رفتن به محتوای اصلی

کتاب پومپئو : سرقت اسناد هسته‌ای _ سلیمانی طعم انتقام آمریکا را چشید+ویدئو
26.01.2023 - 08:05

 

 مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا که پیشتر ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را نیز برعهده داشت در کتاب جدیدش با عنوان «هرگز عقب‌نکش، مبارزه برای آمریکایی که دوستش دارم» جزئیاتی از تجربه‌های شخصی و حرفه‌ای خود را مطرح کرده است که بخشی از آن مربوط به ایران است. او در این کتاب به نحوه کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران می‌پردازد و از روابط موساد و سیا، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا صحبت می‌کند که به‌لحاظ اطلاعاتی-امنیتی می‌تواند مرتبط به ایران باشد و توجه تحلیل‌گران و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

از جمله اطلاعاتی که پمپئو در کتاب خود افشا می‌کند روایتی از درخواست کمک فوری یوسی کوهن، رییس پیشین موساد، برای خروج اضطراری ماموران این سازمان بعد از انجام موفقیت‌آمیز یک عملیات بسیار حساس و مهم است.

مایک پمپئو به‌طور مشخص اشاره نمی‌کند که ماموران موساد در کدام کشور و در چه برهه زمانی نیاز به کمک فوری برای خروج داشته‌اند.

با این حال، داده‌هایی که پمپئو ارایه می‌دهد این ظن را تقویت می‌کند که منظور او به احتمال خیلی زیاد عملیات مخفیانه و بسیار حساس موساد در سرقت اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی در فوریه سال ۲۰۱۸ و انتقال این اسناد به اسرائیل است.

خبر سرقت آرشیو هسته‌ای ایران را بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائيل در اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد. به گفته او در این عملیات محرمانه پیش از نیم‌تن سند و مدرک درباره پیشینه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی با ماهیت نظامی به اسرائیل منتقل شد. مقامات جمهوری اسلامی نخست با لحنی تمسخرآمیز این ادعا را تکذیب کردند اما بعدا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق و برخی دیگر از مقامات تهران آن را تایید کردند.

بسیاری از کارشناسان در همان زمان گمانه‌زنی کردند که به‌طور حتم آمریکا هم در جریان این عملیات اسرائیل قرار داشته است.

با این حال اورشلیم‌پستروز چهارشنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن‌ماه) نوشت، منابع اطلاعاتی اسرائیلی بدون ذکر نام در تماس‌های مکرر با این روزنامه تاکید کرده‌اند روایتی که پمپئو در کتاب خود به‌دست می‌دهد ربطی به عملیات موساد برای سرقت و خروج اسناد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

پمپئو در کتاب به نام این عملیات اشاره نمی‌کند اما می‌نویسد عملیاتی که موساد در آن مقطع موفق به انجامش شد یکی از حساس‌ترین عملیات‌ مخفیانه‌ای بود که تا کنون انجام شده است.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه به‌نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیل نوشت، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هیچ دخالتی در عملیات سال ۲۰۱۸ در ایران نداشته‌اند.

بر پایه روایتی که پمپئو در کتاب خود ارائه می‌دهد یوسی کوهن، رییس پیشین موساد با او تماس می‌‌گیرد و می‌گوید برای خروج شماری از ماموران موساد از کشور مورد نظر مشکل دارد و به کمک فوری سازمان سیا نیاز است.

به‌‌نوشته پمپئو، گفت‌وگوی تلفنی او با کوهن، در یک هواپیما مجهز به تجهیزات مخابراتی مناسب در یکی از پایتخت‌های اروپایی انجام شده است.

به‌نوشته پمپئو، بعد از این تماس تلفنی، ماموران سازمان سیا وارد عمل شدند و ظرف ۲۴ ساعت ماموران موساد را به‌خانه‌های امن هدایت کردند و طی دو روز بعد از آن، ماموران موساد، سالم به خانه بازگشتند. بدون این که جهان در این میان متوجه شود یکی از مهم‌ترین عملیات‌ مخفیانه تاریخ انجام و تکمیل شده است.

همزمان روزنامه هاآرتص نیز روز چهارشنبه در گزارشی درباره کتاب جدید پمپئو نوشت، او در کتاب خود تاکید زیادی روی نزدیکی روابط خود با یوسی کوهن دارد.

پمپئو جزئیاتی درباره نخستین ملاقات با رئیس‌ پیشین موساد، در فوریه ۲۰۱۷ ارائه می‌دهد که به‌رغم هرگونه سوءظن میان سیا و موساد، درباره «کار مشترک آن‌ها با هدف درهم شکستن ایران بود.» امری که در این زمینه توافق وجود داشته است.

روابط نزدیکی که به‌نوشته این روزنامه عمدتا مبتنی بر رویکرد نزدیک آن‌ها در قبال حکومت ایران است.

پمپئو در کتابش از نشست‌های صمیمی خود با رئیس پیشین موساد نوشته است که با ویسکی خوب آمریکایی و سیگارهای برگ می‌گذشت.

روزنامه اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد، عملیات هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ با همکاری و کمک‌های اسرائیل انجام شده است.

البته عملیات کشتن قاسم سلیمانی در زمانی انجام شد که پمپئو دیگر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نبود و در جایگاه وزیر امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد.

پمپئو درباره عملیات کشتن سلیمانی در ۱۸ دی‌ماه ۹۸ می‌نویسد: در حالی که دیگر دشمنان واشینگتن نظاره‌گر بودند، موشک‌های هلفایر خودروی حامل قاسم سلیمانی را در عراق هدف قرار دادند و عدالت اجرا شد تا او دیگر نتواند به کسی آسیب بزند.

پمپئو و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا باوجود مخالفت و هشدارهای برخی کارشناسان و مشاوران خود درباره واکنش شدید جمهوری اسلامی در صورت کشته شدن سلیمانی، از این اقدام حمایت کردند و جمهوری اسلامی دست‌کم تا امروز همچنان نتوانسته است وعده انتقامی که علی خامنه‌ای داده بود را محقق کند.

پمپئو شرح کشته شدن سلیمانی را در این کتاب که هفته آینده در آمریکا منتشر می‌شود در فصلی تحت عنوان «سلیمانی طعم انتقام آمریکا را چشید» نوشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.