رفتن به محتوای اصلی

عبدالحمید: زندانی را نباید تحقیر و اذیت کرد؛ هموطنان بلوچ همچنان مرگ بر خامنه ای
03.02.2023 - 13:33

 

 

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان امروز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به شرایط زندانیان در ایران، گرفتن اعتراف اجباری از آنان را خلاف تعالیم اسلام خواند و گفت: «فشار آوردن به زندانی حرام است. نباید به زندانی توهین کرد. اعتراف اجباری ضایع کردن حق زندانی است. زدن و شکنجه ضایع کردن حق زندانی است. این تعلیم اسلام و دین نیست.»

او درباره شرایط زندانیان گفت: «زندانی را نباید تحقیر و اذیت کرد. باید به هر انسانی احترام گذاشت. همه انسان‌ها کرامت دارند. این کارها را دین نمی‌گوید. زندانیان زن و هنرمند و دانشگاهی را آزاد کنید. این‌ها را اذیت نکنید و نترسانید و تهدید نکنید.‌»

او خطاب به مسئولان حکومتی گفت: «منتقدان را زندانی نکنید. انتقاد علاج کشور است. بیشترین مشکل از این پیدا شده که درهای انتقاد بسته شده است. اهل قلم و روزنامه نگاران باید آزاد باشند که اشکالات را بیان کنید.»

مولوی عبدالحمید همچنین به لزوم شایستگی افراد برای مناصب دولتی اشاره کرد و گفت: «باید افراد ورای اینکه چه دینی دارند در حکومت باشند. لائیک هم باید در حکومت باشد. یهودی و مسیحی هم باشد. ملاک باید شایستگی و دلسوزی افراد باشد نه دین آن‌ها. همه مردم ایران دین‌دار نیستند و بعضی دین را قبول ندارند و اگر نگاه حکومت فرادینی باشد، کشور بر اساس شایستگی بنا می‌شود نه دین‌داری افراد.»

 

آقای اسماعیل‌زهی با اشاره به کشته شدن صد نفر و ملاقاتش با سی صد نفر از مجروجان «جمعه خونین» زاهدان گفت: «پانزده نفر چشمهایشان را از دست داده اند، برخی پایشان قطع شده است. بعضی قطع نخاع شده‌اند. عاملین این اقدامات باید محاکمه شوند.»

هشتم مهر ۱۴۰۱، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه و در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند. سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را «مرگبارترین کشتار» از زمان آغاز اعتراضات مردمی خواند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با تاکید بر مخالفتش با حکم اعدام گفت: « دو برادر در کرمان به جرم مواد مخدر اعدام شدند. این نهایت بی رحمی قاضی است که حکم اعدام هر دو برادر را داده است. این خبر من را خیلی تکان داد. تمام اعدام‌های مواد مخدر تا حالا هیچ فایده ای برای جامعه نداشته است. قاچاق مواد مخدر را مردم نمی‌آورند. کاروان‌های مواد مخدر همیشه جریان دارد.»

ایران در کنار عربستان و چین بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد.

به گفته او «خانواده‌هایی که یتیم و بی سرپرست می‌شوند چه کسی تکفل این‌ها را می‌کند. ما که پدرانشان را اعدام کرده‌ایم برایشان چه کرده ایم.»

پیش از این شهین مولاوردی، معاون وقت حسن روحانی در امور زنان و خانواده گفته بود: «ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند. بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تأمین منابع مالی خانواده‌ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمی‌شود».

سیستان و بلوچستان از جمله محروم‌ترین استان‌های ایران است که در مسیر ترانزیت قاچاق قرار دارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین خواهان برداشته شدن شرایط امنیتی شد و گفت: «ادامه این شرایط به اقتصاد استان و مردم ضربه می زند.»

به دنبال هفته‌ها اعتراضات پی در پی در سیستان و بلوچستان که به تغییر مقامات استانی و انتظامی انجامید، شهرهای این استان وضعیت ملتهبی را از سر گذرانده‌اند.

گفته می‌شود در هفته‌های گذشته اطراف مسجد مکی زاهدان که دفتر مولوی عبدالحمید و محل اقامه نماز جمعه است، زیر نظر نیروهای امنیتی قرار داشته است.

در روزهای اخیر نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر بارها اخباری از بازداشت بدون دلیل و ناگهانی شهروندان منتشر کرده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ می‌گوید از زمان انتخاب «محمد کرمی» از فرماندهان سابق سپاه پاسداران به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، تدابیر امنیتی در زاهدان تشدید شده است.

در تصاویری از برگزاری تجمعات اعتراضی امروز جمعه ۱۴ بهمن در زاهدان پس از نمازجمعه در این شهر منتشر شده معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت» و « این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

در اعتراضات سه ماه گذشته هر جمعه زاهدان شاهد اعتراضات بوده است.

 

زاهدان

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.