رفتن به محتوای اصلی

وزارت خارجه بریتانیا طرح تروریستی اعلام کردن سپاه را متوقف کرده است
03.02.2023 - 07:28

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز، طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران پس از ابراز نگرانی وزارت خارجه این کشور در مورد باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی، با وجود موافقت وزیران کشور و امنیت بریتانیا، متوقف شده است.

روزنامه تایمز به نقل از چند منبع آگاه افزود مقام‌های این کشور همچنین نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه می‌توان سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی تعریف کرد، ابراز کرده‌اند، زیرا برخلاف سازمان‌های دیگر، سپاه نهادی دولتی در ایران است.

وزارت خارجه بریتانیا از اظهارنظر درباره این گزارش روزنامه تایمز خودداری کرده است.

یک منبع آگاه در دولت بریتانیا به تایمز گفت: سپاه پاسداران باید تاکنون در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌گرفت، اما این روند به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش تایمز، وزارت کشور بریتانیا ابراز امیدواری کرده که در ارتباط با طرح تروریست شناختن سپاه در نهایت طی هفته‌های آینده پیشرفت‌هایی صورت گیرد.

این در حالی است که در اواخر دی‌ماه، نمایندگان مجلس عوام بریتانیا به طرحی که از دولت این کشور می‌خواهد سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند، به اتفاق آرا رای مثبت دادند.

نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزامی ایجاد نمی‌کند، اما نشان‌دهنده افزایش فشار نمایندگان مجلس برای این اقدام است.

تقاضاها برای تروریست شناختن سپاه از سوی بریتانیا در حالی صورت می‌گیرد که سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، ام‌آی-۵، در نوامبر اعلام کرده بود که عوامل جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته برای ترور و ربودن دست‌کم ۱۰ شهروند بریتانیا توطئه کرده بودند.

این در حالی است که در پی اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، به اتهام جاسوسی در ماه گذشته و نیز تهدید و آزار روزنامه‌نگاران شبکه ایران‌اینترنشنال در لندن، تنش‌های دو کشور وارد مراحل شدیدتری شده است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعدام علیرضا اکبری را «یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه به دست یک رژیم وحشی» خواند که احترامی برای حقوق بشر مردم خود قائل نیست.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال در نیمه آبان ماه از تهدیدهای معتبری که خبرنگارانش از طرف سپاه پاسداران دریافت کرده‌اند، خبر داد. این شبکه خبری مستقر در بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارکنانش از سوی پلیس متروپولیتن از تهدید‌ها علیه خود مطلع شده‌اند.

ایران اینترنشنال با اشاره به سرکوب‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرد: «نمی‌توان به جمهوری اسلامی ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه داد سرکوب رسانه‌ای مخرب خود را به بریتانیا صادر کند. نمی‌توان به سپاه پاسداران اجازه داد که خارج از کشور با مصونیت از مجازات دست به اقدام بزند.»

درپی انتشار این خبر، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد مهدی حسینی متین، کاردار ایران در لندن، را به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم لندن، احضار کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.