رفتن به محتوای اصلی

اولین واکنش شروین حاجی‌پور به گرفتن جایزه گرمی: ما بردیم
06.02.2023 - 07:12

اولین واکنش شروین حاجی‌پور به گرفتن جایزه گرمی: ما بردیم

شروین حاجی‌پور، ترانه‌سرا و آهنگساز ایرانی که شصت و پنجمین دور از جوایز گرمی توانست بهترین ترانه تاثیر گذار درتغییرات اجتماعی را از آن خود کند در اولین واکنش به جایزه در صفحه توییترش نوشت: «ما بردیم».

ترانه "برای…" پس از انتشار در حساب اینستاگرام شروین حاجی‌پور و ظرف دو روز بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شد و بسیاری از غیرایرانیان نیز از آن الهام گرفتند.

 

 

جیل بایدن بانوی اول آمریکا، در این مراسم با تقدیر از این ترانه و با یادآوری مرگ مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی، شروین حاجی‌پور را برنده این جایزه اعلام کرد.

 

تصویر

 

 

 

 

 

 

صهبا مطلبی نوازنده و آهنگساز , جایزه اش را تقدیم دختران ایران کرد

تصویر

 

 

جیل بایدن بانوی اول آمریکا، در این مراسم با تقدیر از این ترانه و با یادآوری مرگ مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی، شروین حاجی‌پور را برنده این جایزه اعلام کرد.

این رشته یکی از رشته‌هایی است که برگزار کنندگان جایزه گرمی سال گذشته در ماه اکتبر به رشته‌های رقابتی در این مراسم افزودند.

ترانه "برای…" پس از انتشار در حساب اینستاگرام شروین حاجی‌پور و ظرف دو روز بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شد و بسیاری از غیرایرانیان نیز از آن الهام گرفتند.

کریس مارتین گروه پرآوازه موسیقی راک بریتانیایی «کلدپلی»، در کنسرت بوئنوس آیرس خود، این ترانه را همراه با گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی اجرا و آن را به مردم آزادی‌خواه ایران تقدیم کرد.

شروین حاجی‌پور برنده جایزه بهترین ترانه برای تغییرات اجتماعی شد.

جیل بایدن بانوی اول آمریکا در این مراسم گفت یک کمیته ویژه با بررسی بیشتر از ۱۳۰ هزار رای ارسال شده، ترانه برای را برنده دریافت جایزه تاثیرگذاری درتغییرات اجتماعی انتخاب کرده است.

او ترانه «برای» را الهام بخش نامید و آن را «نوایی نیرومند و شاعرانه برای آزادی و حقوق زنان» خواند.

خانم بایدن گفت «شروین را بازداشت کردند ولی این ترانه با موضوع قدرتمندش «زن زندگی آزاد» در سراسر جهان منعکس شد.»

او افزود: «شروین تبریک می‌گویم و از ترانه‌ات متشکریم.»

اگرچه شروین حاجی‌پور با ساخت و اجرای «برای» با الهام از نوشته‌های کاربران در شبکه اجتماعی توییتر و در جریان اعتراضات بعد از کشته شدن مهسا امینی شهرت گسترده جهانی یافت اما توجه او در کارهایش به مسائل اجتماعی و سیاسی روز ایران، بسیار پیشتر از این ترانه آغاز شده است.

ترانه «نترس» او که درباره رومینا اشرفی است و یا ترانه «بهار اومد» که به آرزوی او برای آزادی و رفاه عمومی برمی‌گردد از این نمونه‌هاست.

.معصومه ناصری روزنامه نگار  یکی از کارهای درخشان او را ترانه‌ "نترس" خوانده «که با الهام از داستان هولناک کشته شدن رومینا اشرفی به دست پدرش ساخته شده است. او در انتهای این ترانه به مخاطبانش می‌گوید که سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ قتل ناموسی در ایران رخ می‌دهد. او از فرشته نجاتی، دلبر خسروی، سعیده شریف، ریحانه عامری، خواهران صیادی، علیرضا فاضلی و رومینا اشرفی نام می‌برد و سه نقطه که با نام‌های دیگری پر می‌شود و زنجیره‌ای که پایان ندارد. »

 این ترانه پیش از آغاز اعتراضات و جنبش زن زندگی آزادی به موضوع قتل ناموسی زنان و دختران در ایران پرداخته است.

شروین حاجی‌پور که بعد از اقبال گسترده داخلی و بین‌المللی ترانه«برای» توسط حکومت ایران دستگیر شد در مراسم اهدای جوایز گرمی شرکت ندارد اما میلیون‌ها ایرانی این جایزه را نشانه هم‌صدایی جهان با دلایل و «برای»های خشم و اعتراض خود خواهند دانست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

ضیاء مصباح

دقت در متون خوانده های اقای حاجی پور ، عملکرد و عکس العمل های قبل و بعد برگزیده شدن ایشان..... با اطلاعیه ای که بیشتر تحمیلی و ساختگی میباشدو امروز بنام ایشان منتشر گردید  نمیخواند / ایکاش میتوانست خود توضیح دهد !! 

س., 07.02.2023 - 19:12 پیوند ثابت
نظرات رسیده

گلناز غبرايي :ترانه ي انقلاب ١٤٠١ گرمي را از آن خود كرد. (براي) فرزندان ما را اينجا با خواست هاي مردمي كه به پاخاسته بودند ، آشنا كرد. براي و خواستش براي يك زندگي معمولي از شهريور امسال همه جا همراه ما بود. در نيمه شب ها كه سوار اتوبوس مي شديم تا به مقصد بعدي تظاهرات برسيم، در آغاز و پايان هر گردهمآيي ، پاي تلويزيون وقتي دوباره خبر تلخي مي شنيديم و اشك مان سرازير مي شد، وقتي به جمعيتي كه براي اعتراض آمده بودند نگاه مي كرديم و از بسياري مان لذت مي برديم، هميشه و همه جا صداي شروين با ما بود. ايكاش طعم شيرين موفقيت را به كامش تلخ نكنند.

د., 06.02.2023 - 10:45 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.