رفتن به محتوای اصلی

آیا قادر بیک گردهمائی وگفتگوی انترنتی هم نیستیم؟
26.02.2023 - 20:23

 

چهارم تیر ماه همین امسال، بعد از جمع شدن تعدادی جوان ونوجوان با لباسهای رنگارنگ و بی حجاب در پارک چمران شیراز، که بی توجه به تعجب مردم وگشت ارشاد مشغول بازی اسگیت بودند.سرآغازفصل جدیدی از رودر روئی حکومت با نسل جدید رقم خورد.

نسلی که طلایه دار شیوه نوین نگاه به زندگی،آزادی ،آینده و جنس مخالف خودبود. این تابو شکنی منجربه دستگیری ده ها نفر گردید. فردای همان روز در مقاله ای نسبتا طولانی نوشتم. این نسل خشمگین،این نسل بی نشاط معترض به شرایط زندگی! که در دنیای مجازی زندگی یک جوان اروپائی را هر روزدنبال می کنند.انباشته از آرزو،نیاز و حداقل خواسته ها در معرض سخت ترین فشارهای اجتماعی و حکومتی به این شیوه دست به اعتراض زده است.

جوانانی که دنیای ذهنی حاصل ازجهان معاصر انترنتی آنها را دردرون خانواده ،درون محل زندگی منفرد می سازد. فاصله ایجاد می کند.ما قادر به درک آنچه که زیر پوست این نسل نود وهشتادمی گذرد نیستیم .

فرایند اجتماعی شدن این نسل و شكل گیری هویت فردی و اجتماعی آنهارا که از بنیان با نسل های پیشین متفاوت است درک نمی کنیم.نسلی جدید در سیمای مدرن با الگوهای اروپائی و امریکائی در مقابل حکومتی که درمقابله با جمع شدن این گروه کوچک نو جوان شیرازی "بشیوه عصر حجر "نماز وحشت می خواند .کافه شاپ ها را می بندد وبشیوه دوران صفوی دستجات"اولدرم بیلدرم "راه می اندازد.چه باید کرد؟

اپوزیسیون خارج فاقد حداقل ارتباط با جامعه هردم متحول ایران بخصوص نسل جوان است. در دایره خود میچرخد. شعار می دهد .بنقد دیگر جریان های سیاسی می پردازد وازهمکاری های موردی ،هم فکری و رایزنی با هم در جهت رسیدن به درک حداقلی از نیاز های نسل جوان سر بازمی زند.

درک کنیم شرایط نسل جدید را که دیر یا زود زخم های عمیق نشسته بر جانشان وتحقر سالیان دهان خواهدگشود.به میدان خواهند آمد.ما هاج واج بر آن ها نظر خواهیم کرد. نسلی که نه ما آن را درک میکنیم نه آن هاما را.

همان موقع در خواست کردم .یک گرد همائی مشترک مجازی سر این پدیده نو ظهور، این عصیان جوانان معاصرکه مهم ترین چالش روزهای آتی با حاکمیت مستبد قرون وسطائی خواهد بود برگذار کنیم!(هفتم جولای سال دوهزار بیست دو)

نوشتم چه می شود؟ اگرکنفرانسی ، همایشی حتی بصورت مجازی پیرامون مسائل ،مشکلات و چگونگی برقراری حداقل ارتباط اجتماعی با این نسل بر گذارکنیم؟ بدون دعواهای مرسوم! این که چرا فلانی در صدر نشست. یا فلان جریان سیاسی تلاش کرد دستاورد جلسه را بنام خود ثبت کند.

نوشتم ما هنوز گرفتارانی درخودهستیم ! اما ادعای هدایت، تاثیر نهادن برمبارزه داخل داریم.ما قادر به دیدن،درک وهضم عمل کردهای نسل جدید نیستیم. بیگانه با مسائل آن ها از کنارشان می گذریم. در دکان های خود می نشینیم.کاری جز بر خورد های روتین با حکومت.نقد چند باره جریان های سیاسی از زاویه تنگ تفکر بسته حزبی و گروهی نداریم .

باد دادن خرمن های کهنه ،غرق شدن در خس وخاشاک حاصل از آن! که هرگز شفافیت نیاورده. بر فصل ودوری هر چه بیشتربا دیگر جریان ها و فعالان سیاسی و مدنی افزوده است .

