رفتن به محتوای اصلی

ویدئو – ادامه مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در عین تکذیب مقامات دولتی
15.02.2023 - 20:37
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

در حالی که مسمومیت سریالی دختران دانش آموز ادامه دارد مقامات حکومتی این موضوع را به صورت شبهه انگیزی تکذیب می‌کنند

بنا به گزارش کانون حقوق بشر ایران مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز به تهران هم رسید. این مسمومیت سریالی از آذرماه آغاز شده اما بدون پیگیری جدی مسئولین همچنان ادامه دارد. مقامات دولتی با گذشت بیش از ۷۰ روز، هیچ پاسخ به خانواده‌های دانش‌آموزان مسموم نداده و آنرا به بعد موکول کرده‌اند.

اولین مسمویت سریالی در ۹ آ‌ذرماه ۱۴۰۱ رخ داد. در این حادثه یک هنرستان دخترانه در قم اعلام کرد، ۱۸ دختر دانش‌آموز، این هنرستان مسموم شده‌اند. آخرین مورد این مسمویت‌های سریالی نیز روز ۲۳ بهمن ماه بود که ۳۷ تن از دختران دانش‌آموز مدرسه‌ای در منیریه تهران بدلیل نامشخص دچار مسمومیت شدند.

از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱، تا کنون بیش از ۱۵ مورد مسمومیت سریالی رخ داده است و حداقل ۱۴۰ دانش‌آموز دختر دچار مسمومیت شده‌اند.

حاضر شدن نیروی انتظامی قبل از اورژانس

نکته قابل توجه در مسمویت تهران، حضور نیروهای انتظامی قبل از رسیدن اورژانس به مدرسه است. دختران دانش‌آموز می‌گویند نیروهای پلیس قبل از اورژانس در مدرسه حاضر شده و با تهدید دانش‌آموزان را مجبور به ترک مدرسه کردند.

در یک اقدام مضحک روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تایید مسمومیت دانش‌آموزان مدعی شد، مسمویت دانش‌آموزان بدلیل استفاده از حشره کش در فضای کلاس رخ داده است.

این موضوع آنقدر مضحک است که روزنامه شرق در این رابطه می‌نویسد:

«اما واقعا چه تصوری از دانش‌آموزان وجود دارد؟ یعنی دانش‌آموزان حشره‌کش تا به حال ندیده‌اند؟ اصلا اسپری حشره‌کش از کجا آمده است؟»

در ادامه این گزارش روزنامه شرق به نقل از یک دختر دانش‌آموز می‌نویسد:

«تو هوای کلاس یه بویی اومد، کل کلاس تقریبا تا مرز خفگی رفتن. همگی اومدیم بیرون. کم‌کم از بقیه کلاسا اومدن بیرون کل ساختمون پر شد. بو انگاری اسپری فلفل یا گاز اشک‌آور بود؛ چون چند تا از بچه‌ها چشماشون سوخت.»

بی‌عملی مقامات، یادآور اسید‌پاشی‌ها در اصفهان

مقامات دولتی نه تنها در این رابطه هیچ اقدام جدی به عمل نیاورده‌اند، بلکه تلاش می‌کنند، با تهدید و تکذیب این موضوع را پنهان کنند. تجربه نشان داده، در این موارد مانند اسیدپاشی سریالی در اصفهان بی‌تردید دست پنهان حاکمیت یا یک جناح آن در پشت قضایا وجود دارد.

یک نظریه وجود دارد که می‌گوید: سران حکومت تلاش می‌کنند با این اقدامات جو رعب و وحشت را بر جامعه مسلط کرده، تا جلوی اعتراضات مردمی را بگیرند.

یک نظریه هم بر انتقام گیری حکومت از دختران دانش آموز تاکید دارد. طبق این نظریه سران حکومت به این صورت می‌خواهند دختران دانش‌آموز که در قیام اخیر جلودار بوده‌اند را به این صورت تنبیه کند.

در هر حالت تلاش سران حکومت برای خاموش کردن شعله های قیام بی‌نتیجه خواهد بود و شرایط هیچگاه به قبل از شهریور ۱۴۰۱ باز نخواهد گشت.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.