رفتن به محتوای اصلی

نگاهی دگرگونه به نشست ۸ نفری در واشینگتن
13.02.2023 - 10:11

عصر روز جمعه ۱۰ فوریه هشت “چهره شناخته شده ” در واشینگتن امریکا، حضوری و مجازی گرد هم آمده و با کلی گویی ها ، آرزوهای خوب و شیرین، وعده ایران  گل و بلبل را در فردای جمهوری اسلامی دادند.

تقریبا هیچ چیز مشخص و تازه ای در گفتار این ۸ نفر نبود. ذاتاً ۴ نفر از آنها یعنی گلشیفته فراهانی، علی کریمی )علی کریمی اصلا ظاهر نشد ولی با فراهانی پیام مشترک داد (، نازنین بنیادی و حامد اسماعیلیون اعلام کردند ” هیچکاره” هستند و فقط صدای مردم ایران خواهند بود . خانم شیرین عبادی با دعوت به اتحاد،  مادر گونه همه را  نصیحت کردند، آقای  رضا پهلوی و مسیح علینژاد که ظاهرا” موتور و ” مغز” این اتحاد عمل هستند بخش سیاسی نشست را پیش بردند، خانم علی نژاد با خواندن یک منشور بلند بالا یی که بخشی از آن در جهارچوب منشور جهانی حقوق بشر جای می گرفت و بخش بسیار ی بزرگی از حقوق انسانی مندرج در منشور جهانی حقوق بشر از جمله حقوق ملتها در آن غایب بود.

بخش قابل توجه و ” هیجان انگیز ” نشست، شرکت مجازی آقای عبدالله مهتدی دبیر کل کومله بود. از مصاحبه آقای مهتدی با کانال ” کلمه” چنان تفهیم میشد که ایشان با توافق ضمنی مرکز همکاری احزاب کردی در این نشست شرکت کرده بود. عدم شرکت حضوری  آقای مهتدی نشان از عد.م رضایت کامل از اهداف این نشست می تواند باشد. آقای مهتدی در مصاخبه خویش با بی بی سی و کانال ” کلمه” اعلام کرده بود که از پلاتفرمی دفاع خواهد کرد که حقوق ملتها را برسمیت بشناسد. ولی در این ویدئو ۲،۴۵ دقیقه هیچ سخنی از فدرالیسم و شکل حکومت آینده بر زبان نراند . آقای مهتدی هم کلی گویی کردند و همه را به اتحاد و یکپارچگی دعوت کردند. این یک فرصت  خوبی برای آقای مهتدی بود که خواسته های ملتهای غیر فارس را بطور واضح بیان کند. عدول ایشان از خواست آشکار از ایران فدرال خطای بسیار بزرگی بود.

در طول نشست هیچ  شرکت کننده ای  یک کلمه مستقیما از وجود و حقوق ملی ملتها سخنی بر لب نراندند.  در جواب سوالهایی از طرف خبرنگاران در مورد چرایی عدم شرکت “اقلیتهای قومی ” بجز کردها در این کنفرانس ، کمی کلی گوئی شد ولی مشخصا آقای رضا پهلوی با گشاده دستی اعلام کرد این” اتوبوس انقلاب “در حال حرکت هست و هر کس  این ” اتوبوس” را قبول کند می تواند سوار شود ولی ایشان به راننده این اتوبوس و مینی بوس هیچ اشاره ای نکردند. در ضمن اعلام شد که سوار شدن به این اتوبوس مجانی می باشد. در پایان این شو، همه یک دیگر را بغل و روبوسی کرده و با خوشی و سلامتی نشست را پایان بردند.

یک افتضاح تمام عیار.

بعد از انقلاب عظیم ملتهای ایران این اولین ژست ” اپوزیسیون ” در زمینه وحدت مخالفین بود. در تمام طول اعتراضات بیش از ۴ ماهه، ایرانشهری ها تلاش داشتند خواسته های ملی اعتراضات را سانسور کنند و یا کم اهمیت جلوه بدهند، آنها شعار همه با هم را می گفتند ولی در عمل همه را به نفع خود می خواستند و می خواهند.

نشست واشینگتن اوج ناتوانی ایرانشهری ها در گردآوری نیرویهای توانای قابل پذیرش برای جامعه ایران و جامعه جهانی بود. در ضمن این یک بار دیگر نشان داد که اپوزیسیون ایرانشهری هیچ برنامه بهتری برای ملتهای تحت ستم و غیر فارس ندارند آنها مثل حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی یک دولت فارس محور و یونیتار را در برنامه خود دارند و این بمعنی ادامه ستم ملی بر همین منوال یا شاید هم شدیدتر میباشد.

