رفتن به محتوای اصلی

خامنه ای جنایتکار و روز "جشن تکلیف"
06.02.2023 - 21:45

رسانه‌های حکومتی در هفته گذشته با تبلیغات فراوان از دیدار دانش‌آموزان دختر با علی خامنه‌ای خبر دادند. دخترانی که به گفته رسانه‌های وابسته به رژیم در "جشن تکلیف" شرکت جستند. این دانش آموزان در این برنامه نمایشی در پشت سر رهبر جمهوری اسلامی نماز خواندند.به گفته سازمان‌های حقوق بشری در خیزش سراسری مردم ایران تا کنون ده‌ها کودک ونوجوان از سوی ماموران انتظامی کشته شده‌اند. در هفته‌های گذشته در بسیاری از مدارس ابتدایی دخترانه شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر داده شد.مانا نیستانی در کاریکاتور این هفته به این موضوع پرداخته است

گزارش گاردین از "تعدی و تجاوز جنسی حکومتی" در ایران

guardian.jpg

 

دویچه وله - روزنامه گاردین طی گفت‌وگو با تعدادی از معترضان بازداشت‌شده در ایران از "تعدی و تجاوز جنسی" به آنان گزارش داده است. یکی از معترضان می‌گوید، آن‌ها نه ما، بلکه خود را با این رفتار "تحقیر کرده‌اند."

روزنامه گاردین در گزارشی به "شکنجه، آزار، تعرض و تجاوز جنسی" به بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران پرداخته است.

این روزنامه بریتانیایی برای تهیه گزارش با ۱۱ معترض زن و مرد صحبت کرده که می‌گویند، مورد تجاوز، تعرض جنسی، ضرب و جرح و شکنجه نیروهای حکومتی قرار گرفته‌اند.

در این گزارش که دوشنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) منتشر شد گفته می‌شود، بعضی از معترضان در ون پلیس یا در خیابان‌ها و برخی هم حین بازداشت مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

گاردین به دلایل امنیتی نام مصاحبه‌شوندگان را تغییر داده است.

پرستار یکی از بیمارستان‌های گیلان می‌گوید، در ماه‌های گذشته با چند زن مواجه شده که علائم تعرض و تجاوز جنسی داشته‌اند: «من دست کم پنج زن معترض زیر ۳۰ سال با عفونت واژینال را درمان کرده‌ام که به من گفتند، حین بازداشت مورد تعرض قرار گرفته‌اند. بعضی از آن‌ها خونریزی اندام تناسلی داشتند.»

یکی دیگر از زنان قربانی می‌گوید، عصر ۲۳ مهر زمانی که پس ازجلن یاختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتراضات خیابانی به اوج خود رسید خودروی آن‌ها توسط ایست بازرسی در استان گیلان متوقف شد.

این زن ۲۵ ساله که درسا نامیده شده می‌گوید، به هنگام بازداشت با خواهر و دو مرد از دوستانشان در خودرو بوده است. ۲۵ تا ۳۰ مأمور تا دندان مسلح با داد و فریاد از مردم می‌خواستند از خودروهایشان پیاده شوند.

خودروی آن‌ها تفتیش می‌شود. وقتی مأموران در کیف خواهرش دو قوطی اسپری رنگ پیدا می‌کنند آن‌ها بازداشت می‌شوند.

درسا می‌گوید، آن‌ها را به ساختمانی بردند و قبل از این که جدایشان کنند به‌زور مجبورشان کردند اعتراف‌نامه‌ای را مبنی بر شرکت در اعتراضات امضا کنند.

وقتی جدایشان کردند درسا در اتاق بازجویی تنها شد و می‌توانست فریاد دوستان مرد را بشنود که در نزدیکی ‌آن‌جا شکنجه می‌شدند.

در بازجویی او را مورد ضرب و شتم قرار داده، برهنه‌اش می‌کنند و می‌گویند، یک پزشک زن می‌آید معاینه‌اش می‌کند. اما در عوض، یک مرد وارد شد و به او تعرض و تجاوز جنسی کرد.

درسا که می‌گوید دچار پیامدهای روانی شده شرح می‌دهد، بعد از آزادی به پزشکی مراجعه کرده که تجاوز جنسی با یک شئ که سبب عفونت شده بود را تأیید کرده است.

او همچنین می‌گوید، تحت روان‌درمانی قرار دارد، دارو مصرف می‌کند و هر بار که به بیمارستان می‌رود دچار "پنیک" (هجوم ناگهانی ترس و اضطراب) می‌شود.

زنی دیگر که می‌گوید، هدف ضرب و شتم و خشونت جنسی مأموران قرار گرفته اهل سنندج است و حدود ۴۰ سال سن دارد. او می‌گوید، در مهر ماه و در نخستین موج اعتراضات بازداشت شده است.

او که سارا نامیده شده می‌گوید، هشت مأمور او را به درون خودرو کشاندند. به او لگد می‌زدند، بدنش را لمس می‌کردند، دست‌شان را میان ران‌هایش برده و "اندام‌های خصوصی‌اش" را فشار می‌دادند.

به گفته سارا، سه زن دیگر هم در خودرو بودند که قبل از او بازداشت شده بودند. یکی از آن‌ها آنقدر کتک خورده بود که بی‌حال افتاده بود و اصلا حرکت نمی‌کرد. او بعدا به بیمارستان منتقل شد.

سارا به زندان منتقل شد. ۷۰ زن دیگر هم را دید که مثل خودش کتک خورده و مورد تعرض قرار گرفته بودند. او تا قبل از این که آزاد شود به مدت دو هفته و هر روز چند ساعت بازجویی می‌شد.

سارا با اشاره به این که این "بهایی است که باید برای آزادی پرداخت شود" می‌گوید، به شوهرش در مورد تعرض جنسی چیزی نگفته است: «او عاشق من است و این مسئله او را درهم خواهد شکست.»

دیده‌بان حقوق بشر که موارد جدی سوء‌رفتار و تعرض جنسی به معترضان بازداشت‌شده را مستند کرده می‌گوید، جامعه بین‌المللی در تلاش برای توقف این شکنجه شکست خورده است.

سخنگوی این سازمان با اشاره به افزایش نگران‌کننده سوء‌رفتار در بازداشت‌گاه‌های ایران از دولت‌ها خواسته است، در پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر توجه ویژه‌ای به این تعرض‌ها داشته باشند.

یکی دیگر از کسانی که با گاردین گفت‌وگو کرده کامیار ۳۰ ساله از مشهد است. او می‌گوید، پس از بازداشت در اواسط آبان و انتقال به ون پلیس، دو مأمور به او تعرض جنسی کرده‌اند.

کامیار می‌گوید، مأموران تصور می‌کنند با تعرض جنسی اعتراضات را می‌شود خاموش کرد: «آن‌ها به خیال خود، ما را تحقیر کرده‌اند در حالی که خودشان تحقیر شده‌اند.»

یکی از مأموران به کامیار گفت، شصت روز است که به خاطر معترضان خواب به چشمشان نیامده و هر بار که توهین می‌کرد یک سیلی به گوش او می‌زد: «من دلم برای خودم نمی‌سوزد. دلم برای این مردان چندش‌آور می‌سوزد که زندگی حقیری دارند. این‌ها هستند که به جای ما قربانیان، باید احساس حقارت کنند.»

چند روز قبل نیز گزارش مشترک سه رسانه‌ آلمانی، موارد متعدد شکنجه و آزار معترضان را مستند کرد. این گزارش نیز از سه مورد تجاوز و خشونت جنسی با باتوم برقی یا لاستیکی پرده بر می‌داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.