رفتن به محتوای اصلی

پیام رضا پهلوی خطاب به سلطنت طلبان: گوسفندوار عمل نکنید
21.02.2023 - 12:58

او در این فایل که یک هفته پیش ضبط شده است، در اظهارنظر بی سابقه ای می گوید: " شما که طرفدار حقوق بشر هستید، آیا فکر نمی کنید تحمیل کردن یک وظیفه سنتی و سمبلیک به یک خانواده، نقض حقوق بشر آن فرد و خانواده او باشد؟ آیا قبول مسئولیت تحمیلی است؟ آیا می خواهید به دنیا بگویید، ما یک مملکت هستیم که یک فرد را می خواهیم آقا بالاسر ما شود و نقشی را به او تحمیل می کنیم و اسم این کار را «فرهنگ» می گذاریم؟ من این نقش تحمیلی را قبول نخواهم کرد. اگر قرار باشد یک مقام سمبلیک داشته باشیم، آن چیزی است که نهایتا «مردم» در آن نقش خواهند داشت. از خودم شروع می کنم. اگر قرار باشد نقشی داشته باشم، مبنا در نهایت آن چیزی است که «مردم» در آن تأثیرگذار باشند. "
رضا پهلوی در ادامه می گوید: " من هرگز حاضر نیستم که آقا بالاسر داشته باشم، چه برسد به اینکه برای دیگران آقا بالا سر باشم. باید ما از فرهنگ «فرد محوری» خارج شویم و بر «سیستم محوری» تأکید کنیم. باید نهادها و ساختارها را تقویت کنیم ،نه فرد را . 
ما تا زمانی که بخواهیم گوسفندوار رفتار کنیم سروکله چوپان ها پیدا می شود. آیا واقعا آینده کشور ما این است؟ !"
رضا پهلوی در این پیام صوتی اذعان می کند: " اساس دموکراسی بر مبنای «جمهوریت » است، یعنی حق انتخاب مردم بر تعیین سرنوشت خود و «حکومت مردم بر خود» و تعیین مسئولیت به کسانی که در مقابل این رأی باید پاسخگو و مسئول باشند. "
وی تأکید می کند: " ما باید به مرحله ای برسیم که حکومت را الزاماً بر مبنای نهادهای سنتی قرار ندهیم. من بر خلاف آنچه که میراث دار آن هستم، یک «سیستم جمهوری» را ترویج می دهم."
رضا پهلوی از حاضرین در جلسه که طرفداران نظام پادشاهی هستند، می پرسد: "   من از شما به عنوان یک ایرانی می پرسم، آیا ترجیح نمی دهید، کسی که مسئولیتی را به عهده می گیرد، بر مبنای انتخاب شما باشد؟ آیا این ظرفیت را در خودتان به عنوان یک «انسان آزاده» نمی بینید؟ اگر می بینید ، این حق اولین قدم در جهت یک «فرهنگ سازی نوین» است.  "
رضا پهلوی در این پیام با تأکید براینکه شکل نظام را نهایتا مردم بر مبنای نظام دموکراتیک انتخاب می کنند، اظهار داشت: " این تعهد را به شما می دهم که بدنبال هیچ پست و مقامی نیستم، زیرا می خواهم که «آزادی» داشته باشم و با هرکسی که بخواهم حرف بزنم و بر مبنای آن واقعیت ها را ببینیم که چگونه می توان مملکتمان «ایران» را پیش برد . "
وی با انتقاد از نبود دموکراسی در ایران، از طرفداران نظام پادشاهی می پرسد: " مگر شما صغیر هستید و قیم می خواهید؟ اگر قیم می خواهیم که الان قیم دارید ولایت فقیه، نماینده خدا بر زمین، که ادعا می کند حرف و کلام آخر را می تواند بزند ! 
ما ولی فقیه را رد می کنیم. ما هرگز در طول تاریخ کشورمان تجربه واقعی عملکرد دموکراتیک را نداشته ایم. باید آن را تجربه کنیم. .... 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایرانشهر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.