رفتن به محتوای اصلی

من تردید دارم که بتوان از خودکشی محمد مرادی الگویی ساخت
28.12.2022 - 08:05

سیروس ملکوتی : "من تردید دارم که بتوان از خودکشی محمد مرادی الگویی ساخت و یا به تقدیس عمل او نشست و آنرا نشانه اعتبار مبارزه و جنبش انقلابی در نظر آورد . به تصورم همه ما موظفیم با وسعت دید گسترده تر و مسئولیت بیشتری به انتخاب عمل مبارزاتی بنگریم . باید بدانیم که تقدیس و پذیرش خودکشی به مثابه یک کنش مبارزاتی میتواند از آن یک الگوی بسیار دهشتبار رفتاری بسازد و همه ما را در این انتخاب نادرست سهامدار خود سازد . با همه احساس و عاطفه انسانیم نسبت به حس محمد مرادی اما انتخاب او را درست نمیدانم ." 

 

 

مهسی امینی

یک ایرانی ساکن لیون فرانسه برای جلب توجه جهانیان به سرکوب‌ها در ایران، خودکشی کرد

 

 

تصویر

بنا بر گزارش رادیو  بین الملی فرانسه ؛  یک مرد ۳۸ ساله ایرانی ساکن شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه روز دوشنبه ۵ دی با انداختن خود از بالای پل به درون رودخانه رون در این شهر خودکشی کرد.
.
.
این مرد که محمد مرادی نام داشت دقایقی پیش از خودکشی با انتشار ویدیویی، دلیل انتخاب این مرگ خودخواسته را جلب توجه جهانیان به سرکوب اعتراضات جاری در ایران توصیف کرد.
.
.
او در این ویدیو در حالی که رود رون در پشت سرش دیده می‌شود، می‌گوید:
این یک ویدیو درباره خودکشی من است. من قرار است وقتی شما این ویدیو را می‌بینید، درون این رودخانه غرق شده باشم.
محمد مرادی که به همراه همسرش از سال ۲۰۱۹ در لیون ساکن بوده در این ویدیوی تکان‌دهنده همچنین می‌گوید:
امیدوارم مرگ من توجه دست کم بخشی از رسانه‌ها در خارج از کشور را به خودش جلب کند. و همین طور امیدوارم این پیامی باشد به مردم ایران که فکر نکنند ایرانیان خارج از کشور در غم آنان شریک نیستند.
.
.
رسانه‌های فرانسه در روزسه‌شنبه با انتشار این خبر نوشتند که این دانشجوی ایرانی برای جلب توجه افکار همگانی کشورهای غربی به وضعیت خشونت‌بار سرکوب‌های جمهوری اسلامی در ایران، خود را به درون رودخانه انداخته و جان باخت.
.
.
این رسانه‌ها همچنین نوشته‌اند که مرادی در یک ویدیو که به زبان فارسی و فرانسه در شبکه‌های اجتماعی همرسان کرده دلیل خودکشی‌اش را بیان نموده است. 
او در این ویدیوی دو دقیقه‌ای یادآوری می‌کند که در زندگی مشکلی نداشته و از نظر روانی و جسمی کاملا سالم است.
.
.
به نوشته رسانه‌های محلی و ملی فرانسه، رهگذران غروب دوشنبه حدود ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه این مرد را بالای پل گالیه‌نی در مرکز شهر دیده‌اند که قصد داشت داخل آب بپرد، اما تلاش آنان برای منصرف کردن او از این اقدام بی‌ثمر بوده و او در نهایت «بسیار مصمم به درون آب پریده و بی‌درنگ غرق شده است».
.
.
غواصان آتش‌نشانی لیون پس از حدود نیم ساعت جستجو پیکر بی‌جان او را که لای شاخه‌های درون آب گیر کرده بود، یافتند، اما تلاش آنها برای احیا و نجات جان او حاصلی نداشته و علت فوت را غرق شدن و خفگی در آب اعلام کردند.
.
.
یکی از همکلاسی‌های محمد به نام توما در گفتگو با شبکه یک تلویزیون فرانسه گفت که این دانشجوی ایرانی یک روز قبل از خودکشی برای او پیام خداحافظی فرستاده است.
 وی گفت که تلاش او و پدر و مادرش برای منصرف کردن محمد بی‌نتیجه بوده است.
.
.
همکلاسی محمد مرادی همچنین گفته که او اغلب درباره فضای سیاسی ایران صحبت می‌کرد و اغلب امیدوارانه می‌گفت که رژیم سقوط می‌کند.
.
.
روزنامه لوپروگره، چاپ لیون نوشت که در ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه تجمعی به یاد محمد مرادی در محل واقعه روی پل گالیه‌نی این شهر برگزار شد.
.
.
رسانه‌های فرانسه به نقل از مقامات محلی نوشتند که تحقیقات برای روشن شدن جزئیات و شرایط این خودکشی آغاز شده است.
.
.
سرکوب حکومتی اعتراضات در ایران تاکنون صدها کشته برجای گذاشته که شمار زیادی از آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

