

جوان با دفاع از بازداشت ترانه علیدوستی نوشته «وقتی قرار است نقش امنیتی ایفا کنیم، هزینه‌های این بازی را هم باید بپردازیم و این شکل بازیگری ممکن است به لوکیشن زندان هم برسد.»

این روزنامه از رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، میترا حجار، غزل شاکری، هنگامه قاضیانی به عنوان «هم‌قبیله‌ای‌های» ترانه علیدوستی نام برده که «به لحاظ سیاسی» منافع مشترکی دارند.

جوان همچنین با اشاره به اینکه اینستاگرام ترانه علیدوستی «بلافاصله پس از بازداشتش از دسترس خارج شد تا نهاد‌های امنیتی نتوانند به ارتباطات اینستاگرامی او دست پیدا کنند.» 

ترانه علیدوستی کیست؟

کمتر بازیگری این شانس را دارد که در سینما با نخستین کارش ره صد ساله را یک شبه طی کند و ترانه علیدوستی یکی از همین چهره‌ها در سینمای بعد از انقلاب ایران است. او در حالی که تازه ۱۸ سالگی را تمام کرده بود، با اولین نمایش فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» ساخته رسول صدرعاملی در جشنواره فجر سال ۱۳۸۰ به عنوان اولین استعداد جدید بازیگری آن دهه معرفی شد و به سرعت به یکی از هنرپیشه‌های مهم نسل خود تبدیل شد.

بر خلاف اغلب بازیگران کم سن و سال که بلافاصله بعد از اولین جرقه پرکار می‌شوند و خودشان را تکرار می‌کنند، او برای بازی در دومین فیلم کارنامه‌اش دو سال صبر کرد تا در «شهر زیبا» دومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی مقابل دوربین رفت.

این نه تنها نقطه عطفی در کارنامه اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی شد، بلکه آغازگر همکاری مداومی شد که تا نیمه دهه بعد هم ادامه یافت.

با این فیلم هم اصغر فرهادی نشان داد فیلمسازی متفاوت است و هم ترانه علیدوستی ثابت کرد موفقیتش در فیلم اول جرقه‌ای زودگذر نبوده است.

همکاری این دو در فیلم‌های «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «فروشنده» هم ادامه پیدا کرد و خانم علیدوستی در سطح بین‌المللی شناخته شد.

همکاری آنها فقط به فیلم‌هایی که اصغر فرهادی کارگردانی کرده است، محدود نماند. یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه ترانه علیدوستی «کنعان» بر اساس فیلمنامه مشترک اصغر فرهادی و مانی حقیقی ساخته شد.

به علاوه، خانم علیدوستی همکاری با مانی حقیقی را در فیلم‌های «پذیرایی ساده» و «تفریق» هم ادامه داد.

اعتراضات ترانه علیدوستی

اما او فقط با بازی در فیلم‌های مهم دو دهه اخیر سینمای ایران مورد توجه نبوده است. وقتی در سال ۹۶ دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا با امضا کردن فرمانی اجرایی، ورود شهروندان چند کشور از جمله ایران به خاک آمریکا را ممنوع کرد، «فروشنده» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

ترانه علیدوستی پیش از اصغر فرهادی اعلام کرد در اعتراض به دستور رئیس جمهور آمریکا حاضر نیست برای شرکت در مراسم اسکار درخواست ویزا بدهد. مجموعه اتفاق‌های بعد از این موضع‌گیری که با تصمیم مشابه از طرف آقای فرهادی همراه شد، در نهایت به اهدای اسکار بهترین فیلم خارجی به «فروشنده» ختم شد.

بازیگر ۳۸ ساله که طی دو دهه فعالیتش در سینمای ایران در فیلم‌های مهمی بازی کرده و بین هم‌نسلان خود به عنوان بازیگر کارنامه قابل اعتنایی دارد، به عنوان یکی از امضا کنندگان بیانیه سینماگران زن ایرانی درباره «آزار و خشونت جنسی» مورد توجه قرار گرفت.

او یکی از بانیان نوشته شدن این بیانیه و جمع‌آوری امضا برای آن بوده و سرشناس‌ترین چهره‌ای بود که به شکل علنی درباره اعمال خشونت و آزار به زنان در پشت صحنه سینما و دلایل انتشار این بیانیه و بازتاب‌های آن صحبت کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.