رفتن به محتوای اصلی

ابهام در بازار ارز؛ قیمت دلار در بازار آزاد ایران از ۵۶ هزار تومان گذشت
25.02.2023 - 12:46

جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره قیمت ارز؛ «اخلال‌گران زیادی دستگیر شده‌اند»

 

قرار بود این جلسه غیرعلنی، چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما اعلام شد به دلیل فوت مادر زن رئیس کل بانک مرکزی و مشغول بودن معاون اول رئیس جمهور با سه روز تاخیر برگزار شد

 

قرار بود این جلسه غیرعلنی، چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما اعلام شد به دلیل فوت مادر زن رئیس کل بانک مرکزی و مشغول بودن معاون اول رئیس جمهور با سه روز تاخیر برگزار شد

مجلس شورای اسلامی در ایران برای بررسی وضعیت ناپایدار ارز و افزایش قیمت سکه طلا، جلسه غیرعلنی تشکیل داده است.

در این جلسه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی حاضر شده‌اند.

قرار بود این جلسه غیرعلنی، چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما اعلام شد به دلیل فوت مادر زن رئیس کل بانک مرکزی و مشغول بودن معاون اول رئیس جمهور با سه روز تاخیر برگزار شد.

علیرضا سلیمی، از نمایندگان مجلس و عضو هیات رئیسه آن گفته است «در جلسه غیرعلنی امروز آقای خاندوزی گفت که اخلال‌گران زیادی در بازار ارز دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها به صراحتا به هدف و برنامه‌شان برای ایجاد اخلال در بازار ارز اشاره کرده‌اند.»

به گفته آقای سلیمی محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم در جلسه خواستار افزایش اختیارات خود برای مقابله با کاهش شدید ارزش پول ایران شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس ایران گفته «نمایندگان در صحبت‌های خود عنوان کردند که آقای فرزین از اختیارات لازم برای انجام امور برخوردار است و اختیارات آقای فرزین نسبت به رؤسای قبلی بانک مرکزی هم بیشتر شده است و اگر دولت با محدودیت مانع و یا خلأ قانونی هم مواجه است، مجلس آمادگی همکاری با دولت برای بهبود اوضاع بازار را ارز دارد».

«رئیس کل بانک مرکزی گفت قیمت ارز در فضای مجازی غیرواقعی است»

بر اساس گفته های محمدرضا میرتاج الدینی، دیگر نماینده مجلس ایران، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جلسه امروز گفته است که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.

قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز تهران هفته گذشته با رکوردشکنی تاریخی، به بالای ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه طلای طرح جدید از ۳۰ میلیون تومان رد شده است.

آقای میرتاج الدینی هم گفته های وزیر اقتصاد در جلسه امروز را تکرار کرده و از قول او گفته «پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده و به زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد».

.

 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ایران درباره جلسه غیرعلنی امروز درباره وضعیت قیمت ارز گفته است «نیازمند یک هماهنگی جدی و قوی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز هستیم».

آقای قالیباف گفته «به جمع‌بندی های خوبی در این جلسه رسیدیم. ان شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد.»

در واکنش به کاهش پی در پی ارزش ریال، واحد پول ملی ایران، بانک مرکزی به تازگی «مرکز مبادله طلا و ارز» تاسیس کرده است.

هدف از ایجاد این مرکز که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شده «ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا» اعلام شده است.

گفته شده این مرکز دارای دو تالار حواله ارزی برای واردکنندگان و صادرکنندگان و تالار ارز خدماتیست؛ مورد دوم به پرداخت ارز در مواردی چون متقاضیان درمان، دانشجویان و مسافران اختصاص دارد..

قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده

 

قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده

 

با وجود اقداماتی که دولت می گوید برای کاهش قیمت ارز در پیش گرفته، ارزش ریال ایران در روزهای اخیر باز هم پایین تر رفته است.

ناکامی در مذاکرات احیای توافق اتمی برجام و تنش های فزاینده بین جمهوری اسلامی ایران و دولت های غربی، که بخصوص پس از سرکوب اعتراضات اخیر در ایران تشدید شده و از طرف دیگر افزایش انتظارات تورمی و نبود چشم‌انداز اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم بازارهای موازی نظیر ارز و طلا را برای حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب کنند.

در مواردی هم دولت ایران متهم به «نوسان گیری» برای جبران کسری بودجه شده است که منظور افزایش تعمدی قیمت ارز برای دستیابی به مابه‌التفاوت ریالیست؛ هر چند دولت ایران آن را رد کرده است.

دولت ایران این اقدام را رد می کند و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به تازگی گفته است که کابینه او تلاش می کند تا با متوقف کردن روند افزایش قیمت ارز، سیاستی را در پیش بگیرد که قیمت آن کاهش هم پیدا کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.