رفتن به محتوای اصلی

حمایت یکپارچه پارلمان بریتانیا از «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران
12.01.2023 - 18:51

 

اعضای مجلس عوام به اتفاق آرا به طرحی رای دادند که از دولت بریتانیا می‌خواهد با «تروریستی» خواندن سپاه، همکاری با این قدرتمندترین نهاد نظامی ایران و حمایت از آن را جرم کیفری محسوب کند.

نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزام‌آور نیست اما فشار نمایندگان مجلس برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران هم‌زمان با سرکوب اعتراض‌های ایران و افزایش تنش میان دو کشور تشدید شده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان بریتانیا بعد از سخنان چندین نماینده در محکومیت اقدامات سپاه، معاون وزیر خارجه این کشور به آنها گفت که دولت موضع یکپارچه نمایندگان علیه سپاه پاسداران را در نظر می‌گیرد.

لیو داکرتی، معاون وزارت خارجه به نمایندگان گفت که این مسئله برای دولت «بسیار جدی» است اما توضیح داد که دولت بریتانیا با وجود اعمال تحریم علیه سپاه هنوز این نهاد را به عنوان یک «سازمان‌ تروریستی» شناسایی نکرده است.

آقای داکرتی گفت «اشتباه خواهد بود اگر از این تریبون درباره نتیجه بررسی‌های جاری و فعال درباره این موضوع گمانه‌زنی کنم. به همین دلیل هم اشتباه است که درباره هرگونه اعلام رسمی موضع دولت درباره این مسئله، پیش‌دستی کنم.»

جیمز کلورلی

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشت که بریتانیا «کل سپاه پاسداران» را تحریم کرده است اما جزییات بیشتری ارائه نداد

هفته گذشته منابعی در دفتر نخست وزیری بریتانیا به بی‌بی‌سی گفتند که گزارش‌ها درباره قصد دولت برای شناسایی سپاه به عنوان یک «سازمان تروریستی» از سوی بریتانیا «به صورت کلی درست است» و لندن در تدارک اعلام رسمی این موضوع است.

پیش از آن روزنامه تلگراف گزارش داده بود که دولت بریتانیا احتمالا در هفته‌های آینده نام سپاه پاسداران را به فهرست «گروه‌های تروریستی» خود اضافه خواهد کرد.

سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا چندی پیش با اعلام خنثی کردن ده مورد از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ربودن یا قتل افراد در بریتانیا، حکومت ایران را تهدیدی مستقیم توصیف کردند.

اتهام‌های جمهوری اسلامی درباره دخالت بریتانیا در اعتراضات ایران که با انکار لندن همراه بوده، تنش میان دو کشور از پیش افزایش داده است.از زمان آغاز اعتراض‌های بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران، گروهی از سیاستمداران و نمایندگان مجلس بریتانیا خواهان سخت‌گیری بیشتر علیه حکومت ایران به ویژه سپاه پاسداران به دلیل دست داشتن در سرکوب خشونت آمیز معترضان و کشتن آنها شده‌اند.

باب بلکمن، نماینده‌ای که طرح حمایت از گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را به مجلس ارائه داده بود، امروز در پارلمان گفت که حکومت ایران روز به روز بیشتر دچار استیصال می‌شود و افزود «مشخص است که تداوم اعتراضات نشان می‌دهد که به طور قطع رژیم در حال از هم پاشیدن است».

آقای بلکمن همچنین از گزارش‌های مربوط به احتمال اجرای حکم علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی ابراز نگرانی کرد. آقای اکبری به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در ایران به اعدام محکوم شده است.

این نماینده مجلس بریتانیا گفت که سپاه پاسداران نه‌تنها مردم ایران که جوامع بین‌المللی از جمله کشور بریتانیا را تهدید می‌کند.

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی در ماه دسامبر گذشته به صراحت خواهان گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا شده بود.

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشت که بریتانیا «کل سپاه پاسداران» را تحریم کرده است، اما جزییاتی درباره این موضوع اعلام نکرد و بیانیه جدیدی درباره تحریم مجموعه سپاه منتشر نشد.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نام سپاه را به فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» خود اضافه کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.