رفتن به محتوای اصلی

استمرار تجمع‌های ضدحکومتی در زاهدان
24.02.2023 - 15:50

گزارش‌های متعدد از شهر زاهدان حاکی از جو ناآرام در اطراف مسجد مکی، محل برگزاری نماز جمعه این شهر دارد و اختلال در اینترنت نیز گزارش شده است.

حساب توییتری حال وش که در حوزه مسائل استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند با انتشار ویدیویی نوشته است که «نیروهای سپاه» پاسداران قصد ورود به داخل مصلی مسجد مکی را داشته‌اند که با «ممانعت انتظامات» روبرو شده‌اند.

یک کانال تلگرامی هم نوشته است: «نیروهای نظامی اقدام به محاصره مسجد مکی کرده که این اقدام باعث نگرانی نمازگزاران و انتظامات شده است.»

گزارش‌های دیگر همچنین حاکی از بازداشت شهروندان در اطراف مسجد مکی توسط نیروهای امنیتی است، حال‌وش هم این خبر را تایید کرده است.

صفحه اینستاگرام مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از اینکه به دلیل قطع اینترنت سخنرانی او مثل هفته‌های گذشته به صورت زنده پخش نمی‌شود، عذرخواهی کرده است.

در هفته های گذشته سخنرانی مولوی عبدالحمید به صورت زنده در اینستاگرام و اکانت یوتیوب او پخش می‌شد.

در فایل صوتی منتشر شده از نمازجمعه امروز زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی گفت: «سیاست‌های داخلی اشکال داشته و همین منجر به اعتراضات مردم شده است».

او با اشاره به سخنانی از آیت‌الله خمینی خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفت که «حرف مردم را گوش کنید، حرف دلسوزان، مخالفان و منتقدان را گوش کنید، و اگر نمی‌توانید کشور را به خوبی اداره کنید، اجازه بدهید کسان دیگری بیایند و مشکلات را حل کنند و این سخن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است و سخن من نیست».

به گفته وی مقامات جمهوری اسلامی زمانی که امکان انجام کاری را ندارند «متاسفانه کناره‌گیری و کنار رفتن را بلد نیستند».

مولوی عبدالحمید گفت که «مملکت با بحران جدی روبرو شده و خروج از آن فکر اساسی می‌خواهد».

وی همچنین از تورم و گرانی «کمرشکن» و قیمت دلار انتقاد کرده و گفت با این وضعیت «تمام ثروت و دارایی‌های مردم از بین رفته است».

آقای اسماعیل‌زهی سپس ‌پرسید که «چرا وضعیت اینطور شده است، چرا اقتصاد کشور غنی ایران اینگونه شده است» و پاسخ داد که این مسائل «ریشه در اقتصاد ندارد، بلکه ریشه در سیاست و سیاست‌ها دارد، وقتی سیاست‌ها تنظیم نیستند، چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی و با بسیاری از کشورها تنش داریم، نتیجه‌اش همین است.»

وی گفت: «بپذیرید که سیاست‌های شما اشتباه است، ما خیرخواه شما هستیم و دشمن نیستیم، دلمان برای مردم می‌سوزد که قدرت خرید نان و گوشت را ندارند».

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی خطبه‌های نماز جمعه درباره محکومیت یک نفر در رابطه با جمعه خونین در زاهدان و انتقاد از اینکه خطا را به یک فرد نسبت دادند،‌ گفت که به این مساله قانع نیستند. او گفت که در حمله و تیراندازی به مردم مشخص بوده که «آمر» داشتند. او اضافه کرد که «عمل کنندگان هم خیلی بودند.»

مولوی عبدالحمید خواهان قصاص عامل شد و گفت که که انتظار داشتند که کسانی که مقصر هستند «در ملاعام به دارآویخته شوند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی درباره جمعه ۸ مهرماه و تیراندازی به مردم پس از نماز جمعه گفت: «اینجا از ۴ محور به داخل مصلا و مقابل در مصلی تیراندازی کردند. نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شدند، ۳۰۰ نفر مجروح شدند. ۸۰ نفر هنوز در بیمارستان هستند. به چشم‌های ۱۷ نفر شلیک شده و کور شدند. ۱۸ کودک کشته شده است.»

او گفت که مردم دنبال روشن شدن حقیقت هستند.

آقای عبدالحمید اظهارات یکی از مسئولان استان در هفته گذشته را که کشتار ۸ مهرماه در شهر زاهدان را «جنایت و ظلم» خوانده و گفته که مردم به ناحق کشته شدند و کشته شدگان شهید هستند را «مثبت تلقی کرد» اما گفت که کاش این مطالب زودتر عنوان شده بود.

پلاکاردی در نمازجمعه امروز زاهدان

 

پلاکاردی در نمازجمعه امروز زاهدان

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از سخنانش با تشریح قرائت‌های مختلف از اسلام سیاسی و سیاست اسلام گفت که «وقتی قرائت از سیاست اسلامی باشد به این معنی است که یک نفر نمی‌تواند از شریعت یک وجب تجاوز بکند».

وی گفت که «دین یک چیز سیاسی نیست و سیاست باید یکی از شعبه‌های دین باشد و دین خیلی شعبه‌های دیگر دارد».

آقای اسماعیل‌زهی در بخش دیگری گفت: «که قرائت‌های در هر حال مختلف است اما ما به این قرائت معتقدیم که سیاست باید در چارچوب دین و اسلام باشد» و بر همین اساس «قاضی و مقامات قضایی و مجلس و قوه مقننه، شورای نگهبان و همه باید در چارچوب دین و اسلام حرکت کند و اگر یک ذره در چارچوب شریعت حرکت نکند، قابل اجرا نیست».

وی با اشاره سخنان هفته گذشته خود گفت که این قرائت با «دموکراسی خیلی مشترکات دارد» و «معتقدیم که مردم حاکم را انتخاب می‌کنند و حاکم را خدا تعیین نمی‌کند و این در اختیار مردم است، مردم بر روی هر کسی که توافق کردند که این حاکم ما باشد، او حاکم خواهد بود».

مولوی عبدالحمید گفت: «در این قرائت وقتی کسی متهم است، بازجو نمی‌تواند به او زور بگوید و احترامش را خدشه‌دار کند و به او فشار بیاورد که اعتراف بکند».

به گفته وی قاضی در سیاست اسلامی «کاملا آزادی دارد» و «دستگاه قضایی باید استقلال داشته باشد و تابع کسی نباشد، و تنها تابع حق و عدالت باشد».

تصاویر منتشر شده پس از نمازجمعه حاکی از راهپیمایی مردم در خیابان‌های اطراف مسجد مکی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.