رفتن به محتوای اصلی

انقلاب ما نباید تنها به یک رهبر وابسته باشد.
26.01.2023 - 21:35

 

ایرانیان به دليل ٤٤ سال سركوب ، نا امنى و پروپاگانداى جمهورى اسلامى اعتماد به یکدیگر را از دست داده اند. زخم های زیادی هستند که باید درمان شوند. متاسفانه اختلافات سیاسی در ايران به لحاظ تاریخی همیشه به عدم اعتماد، سركوب و خشونت كشيده شده است، در نتيجه اعتماد بايد دوباره بين گرايش هاى مختلف ايجاد شود.

اکنون زمان آن نیست که در مورد آنچه که در ٤٤ سال پيش اتفاق افتاده صحبت کنیم. واقعیت این است که هم شاه و هم مخالفانش اشتباه كردند، زيرا كه هر دو گروه اسلام گرایان را دست کم گرفته بودند. اما امروز مهم أست كه به آینده فکر کنیم ؛ باید برای کسانی که قرار است جانشان را نجات دهيم، بجنگیم. ما باید به اين درک برسيم که در ميان اپوزیسیون ایرانيان خارج از كشور نظرات سیاسی متنوع وجود دارد، همانطور که ایران آینده متنوع خواهد بود و این می تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود. کل کشورنیازمند بازسازی است .

ما به یکدیگر و به تنوع فكرى و سياسى نیازمندیم . از انجا که ما خواهان یک ايران سكولار- دموکرات هستیم، می باید در کنار هم و با اختلافات سیاسی کنار بیائیم و با دشمن مشترك (جمهورى اسلامى) مبارزه کنیم . در حال حاضر بحث بر سر اين است كه شکل و محتوای حكومت آينده ایران چه بايدباشد، اما الان وقت اين بحث نيست، زيرا كه محتواى حكومت مهم است و نه فرم آن. اينكه حكومت آينده ايران جمهوری يا پادشاهی باشد ، موضوع اینده است و طبیعتا در يك رفراندوم آزاد به راى مردم گذاشته خواهد شد، بنابراین اکنون زمان بحث و جدل در باره آن نيست.

آنچه كه اکنون جنبش سیاسی ايران نيازمندآن است، تشكيل يك شوراى رهبرى أست. شورايى مورد اعتماد اکثریت مردم كه بتواند انقلاب زن -زندگی-آزادی را در دوران گذار تا برپايى انتخابات آزاد هدايت نماید. اكنون زمان تشکیل شوراى رهبرى فرا رسيده أست. انقلاب ايران نباید تنها به یک رهبر وابسته باشد. اين روزها بحث بر سر اين أست که آیا شاهزاده رضا پهلوی باید راهبر اين انقلاب باشد يا خير؟! اينكه یك شخص به تنهايى رهبر باشد، نقطه مقابل دموکراسی است. تمرکز بر یک فرد نه برای انقلاب ما خوب است و نه برای يك ایران آزاد دموکراتیک آینده. نه به این دلیل که اين فردشاهزاده رضا پهلوی است، بلکه به اين دليل كه انقلاب ما نباید تنها به یک رهبر وابسته باشد، زیرا كه در آن صورت شکننده خواهد بود.

در بين اپوزيسون احزاب زیادی وجود دارند ، اما هیچ کس نمی داند که نفوذ آنان در ایران به چه میزانی است و در واقع چقدر از پشتيبانى مردم برخوردارند، بنابراين آنها را هم نبايد در یک مدیریت موقت قرار داد.

 اعضاى شوراى رهبرى بايد متشكل از چه كسانى باشد؟

شوراى رهبرى بايد متشكل از افراد برجسته و محبوب مردم باشد، با حمایت گسترده. مثلا‌‌ً شورايى متشكل از پنج يا شش نفر که اولین توییت مشترک را به اشتراک گذاشتند . اين توييت مشترک بسیار اميدوار كننده بود و 90 درصد ما خیلی خوشحال شدیم. حامد اسماعیلیون اما خود را از نظر سیاسی ناپخته نشان داد . آقای اسماعيليون بايد بداند كه در مقابل مردم مسئوليت دارد و بايد به همکاری با بقیه ادامه دهد ، هر چند ممکن است وزن و تجربه سیاسی اين افراد يكسان نباشد، اما اتحاد آنها نتیجه داد، پس باید وارد ميدان شوند. در غير اين صورت باید به سرعت جایگزین های مشابهی پیدا کرد. اكنون ما نيازمنديك ائتلاف دموکرات هستیم، که تا حد امکان وسيع باشد و شامل جناح های متقابل سیاسى را در بر بگیرد. مردم ايران امروز بيشتر از هر روزى نيازمند پیام اتحادافراد بیشتری هستند كه برای رسیدن به دموکراسی در ایران همکارى كنند. این چیزی است که ما به آن نیاز داريم . دموکراسی نیازمند مدارا و همکاری است.

به نظر ما شاهزاده رضا پهلوی فردى منطقی و واجد شرايط است. او یک سرمایه ملی است، اما افراد دیگرى هم در بين چهره های سیاسی در اپوزیسیون هستند که از اهميت خاصى برخوردارند ، مانند مسيح علينژاد. همه ما به مسیح علینژاد یک سپاس بزرگ مدیونیم. اما او هم به تنهايى نباید رهبر باشد. مسیح در چند سال گذشته با كمپين هاى مختلف، بزرگترین چالشها را براى رژیم آخوندی بوجود آورد ، تا جايى كه رژیم سعی کرد او را بربايد ، و يا به بهانه ملاقات با خانواده اش او را به تركيه كشانده و سپس همان بلايى را بر سرش بياورند ، كه بر سر روح الله زم آوردند. مسیح فرهنگ ایران را تغییر داده است - نه فقط در سياست، بلكه در لايه هاى مختلف اجتماع. مسيح صداى زنان را شنيده، و آنها را به ميان ميدان كشيده أست. او جنبش زنان را روحى تازه بخشيده است، کاری که بقیه مخالفان سال ها قادر به انجام آن نبوده اند. ما باید فشار بیاوریم تا جناح های سیاسی با هم ملاقات کنند و دولت موقت تشکیل دهند. تا رسيدن به دموکراسی راه دشوارى درپیش است. اما آیا آن همان چیزی نیست که ما می خواهیم؟ بهترین چیزها در زندگی به راحتی بدست نمی آيد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.