رفتن به محتوای اصلی

روحانیون کرد محارب نامیدن معترضان را غیرشرعی خواندند و بازداشت شدند
25.01.2023 - 18:24

 

در پی انتشار ویدیویی از بیانیه گروهی از روحانیون شهرستان پیرانشهر در محکومیت «محارب» خواندن معترضان، ماموران امنیتی چهار نفر از روحانیون امضاکننده این بیانیه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ملاشریف محمدپور، امام جماعت مسجد رسول‌الله پیرانشهر و ملاسید جمال‌الدین واژی، از علمای دینی اهل سنت کرد، روز دوشنبه ۳ بهمن بازداشت شدند و ماموران امنیتی روز سه‌شنبه، ملا یونس نوخواه و ملا سید سلمان احمدی، از مدرسان مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی، را هم دستگیر شدند.

روحانیون پیرانشهر یکشنبه ۲ بهمن با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اینکه محارب و یاغی خواندن معترضان در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را «فاقد وجاهت شرعی و قانونی» دانستند، خواستار آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط تمام بازداشتی‌ها شدند. امضاکنندگان این بیانیه به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توصیه کردند از معترضان عذرخواهی و خسارت‌های وارده به آن‌ها و خانواده‌هایشان را جبران کنند.

یک روز پس از انتشار ویدیو قرائت گروهی این بیانیه، دستگیری روحانیون اهل سنت، در ادامه فشارهای پیشین بر آنان، آغاز شد. آژانس خبری کردپا پیش‌تر در روز ۲۷ دی‌ اعلام کرده بود که ملا یونس نوخواه، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» در مجموع به ۵۴ ماه حبس و خلع لباس محکوم شده است.

روز چهارشنبه ۲ آذر نیز شماری از ماموستاهای (روحانیون اهل سنت) ارومیه با صدور بیانیه‌ای، ضمن حمایت از مطالبات مردم، دانشجویان و نخبگان در خیزش سراسری، برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را محکوم کردند و از مسئولان خواستند به خواسته‌های برحق مردم تن دهند.

پیش‌ از آن، گروهی از روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان استان کردستان نیز با انتشار بیانیه‌ای، آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط بازداشتی‌ها و توقف صدور حکم اعدام برای معترضان را خواستار شدند و هشدار دادند که «چنین کار دهشتناکی تنها به افزایش خشم ملت انقلابی منجر خواهد شد». آنان حضور نیروهای سرکوب در مدارس و دانشگاه‌ها را «خلاف دین، اخلاق و وجدان» دانستند و از حکومت خواستند به تهدید رهبران مذهبی اهل سنت پایان دهد.

هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، فشارها بر علمای مذهبی اهل سنت به طور فزاینده‌ای بیشتر شد. بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی گرگیج، روحانی اهل سنت در استان گلستان، شامگاه پنجشنبه ۲۹ دی از «خطابت، امامت جمعه و فعالیت رسانه‌ای» منع شد. او بیش از یک سال قبل از امامت نماز جمعه آزادشهر هم کنار گذاشته بود.

پس از اینکه مولانا محمدحسین گرگیج ۱۶ دی‌ به درخواست مردم نماز جمعه اهل‌سنت گالیکش را امامت کرد، دادگاه ویژه روحانیت گرگان در تاریخ ۲۲ دی‌ طی تماس تلفنی از مولانا گرگیج خواست یکشنبه ۲۵ دی‌ در این دادگاه حاضر شود، اما مردم بلوچ و ترکمن شهرستان‌های آزادشهر و گالیکش و برخی دیگر از شهرهای استان گلستان با تجمع مقابل منزل مولانا گرگیج، مانع رفتن او به دادگاه شدند و از مسئولان خواستند حکم احضار مولانا گرگیج را لغو کنند.

تجمع‌های اعتراضی و تحصن مردم مقابل منزل مولانا محمدحسین گرگیج چند روز متوالی ادامه داشت، تا اینکه برخی از مقام‌های امنیتی شامگاه پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه با حضور در منزل مولانا گرگیج، اعلام کردند که او از این‌ پس حق «خطابت، امامت جمعه و هیچ‌گونه فعالیت رسانه‌ای» را ندارد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در واکنش به محدودیت‌های جدید برای مولانا گرگیج در توییتی نوشت که یکی از «علمای برجسته گلستان» در حالی از منبر و فعالیت رسانه‌ای منع شد که «جامعه به‌شدت نیازمند نظرهای دلسوزانه ایشان است». مولوی عبدالحمید اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مولانا گرگیج را «غیرقابل درک و دورازانصاف» توصیف کرد.

فشارهای حکومت ایران تنها به روحانیون اهل سنت محدود نیست. گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری آشکار می‌کند که در جریان خیزش سراسری نیز مانند اعتراض‌های پیشین، کنشگران و معترضان کرد و بلوچ در معرض فشار و سرکوب بیشتری بوده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و انتظامی برای سرکوب مردم در شهرهایی مانند زاهدان و جوانرود از سلاح‌های جنگی استفاده کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.