متاسفانه کسی وجریانی به در خواست من جواب نداد.حتی ارزش فکر کردن به این نخستین نمود عصیان قائل نشد.طبق معمول درشتی چند بر خارج شده از گروه.

بفاصله چهار ماه! این گدازه های جوشان با مرگ مهسا امینی دهان باز کرد .جوانانی زیبا ،برومند ،عصیانی،بی هراس از مرگ با شعار "زن، زندگی،آزادی "قدم در خیابان نهادند. در مقابل چشمان نا باورانه ما سینه در مقابل دژخیمان حکومت اسلامی سپر کردند وحماسه آفریدند.چنان طوفانی که جهانی را در هم نوردید .جریان های سیاسی و کنشگران را به تکاپو انداخت.

در این نزدیک به پنج ماه مبارزه ودرگیری دائم با حکومت.کاری کارستان صورت پذیرفته است .دگرگونی ها ی وسیعی در جریان ها وافراد صورت گرفته .که مهم ترین آن دریده شدن چادر سیاه وحشت وترس کشیده شده بر سرمردمان یک کشوراست.نیروی جوانی ، خشم ،اندوه ،آرزو و عشق به آزادی چنان نیروی ذخیره شده ای آزاد کرده! که تمام ارکان حکومت را بلرزه درانداخته است .

تاریخ حکومت اسلامی را به تاریخ قبل از مهسا وبعد مهسا تقسیم کرد .

این عظمت و توانائی یک نسل است .توانائی بمیدان کشانیدن اکثریت قریب به اتفاق ومیلیونی مهاجران خارج از کشور.توانائی کشانیدن تمامی جریان های مخالف جمهوری اسلامی بدرون گود و پاسخ گو کردن آن ها در مقابل این همه شور و جان بازی.

پاسخ گوئی و درک مسئولانه هر جریان سیاسی در برابر این خیرش کنندگان انقلابی جایگاه ونقش آن هارا در تاریخ این کشور ثبت خواهد کرد .نوع پاسخ گوئی این جریان ها وافراد است که ملاک تعهد واقعی را نسبت به ملت ایران و آینده آن ها معین خواهد کرد .معیار وملاک این ارزیابی از نظر من یک چیز بیشتر نیست .تلاش بی وقفه برای تقویت یک جبهه متحد برای سرنگونی .یاری رساندن به کسانی که می خواهند صمیمانه در جهت برپائی حکومتی سکولار ،دموکراتیک ،آزاد بر اساس موازین بین المللی وانتخاباتی آزاد !پایه های یک کشور مستقل و آزاد را پی ریزی کنند. بعنوان یک کنشگر سیاسی اگر هشت ماه قبل کسی به در خواست من برای یک گرد همائی پیرامون مسئله جوانان ونقد وبرسی عمل نوجوانان شیرازی توجهی نکرد و حمایتی بهمراه نیاورد .امروز بار دیگر بر همان خواست خود تاکید می کنم .که زمان تنگ ،جنبش آسیب پذیر ،نیازمند به یک هم نوائی گسترده داخلی وخارجی در جهت نزدیک کردن تمامی نیرو های خواهان سرنگونی وحرکت در راستای برپائی حکومت سکولار ودمکرات است . زمان آن فرا رسیده که با تمام وجود برای پیوند دادن جنبش و هم نوائی ایرانیان خارج از کشوربامبارزان و فعالان داخل کشور حرکت کنیم .از هر حرکت سیاسی در جهت وحدت وهم نوائی با هم حمایت نمائیم .یک گرد همائی بدون حب وبغض ،خالی ازپیشداوری های متداول صرفا در جهت اتحاد بیشتر نیروی ها وافراد بر گذار نمائیم . بجای تخریب در جستجوی وجوه اشتراک با هم باشیم .بجای تخریب در جهت تجمیع و ساخت حرکت کنیم .این در خواست بزرگی نیست .در دنیای انترنتی امروز می توان ازطربق مجازی این عمل را سازمان داد.

قدمی در شروع کوچک واگر اراده وعشقی واقعی به مردم و آن سرزمین باشد قدمی بس بزرگ در پایان .من همیشه یا همین امید اتحاد و دست در دست هم نهادن زیسته ام .ایمان دارم که نهایت این اتحاد در شکلی وسیع با داخل کشور وخارج شکل خواهد گرفت.تعهد برتنگ نظری وواقع بینی بر پیشداوری پیروز خواهد شد. ابوالفضل محققی

تصویر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایرانگلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.