رفتن به محتوای اصلی

مردم ایران از هفت ایالت آمریکا دور هم جمع شدند تا در تظاهرات علیه جمهوری‌اسلامی در شیکاگو حاضر شوند
12.02.2023 - 10:06

 

مردم ایران از هفت ایالت آمریکا دور هم جمع شدند تا در تظاهرات علیه جمهوری‌اسلامی در شیکاگو حضور داشته باشند. یکی از معترضان در گفت‌وگو با اردوان روزبه، روزنامه‌نگار: «ما نتایج این تجمع‌ها را در سازمان ملل شاهد هستیم.»

 

تجمع ایرانیان در پاریس همزمان با ۲۲ بهمن: سخنرانی دختر روح الله زم و اجرای موسیقی پسر کاووس سیدامامی

مراسم شهر پاریس روز شنبه ۲۲ بهمن از ساعت ۲ بعد ازظهر به وقت محلی شروع شد و تا ساعت ۶ بعد از ظهر ادامه داشت.

این مراسم در پی دعوت گروههای مختلف مخالف حکومت ایران برگزار شد و گروه‌های حاضر با گرایش‌های مختلف با حضور اقلیت‌های قومی در این تجمع شرکت کردند.

این تجمع در میدان ووبن و در نزدیکی آرامگاه ناپلئون در شهر پاریس برگزار شد.

ژیار گل، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که برای پوشش این تجمع به پاریس رفته است می‌گوید که جمعیت چندین بار سرود «ای ایران» را خواندند و به زبان‌های مختلف شعار «زن زندگی آزادی» را سردادند.

در این مراسم علیرضا آخوندی نماینده ایرانی تبار در پارلمان سوئد هم بار دیگر خواهان قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

او گفت که سپاه پاسداران دیگر در ایران جایی ندارد.

او در گفتگو با ژیار گل تصویب قطعنامه پارلمان اروپا را اقدام مهمی خواند و گفت که گام بعدی در نشست بروکسل خواهد بود که روز ۲۰ فوریه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه شورای اروپا این قطعنامه را به اجرا بگذارند.

او گفت که مهم است که ایرانیان صدای خودشان را به گوش وزرای خارجه کشورهای اروپایی برسانند.

 

نیاز زم،‌ دختر نوجوان روح الله زم: تا آخرین نفس صدای پدرم خواهم بود

نیاز زم،‌ دختر روح الله زم،‌ روزنامه نگار و مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز که چند سال پیش توسط جمهوری اسلامی در عراق ربوده شد و در ایران او را اعدام کردند در جمع امروز ایرانیان در پاریس سخنرانی کرد.

این دختر نوجوان در سخنان پر شوری که به زبان فرانسه ادا می‌کرد ابتدا به حاضران و مردم ایران به خاطر روزهای سختی که طی ۵ ماه گذشته داشتند تسلیت گفت.

او گفت: «برای همه کسانی که در مبارزه برای آزادی ما کشته شدند و نام و قدرت و شجاعتشان را برای ما به یادگار گذاشتند تسلیت می‌گویم.»

او گفت که در تجمع پاریس است تا «صدای روح الله زم» باشد. او فریاد زد: «من امروز صدای پدرم هستم. امروز و تا آخر عمرم،‌ تا آخرین نفس صدای پدرم خواهم بود.»

او پدرش را «قهرمان» زندگی خود خواند و گفت که پدرش کسی بود که با او سخت ترین آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته تا بتواند در کشوری آزاد زندگی کند تا بتواند بدون سانسور فکر کند و آزادانه حرف بزند بدون اینکه خطر کشته شدن او را تهدید کند.

نیاز زم،‌ که آخرین کسی بوده که پدرش قبل از اجرای حکم اعدام در تهران به او تلفن زده است و بدون اینکه بگوید تا دقایقی بعد قرار است اعدام شود،‌ گفتگوی کوتاهی با او داشته، می‌گوید که در تمام این سالها برایش سوال‌هایی درباره لحظات قبل از اعدام پدرش مطرح شده است: سوالاتی که هرگز یک نوجوان ۱۵ ساله نباید از خودش بپرسد.

او گفت که سوالاتی درباره لحظه اعدام پدرش و اینکه «او قبل از اینکه آخرین نفس را بکشد به چه فکر می‌کرده؟» فکرش را گرفته و با هر حکم اعدامی که در ایران اجرا می‎‌شود این سوال‌ها برایش درباره شخص اعدام شده تکرار می‌شود.

او گفت که با کشتن پدرش در واقع شجاعت و آزادی بیان را کشتند.

مسیح علی‌نژاد: خمینی دشمن زن، دشمن زندگی و دشمن آزادی بود

دو دختر در پاریس

حاضران در پاریس بارها شعار زن زندگی آزادی را سردادند

مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی هم با ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت کرد. او در سخنانی به سالگرد انقلاب ایران اشاره کرد و گفت: «۴۴ سال پیش روح الله خمینی از همین فرانسه به ایران رفت و ضدزن ترین حکمت جهان را بنیان گذاشت.»

او گفت که خمینی از زنان،‌ از کردها،‌ از بهائی ها از بلوچ ها ،‌ از عربها و از ایران متنفر بود.

مسیح علی‌نژاد گفت: «او دشمن زن،‌ دشمن زندگی و دشمن آزادی بود» و برای این است که امروز جنبش زن، زندگی، آزادی درمقابل این «رژیم تا بن دندان مسلح ایستاده است».

خانم علی‌نژاد همه را به همبستگی علیه این حکومت جمهوری اسلامی فراخواند و شعار داد: «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم.» جمعیت حاضر هم همراه او شعار دادند.

 

کینگ رام: وظیفه داریم در کنار هم بجنگیم

 تجمع پاریس

 

هزاران نفر از سراسر اروپا امروز خود را به شهر پاریس رساندند

رامین سیدامامی، خواننده و ترانه سرا و پسر کاووس سیدامامی از فعالان شناخته شده محیط زیست در ایران هم امروز در تجمع پاریس برنامه اجرا کرد.

او که با نام هنری «کینگ رام» فعالیت می‌کند در ابتدای اجرای خود گفت:‌ «پدرم چه گناهی کرده بود؟ ژینا چه گناهی کرده بود؟ ری‌را چه گناهی کرده بود؟ کیان چه گناهی کرده بود؟ یا همه عزیزانی که به دست این حکومت ظالم جانشان را از دست دادند چه گناهی کردند؟».

او افزود: «ما فراموش نمی‌کنیم.»

رامین سیدامامی در جمع ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در پاریس گفت که وظیفه داریم به یاد آنها همه در کنار هم متعهد بجنگیم تا این حکومت ظالم را پایین بیاوریم.

کاووس سید امامی از فعالان شناخته شده محیط زیست در ایران بود که در ۴ بهمن ۱۳۹۶، به همراه تعدادی از دیگر همکاران این موسسه حیات دستگیر و متهم به جاسوسی شد.

چند روز پس از بازداشت او، قوه قضاییه ایران اعلام کرد که آقای سیدامامی در ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ در زندان اوین «خودکشی» کرده ولی این ادعا، در سطح افکار عمومی و از سوی خانواده او با تردید رو به رو شد.

 

 

همزمان با تجمع پاریس در بسیاری از شهرهای جهان از جمله سیدنی، بریزبن استرالیا،‌ لندن و منچستر در بریتانیا و ده‌ها شهر اروپایی تجمعاتی برگزار شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.