رفتن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی عامل حمله هکری به مجله شارلی ابدو است
04.02.2023 - 12:05

کارشناسان مایکروسافت، هکرهای شرکت «ایمن نت پاسارگاد» را به عنوان مسوول حمله سایبری به هفته‌نامه طنز شارلی ابدو شناسایی کردند. این شرکت که پیش از این به دلیل مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از سوی ایالات متحده تحریم شده بود، به سپاه سایبری جمهوری اسلامی وابسته است.

نفوذ به سیستم‌های شارلی ابدو پس از آن اتفاق افتاد که این مجله در ماه دسامبر ۲۰۲۲ مسابقه‌ای بین‌المللی را با موضوع کشیدن کاریکاتور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزار و او را «عقب‌مانده» و «کوته‌فکر» خطاب کرد.

انتشار این کاریکاتورها موجب واکنش تند جمهوری اسلامی شد.

در تاریخ چهار ژانویه ۲۰۲۳، مطلبی به وسیله یک کاربر در یکی از انجمن‌های معروف هکری منتشر شد که ادعا می‌کرد به اطلاعات خصوصی ۲۳۰ هزار مشترک مجله شارلی ابدو (شامل نام، ایمیل، شماره تلفن، آدرس و داده‌های مالی) دست پیدا کرده است.

علاوه بر آن، این کاربر مدعی بود به ۲۵۰ هزار سند دیگر از این مجله از جمله صورت‌حساب‌ها، گزارش‌های مالیاتی و «اسناد طبقه‌بندی شده» دست پیدا کرده است و همه آن‌ها را به مبلغ ۲۰ بیت‌کوین (معادل حدود ۳۴۰ هزار دلار در آن تاریخ) به فروش می‌رساند.

این مطلب منتشر شده شامل چند تصویر اسکرین‌شات هم بود. بعدها روزنامه فرانسوی «لوموند» صحت نمونه‌داده‌های منتشر شده از سوی آن کاربر را نیز تایید کرد.

این حمله هکری به شارلی ابدو در حالی انجام شد که داعش در سال ۲۰۱۵ به بهانه توهین به پیامبر مسلمانان، با حمله به دفتر شارلی ابدو در پاریس، ۱۲ تن از کارکنان این مجله را به قتل رساند.

بر همین اساس کارشناسان مایکروسافت عقیده دارند هک یاد شده می‌تواند مشترکان این مجله را به خطر بیندازد.

دولت ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ شرکت ایمن نت پاسارگاد را به همراه چندین نفر از کارکنان این مجموعه به دلیل تلاش گسترده آن‌ها برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

عوامل این مجموعه که مایکروسافت آن‌ها را «نپتونیوم» (Neptunium) می‌نامد، به ارسال ایمیل به رای‌دهندگان دموکرات، دسترسی به اطلاعات محرمانه رای‌دهندگان در یکی از ایالت‌ها و تلاش برای دسترسی به سایت‌های انتخاباتی در ۱۱ ایالت متهم‌اند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده به همین خاطر برای هر نوع اطلاعاتی که منجر به شناسایی و مکان‌یابی عوامل این مجموعه شود، تا سقف ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

محمدباقر شیرینکار، سید محمدحسین موسی کاظمی، سجاد کاشیان، حسین اکبری نوده، سید مهدی هاشمی طغرالجردی و مصطفی سرمدی از جمله عوامل شناسایی شده این مجموعه به حساب می‌آیند.

ایمن نت پاسارگاد پیش از این با نام‌های دیگری مانند «ایلیا نت گستر» و «نت پیگرد سماوات» مشغول فعالیت بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.