رفتن به محتوای اصلی

اتهام محاربه و افساد فی الارض بر علیه لقمان امین پور پس از دو و نیم سال زندان
03.02.2023 - 21:17
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

زندانی سیاسی لقمان امین پور به محاربه و افساد فی الارض متهم شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی لقمان امین پور، پس از گذراندن دو و نیم سال زندان، در پرونده ای جدید متهم به محاربه و افساد فی الارض و اجتماع و تبانی به دلیل ارتکاب جرم بر ضد امنیت شد.

این پرونده توسط بازپرسی شعبه ۵ دادسرای جنایی ناحیه ۲۷ تهران بر علیه این زندانی سیاسی گشوده شده است.

به گزارش یک منبع مطلع، پس از آتش سوزی و شلیک به زندانیان سیاسی در شب ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، زندانی سیاسی لقمان امین پور در روز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱، را به سلول های انفرادی بند ۲۴۱ اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.
او را در سرمای شدید زندان اوین بدون لباس گرم و پتو و در شرایط سخت تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار دادند.
پس از دو و نیم ماه نگهداری در سلول انفرادی و شکنجه، در دی ماه ۱۴۰۱، به زندان گوهردشت (رجایی شهر) منتقل شد. اینک او را به افساد فی الارض و محاربه متهم کرده و بر علیه او پرونده سازی نموده اند.

لقمان امین پور طی مدت نگهداری در سلول های انفرادی بند ۲۴۱، محروم از تماس و ملاقات با خانواده، و محروم از هر گونه امکاناتی بود.

زندانی سیاسی لقمان امین پور، متولد ۱۳۷۰ در تهران، لیسانسه و شاغل در کار معاملات ملکی، محبوس در بند۴ زندان اوین است. این زندانی سیاسی روز ۱۳ خردادماه ۹۹ برای دومین بار بازداشت و پس از بازپرسی در شهرری به زندان اوین منتقل شد.

وی در زمان بازجویی در سلول انفرادی، از طرف بازجویان اطلاعات از طریق تهدید خانواده اش تحت فشار قرار گرفت که اتهامات وارده را بپذیرد.

لقمان امین پور اولین بار در اسفند ۹۶ بازداشت شده و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «ارتباط با مجاهدین خلق» به ۶ سال زندان محکوم شده بود.

لقمان امین پور در ابتدای آبان ماه ۹۹ به دلیل تراکم جمعیت، سرمای زیاد بند و نبود وسایل گرمایشی به بیماری کرونا مبتلا شد؛ به طوری که همچنان از آثار و عوارض این بیماری از جمله تنگی نفس و مشکلات ریوی رنج می برد. این زندانی سیاسی در اسفند ماه ۹۸ پس از شیوع کرونا از زندان اوین آزاد گردید.

زندانی سیاسی لقمان امین پور در روز سه شنبه ۲۳ دی ماه ۹۹، پس از گذشت ۷ ماه از زمان بازداشت، به دادگاه احضار و توسط قاضی افشاری، محاکمه شد. به موجب رای دادگاه، به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال زندان و به اتهام «عضویت در مجاهدین خلق» به ۵ سال زندان دیگر محکوم گردید.

بیشتر بخوانید:

زندانی سیاسی لقمان امین پور کیست؟

لازم به ذکر است که در شب ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، درگیری و آتش سوزی بسیار مهیبی در زندان اوین صورت گرفت. این آتش سوزی از بند هفت آغاز شد و زندانیان سیاسی بند هشت را نیز درگیر کرد. ماموران زندان اقدام به تیراندازی گسترده به سوی زندانیان کردند که بسیاری کشته و شمار زیادی بشدت زخمی شدند. همچنین شمار زیادی از زندانیان متاسفانه در آتش سوختند.

پس از این آتش سوزی و درگیری، زندانیان سیاسی شعارهای ضدحکومتی سر دادند و مردم نیز از سراسر ایران به کمک زندانیان شتافتند. بدنبال این واقعه شماری از زندانیان سیاسی به دیگر زندانها از جمله گوهردشت منتقل شدند. برخی نیز برای بازجویی و پرونده سازی به بند ۲۴۱ اوین منتقل شدند.

بیشتر بخوانید:

گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی زندان اوین پس از درگیری و آتش سوزی

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.