Mohammad Arshadi

 

خودکشی قهرمانانه یا فداکارانه

معمولا ايرانيان خودکشی را ضعف تلقی می کنند. من خودکشی محمد مرادی را از سر ضعف یا افسردگی نمیدانم. دورکهایم اصطلاحی دارد بنام Alturism suicide یا خودکشی فداکارانه وقتی فرد پیوندی عمیق با جامعه خود دارد برای دفاع از آن جامعه حاضر است با شرکت در جنگ جان ببازد. بودایی ها نیز خود سوزی را بعنوان یک اعتراض جدی بکار می برند. برای مثال خود سوزی راهب بودایی در اعتراض به جنگ ویتنام. محمد مرادی به حد زیادی عاشق میهن و انقلاب جوانان بود. او می سوخت و کسی شعله های او را نمی دید. آب سرد رودخانه شعله‌های او را خاموش کرد و در دل ما افکند. او قهرمان است.

جمعه, 30.12.2022 - 10:40 پیوند ثابت
کیانوش توکلی

راستش چند ساعت با خودم كلنجار رفتم تا اين پست را بگذارم ؛ چرا بايد چنين مي كرد براي او و خانواده اش واقعا متاسفم ؛ خودكشي راه درستي براي مبارز براي  زن آزادي؛ زندگی  نيست

چ., 28.12.2022 - 08:30 پیوند ثابت
نظرات رسیده

Mohammad Reza Eskandari

 

انقلاب ژینا انقلابی علیه خودکشی برای زندگی است
خودکشی در فرهنگ مبارزانی تنها در میدان دفاع مشروع ‌مسلحانه با دشمن وقتی هیچ راهی برای زنده مانده وجود نباشد اصولی است. در جنگی تمام عیار با نیروها و یکانهای مسلح رژیم که اسیر شدن شما باعث شکنجه و در نهایت اعدام شما می شود نه در میدان سیاسی و نه در انقلاب ژن ژیان زندگی
با تمام احترام به مرادی این جوان کرمانشاهی ای کاش برای جواب سوال خود در انقلاب ژینا راه دیگری یعنی زندگی مبارزانی انتخاب می کرد .راه حال وی نه تنها جوابی به کم توجهی جهان غرب به درد مردم ایران نخواهد وی می توانست تمام انرژی خود را هدیه زندگی مبارزانی می کرد زیرا جهان کم کم به مردم و انقلاب ژینا جواب مثلت می دهند ندای زندگی در تمام صداهای مبارزانی آنها شنیده می شود
تسلیت به خانواده و دوستان این همشهری کردم
پر توان باد انقلاب زندگی
سحر و صبح پیروزی نزدیک است این دشمنان انقلاب هستند باید به خودکشی فکر کنند نه ما
فردا از آن جوانان این کشور است

چ., 28.12.2022 - 08:28 پیوند ثابت
نظرات رسیده

Mahin Zarza

کاملا موافق شما هستم سیروس عزیز، این نوع مبارزه میتواند عواقب وحشتناکی بهمراه داشته باشد.مبارزه را باید در زندگی کردن جستجو کرد و نه در مرگ. خیلی خیلی متاسفم برای این هموطن عزیز اما منم به هیچ عنوان موافق روش مبارزه اش نیستم. یاد عزیزش مانا.

چ., 28.12.2022 - 08:21 پیوند ثابت
نظرات رسیده

  • امیل دارمو

    یاد موبدان بودایی در زمان جنگ ویتنام میافتم که برای اعتراض به جنگ، نشسته بر کف خیابان دست به خودسوزی می‌زدند. با همه‌ی احترامی که یک چنین از خودگذشتگی در من برمی‌انگیزد، هیچوقت نتوانستم این شیوه را که در نهایت حذف فیزیکی یک مبارز جان بر کف از صف مردم را شیوه اعتراض خود قرار میدهد، بفهمم.

    به‌خاطر دارم روز تلخی را که شاهد بودم که دوست و رفیقم زنده‌یاد نیوشا فرهی که در روز حضور خامنه‌ای جنایتکار در سازمان ملل و در چند قدمی جایی که من ایستاده بودم، چون ققنوس در میان شعله های آتش خود افروخته سوخت و رفت. خیلی وقت‌ها فکر میکنم که چقدر دوست داشتم که نیوشا امروز هم بود.

چ., 28.12.2022 - 08:20 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.