رفتن به محتوای اصلی

ویدئویی از جابجایی مخفیانه کودکان کار توسط مافیای زباله در تهران
03.02.2023 - 21:11
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

مافیای زباله روزانه کودکان کار را در مناطق مختلف تهران پیاده کرده و در پایان روز آنها را به همراه دسترنج‌شان به محل‌های نامعلوم منتقل می‌کند

به گزارش کانون حقوق بشر، ویدئویی از جابجایی مخفیانه کودکان کار که توسط مافیای زباله استثمار می‌شوند در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. پدیده کودکان کار از شروع این حاکمیت رفته رفته پررنگ تر شده است. به صورتیکه این روزها به جزیی جدایی ناپذیر از خیابان‌های شهر تبدیل شده‌اند. آنها سال‌ها است، در کوچه پس کوچه‌های فقر و تنگدستی زندگی و کودکی خود را فراموش کرده‌اند.

استفاده پیمانکاران شهرداری تهران از کودکان کار سال‌ها است که ادامه دارد. اغلب این کودکان زیر ۱۵ سال سن دارند. مشخص است، بدلیل پایین بودن سن، این کودکان از کلیه مزایای قانونی مانند بیمه و… محروم هستند. کودکان کار به همین دلیل سوژه‌های خوبی برای مافیای حاکم بر شهرداری است که با کمترین هزینه، کارهایشان را انجام بدهند. به همین دلیل، این روزها حتی شاهد رفتگری کودکان زیر پانزده سال در تهران با لباس‌ پیمانکاران شهرداری بوده‌ایم. برخلاف تکذیب شهرداری تهران، در منطقه غرب آن کودکان کار در حال نظافت خیابان مشاهده شده‌اند.

کانون-حقوق-بشر-ایران--ویدئویی-از--جابجایی-مخفیانه-کودکان کار-توسط-مافیای-زباله-در-تهران-
کانون-حقوق-بشر-ایران–ویدئویی-از–جابجایی-مخفیانه-کودکان کار-توسط-مافیای-زباله-در-تهران-

بیش از نیم میلیون کودک کار در کشور

آمارهای دولتی در رابطه با تعداد کودکان کـار بسیار متناقض و غیر واقعی است. طبق آمار منتشر شده در سال ۹۹ تعداد کودکان کار تنها ۷۰ هزار نفر بود. اما مرکز آمار وزارت کار در سال ۹۶ تعداد کودکان کـار را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. پر واضح است، با توجه به وخامت وضعیت اقتصادی کشور تعداد کودکان بی‌گمان افزایش خواهد داشت و نه کاهش.

سال گذشته یک عضو سابق هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس آمار کودکان کـار را بین ۳ تا ۷ میلیون نفر اعلام کرده بود. یکی از علل واقعی نبودن آمار کودکان کـار هراس آنها از بیکاری، دستگیری و جدا شدن از خانواده‌هایشان می‌باشد.

تا زمانی که حداقل دستمزد یک کارگر بسیار پایین تر از نصف خط فقر است، پدیده کودکان کار نیز سیر صعودی خواهد داشت. این افزایش نتیجه بلافصل سیاست‌های غارتگرانه سران حکومت است. مردم به درستی در اعتراضات اخیر شعار فقر فساد گرونی می‌ریم تا سرنگونی می‌دادند. به راستی تنها راه کار پایان دادن به پدیده کودکان کـار تغییر این حکومت غارتگر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.