بر ما ملتهای تحت ستم غیر فارس است که در اتحاد با دیگر نیروهابی مترقی جامعه، نیروهای چپ مترقی. گارگران و روشنفکران ایران که یک ایران کثیرالمله را قبول دارند. به حق تعیین سرنوشت ملتها باور دارند و اعتقاد دارند در حکومت آینده  ایران همه ملتها به اندازه وزن خود در قدرت سیاسی و اقتصادی کشور سهیم خواهد بود، دست اتحاد داده و بر علیه تمامییت خواهان،  یک ایران کثیرالمله و فدرال را پایه ریزی کنیم.

ایران و ملتهای ایران به اندازه حداقل صد سال از ترقی ، پیشرفت و جامعه دمکراتیک عقب مانده اند، ما چندین نسل دیگر لازم داریم که در صورت وجود یک جامعه و نظام دمکراتیک زهر و سم شونیسیم فارس را در جامعه ایران از بین ببرد، با وجود نظام آپارتایستی پیشرفت ایران امری است ناممکن.  مردمان ایران از استبداد ،خفقان، ظلم و بی عدالتی سیاسی، ملی، جنسی، طبقاتی و مذهبی خسته شده اند، برای اولین بار و برای همیشه باید یک جامعه عاری از ستم را پایه ریزی کرد.   ملتهای غیر فارس باید قاطعانه در مقابل هر گونه تئوری ایران شهری بایستاد. حکومت، قدرت، ثروت ایران از آن ملتهایی است که در آنجا زندگی کرده اند و می کنند.

سعید عزیزی
مسئول تشکیلات مقاومت ملی آذربایجان- دیرنیش در اروپا

سوئد بهمن

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

محسن کردی

عنوان مقاله
نگاهی دگرگونه به نشست ۸ نفری در واشینگتن

 

 آقای سعید عزیزی گرامی، 

مطلب بسیار مهمی را مطرح کرده اید. می نویسید «  یک جامعه و نظام دمکراتیک زهر و سم شونیسیم فارس را در جامعه ایران از بین ببرد، با وجود نظام آپارتایستی پیشرفت ایران امری است ناممکن.  مردمان ایران از استبداد ،خفقان، ظلم و بی عدالتی سیاسی، ملی، جنسی، طبقاتی و مذهبی خسته شده اند، برای اولین بار و برای همیشه باید یک جامعه عاری از ستم را پایه ریزی کرد».

 بنظر حقیر  آنچه مطرح کردید بر اساس منشور حقوق بشر سازمان ملل و وظایف و مسئولیتهای بین المللی که این سازمان برای خود قائل است حتما باید توسط سازمان ملل پشتیبانی شود. دیدید مردم ایران از جمله در آذربایجان چگونه انقلاب مهسا را سازمان دادند و امروز این هشت نفر در دانشگاه جورج تاون نشست برقرار می کنند و مورد توجه و پشتیبانی جهانیان قرار میگیرند؟ اینها نبود مگر آن که در چهار ماه ملت ایران به خیابان ها ریختند و این افراد مطالبات این مردم را نمایندگی می کنند. لذا شما هم  برای داد ستم خواهی  تان این ملت های تحت ستم تان را به خیابان ها بیاورید. بنظر میرسد که آن ملت ایران که ما میشناسیم چیزی از آنچه ملت های تحت ستم شما رنج میکشند را خبر ندارند. حتما سیستم سانسور بسیار قوی رسانه ای دارند که شما را سانسور می کنند چون ما هم چیزی از آنچه شما مدعی هستید نشنیدیم برعکس از کردستان شنیدیم جانم فدای ایران و همینطور بلوچستان و آذربایجان و تهران. بنظر میرسد این ملت اصلا از ستم شوونیسم فارس و نظام آپارتاید فارسها بی اطلاع هستند. حتما در اسرع وقت این ملت های تحت ستم خواب زده را بیدار کنید و بهشون از این ستم های ملت فارس بگید تا به خیابانها بریزند تا بلکه بتوانند خود را از ستم شوونیسم فارس بیرون بکشند. با نشستن پشت لپتاپ و گلایه کردن مطالبه بدست نمی آید. اگر واقعا به آنچه می گویید اعتقاد دارید، طرفداران عقاید تان را به خیابان بیاورید تا چشمان ما هم باز شود. 

د., 13.02.2023 - 11:40 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.