رفتن به محتوای اصلی

حمله پهپادی به تاسیسات نظامی اصفهان؛ پیامی از سوی اسرائیل + نقش نیروی هوایی آمریکا
30.01.2023 - 00:06

حمله پهپادی به صنایع نظامی در اصفهان از داخل ایران انجام شد + نقش نیروی هوایی آمریکا

 

العربیه - بنا به این گزارش، پهپادهای «کوادکوپتر» که در عملیات اصفهان به کار گرفته شدند، برد کوتاهی دارند و به نظر می‌آید برای انجام عملیات مذکور، از داخل خاک ایران به پرواز در آمدند.

نیویورک تایمز، طرف حمله‌کننده و پشتیبان این تهاجم پهپادی را مشخص نکرد اما تاکید کرد که شهر اصفهان از مرزهای ایران بسیار دور است، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای این حمله از درون خاک ایران منطقی به نظر می‌رسد.

شب گذشته وزارت دفاع ایران در بیانیه‌ای از حمله سه ریزپرنده (پهپاد)، به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع خبر داد.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران هم اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرده و تهدید کردند که منافع اسرائیل را با پهپاد هدف قرار خواهند داد.

همزمان، روزنامه «جروزالم پست» به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و خارجی تاکید کرد، با وجود ادعاهای ایران حمله پهپادی در اصفهان موفقیت آمیز بوده است.

این روزنامه نوشت که اکثر سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منابع ایرانی حمله پهپادی به اصفهان را مشابه حملات موفقیت آمیز موساد به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران در ژوئیه 2020 و آوریل 2021، حمله به یکی از تاسیسات هسته‌ای کرج در ژوئن 2021 دانستند و انهدام 120 پهپاد ایرانی یا بیشتر در فوریه 2022 دانستند.

«جروزالم پست» همچنین در گزارش خود نوشته است که شب گذشته 4 انفجار پیاپی در مجتمع وزارت دفاع ایران به وقوع پیوست و خسارات ناشی از این انفجارها بسیار بیشتر از آنچه ایران آن را «واردن شدن آسیب جزیی به سقف کارگاه» خواند، بوده است.

 

منابع آمریکایی: نیروی هوایی آمریکا در حمله پهپادی به اصفهان نقش داشت

«جروزالم پست» به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و خارجی تاکید کرد، با وجود ادعاهای ایران حمله پهپادی در اصفهان موفقیت آمیز بوده است

منابع آمریکایی، یک‌شنبه 9 بهمن خبر دادند که حمله پهپادی به مجتمع وزارت دفاع ایران در اصفهان توسط نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر صورت گرفته است.

این منابع با اشاره به اینکه حمله پهپادی شامگاه شنبه به اصفهان یک انبار موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده است، تاکید کردند که پیام‌هایی مبنی بر عدم اجازه ساخت موشک‌های بالستیک به ایران ارسال شده بود.

همزمان روزنامه «جروزالم پست» به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و خارجی تاکید کرد، با وجود ادعاهای ایران حمله پهپادی در اصفهان موفقیت آمیز بوده است.

این روزنامه نوشته است که اکثر سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منابع ایرانی حمله پهپادی به اصفهان را مشابه حملات موفقیت آمیز موساد به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران در ژوئیه 2020 و آوریل 2021، حمله به یکی از تاسیسات هسته‌ای کرج در ژوئن 2021 دانستند و انهدام 120 پهپاد ایرانی یا بیشتر در فوریه 2022 دانستند.

«جروزالم پست» همچنین در گزارش خود نوشته است که شب گذشته 4 انفجار پیاپی در مجتمع وزارت دفاع ایران به وقوع پیوست و خسارات ناشی از این انفجارها بسیار بیشتر از آنچه ایران آن را «واردن شدن آسیب جزیی به سقف کارگاه» خواند، بوده است.

 

 

پایگاه خبری الحدث به نقل از منابعی در ایالات متحده نوشت: «نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر، که اسرائیل نیست، در حمله پهپادها به تاسیسات نظامی ایران در اصفهان دست داشتند.»

به گزارش این خبرگزاری عربستان سعودی، حمله انجام گرفته به انبار موشک‌های بالستیک ایران «بسیار جدی» بوده است.

منابع الحدث همچنین گفتند که این عملیات به ایران و روسیه پیامی را صادر کرد مبنی بر این که «تاسیس کارخانه و صادرات سلاح‌های بالستیک مجاز نخواهد بود.»

در همین حال به گزارش اورشلیم پست، حمله انجام گرفته علیه انبار تسلیحات ایرانی، «برخلاف اظهارات تهران به اهداف خود دست یافته است.»

خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که آمریکا و «کشور دیگری» ممکن است در حمله پهپادی به کارخانه نظامی در اصفهان دست داشته باشند؛ حمله‌ای که هدف آن انبار موشک‌های بالستیک بوده است.

پیش از این وزارت دفاع جمهوری اسلامی از «حمله ناموفق» هواپیماهای بدون سرنشین به یکی از تاسیسات این وزارتخانه در شهر اصفهان خبر داده بود.

در بیانیه بامداد یکشنبه، نهم بهمن‌ماه، وزارت دفاع جمهوری اسلامی آمده است که ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه بامداد شنبه، پدافند هوایی مجتمع نظامی اصفهان فعال شده است و یک «ریزپرنده» را هدف قرار داده است. به ‌نوشته وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، دو «ریزپرنده» دیگر هم در تله‌های پدافندی مجتمع گرفتار و منفجر شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز ادعا کرد که در نتیجه حمله پهپادها، سقف کارگاه مجتمع آسیب دید اما تلفات انسانی و از کار افتادن تجهیزات رخ نداد.

هم‌زمان با حملات پهپادی به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان، خبرهای تاییدنشده دیگری نیز از شنیدن صدای انفجار در شهرهای مختلف منتشر شده است.

در رصد نوشته‌های کاربران در رسانه‌‎های اجتماعی و ویدیوهایی که راستی‌آزمایی بسیاری از آن‌ها ممکن نیست، از شهرهای بابل، خوی، اصفهان، دزفول، همدان، بجنورد، کرمان، کرج، تهران، رشت و تبریز هم خبرهایی در مورد شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی منتشر شده است. از سوی دیگر، برخی مدعی شده‌اند در تبریز، تهران، سرخه‌حصار، رشت، همدان، شیراز، قزوین، دورود و کرمانشاه پدافندهای هوایی هم فعال شده‌اند. مقام‌های رسمی تاکنون هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها را تایید نکرده‌اند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.