رفتن به محتوای اصلی

طرح پنتاگون برای تمرین جنگ تصادفی با ایران
02.03.2023 - 08:33

 

واکنش‌ها به پیشرفت برنامه اتمی ایران؛ مقام‌های اسرائیلی به آمریکا «سفر می‌کنند»

بازدید رئیسی از تاسیسات هسته ای

 

نشریه اکسیوس گزارش می‌دهد که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی هفته آینده در واشنگتن درباره برنامه اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد. همزمان نشریه اینترسپت گزارش داده است که ارتش آمریکا بودجه‌ای را برای عملیات محرمانه احتیاطی در ارتباط با طرح عملیات نظامی علیه ایران اختصاص داده است.

نشریه اکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی که از آنها نام نبرد گزارش داد که انتظار می‌رود ران دِرمِر، وزیر امور استراتژیک، و زاچی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته آینده به واشنگتن سفر کنند.

اکسیوس می‌گوید که ران درمر و زاچی هانگبی، که هر دو مواضع سختی مقابل ایران دارند، قرار است با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت بایدن دیدار کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و سایر مقام‌های این کشور در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که برای منصرف کردن ایران از ساخت سلاح اتمی باید یک «تهدید معتبر نظامی» علیه این کشور وجود داشته باشد.

این سفر در خلال ابراز نگرانی هر چه بیشتر مقام‌های دو کشور در مورد پیشرفت غنی‌سازی اورانیوم در ایران انجام خواهد شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به شدت نگران پیشرفت برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

او در سخنانی در یک کمیته مجلس نمایندگان کنگره گفت که دولت آمریکا درحال بررسی چگونگی نشان دادن واکنش به این تحول است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت که مشغول مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره آثار اورانیوم با غنای نزدیک به ۸۴ درصد است که در تأسیسات ایران پیدا شده. در نسخه‌ای از یک گزارش آژانس آمده که ایران پذیرفته این ذرات احتمالا محصول نوساناتی ناخواسته در فرآیند غنی سازی ۶۰ درصدی است.

خانم گرینفیلد تایید کرد که این گزارش را دیده است.

هال راجرز نماینده جمهوری‌خواه از کنتاکی در مجلس نمایندگان در این جلسه گفت: «با توجه به سنگ‌اندازی‌های قبلی ایران در فعالیت بازرسان سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که ایران عمدا درحال تشدید فعالیت‌های غنی سازی برای استفاده در ساخت بمب اتمی نیست؟ حالا دیگر وقت گفتگو نیست. وقت عمل است.»

خانم گرینفیلد در پاسخ گفت «نمی خواهد پیش‌بینی کند که دولت بایدن چه زمانی و چگونه واکنش نشان خواهد داد، اما گفت می‌داند که دولت برای این کار آماده است.»

او همچنین گفت: «یک بار دیگر تاکید می کنم که رئیس جمهور روشن کرده ما به نظاره نخواهیم ایستاد تا اجازه دهیم ایران به توانایی اتمی دست پیدا کند.»

یک روز پیشتر کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، در جلسه‌ای در یک کمیته مجلس نمایندگان کنگره اظهار نظر کرده بود که با توجه به پیشرفت برنامه هسته ای ایران، اگر این کشور بخواهد می تواند ظرف حدودات ۱۲ روز مواد لازم برای یک بمب اتمی را تهیه کند.

ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.

همزمان نشریه اینترسپت گزارش داده که ارتش آمریکا بودجه‌ای را برای عملیات محرمانه احتیاطی در ارتباط با طرح عملیات نظامی در ایران اختصاص داده است.

این نشریه می‌گوید که این موضوع در یک دستورالعمل سری پنتاگون که برنامه‌های اضطراری و ویژه را لیست می‌کند ذکر شده است.

براساس این گزارش بودجه این طرح احتیاطی تحت عنوان «ساپورت سنتری» در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تامین شد.

طرح «ساپورت سنتری» (نگهبان حامی) یک برنامه احتیاطی برای جنگ، که پنتاگون برای بحران های بالقوه آماده می‌کند، توصیف می شود.

اینترسپت می‌گوید این اولین بار است که وجود چنین طرحی گزارش می‌شود با این حال می‌افزاید معلوم نیست که پنتاگون چقدر پول صرف آن کرده است.

اینترسپت می نویسد: «ساپورت سنتری یک نمونه از پذیرش فراینده ارتش آمریکا از رویکرد تهاجمی اسرائیل در مقابل ایران و حمایت از آن است.»

به نوشته اینترسپت تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، هفته پیش گفته بود که اسرائیل «می تواند و باید هر کاری لازم است برای رسیدگی به (برنامه اتمی ایران) انجام دهد و ما پشتش را داریم.»

آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر چند مانور مشترک نظامی برگزار کرده‌اند که به گفته رهبران اسرائیل با هدف محک طرح‌های حمله بالقوه به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

    دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

    انتشار از:

    ایران گلوبال

    فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

    افزودن دیدگاه جدید

    لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

    متن ساده

    • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
    • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

    لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

    CAPTCHA
    لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
    کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.