رفتن به محتوای اصلی

القاعده در کنار سرکوبگران جمهوری اسلامی؟ گفت‌وگوی اختصاصی با زلمی خلیل‌زاد
06.03.2023 - 01:41

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که در حال حاضر مرکز اصلی شبکه القاعده در ایران است و رهبر جدید این شبکه نیز در این کشور مستقر است.

آقای خلیلزاد در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «حالا می‌بینید که رئیس القاعده در ایران است و به نظر می‌رسد که پایتخت القاعده از افغانستان به ایران منتقل شده است. ما همیشه اطمینان داشتیم که بزرگان القاعده در ایران هستند و خود من وقتی نماینده خاص آمریکا برای افغانستان بودم، با مقامات ایران در مورد بزرگان القاعده بحث داشتم و آنها برای انجام یک معامله تقاضاهایی از آمریکا داشتند.»

اخیرا سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت گفت پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل در سال گذشته، سیف‌العدل، کهنه‌سرباز اسلامگرای افراطی مصری رهبری القاعده را به عهده گرفته و تصور می‌شود که او در ایران مستقر باشد.

دولت ایران حضور رهبر جدید القاعده در این کشور رد کرده است و آن را «بازی شکست خورده ایران‌هراسی» از سوی آمریکا خوانده است.

آقای خلیلزاد همچنین در گفتگو با تلویزیون طلوع‌نیوز گفت: «حالا ایران بیشتر از هر جای دیگر مرکز شبکه القاعده است. زمانی بود که افغانستان مرکز القاعده بود. القاعده حالا تغییر کرد. گروه‌های کوچک القاعده در مناطق مختل جهان وجود دارند و اما اگر یک مرکز از این شبکه حالا وجود داشته باشد، در ایران مستقر است. این طبعا روی روابط دنیا با ایران تاثیر خواهد گذاشت.»

 

 

 

آقای خلیلزاد افزود که «یکی از دلایلی که آمریکا را به این فیصله رساند که از افغانستان خارج شود، همین تغییر در وضعیت تروریسم در دنیا بود که افغانستان آن مرکزیتی را در ۲۰۰۱ داشت،‌ دیگر نداشت.»

اما حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دو هفته پیش در توییتی نوشت: «به مقامات كاخ سفيد توصيه می کنم بازی شکست خورده ایران‌هراسی را متوقف کنند، خبرسازی در مورد رهبر القاعده و ارتباط دادن آن به ایران خنده آورست. بوجود آورندگان القاعده و داعش، مسئول و عامل رشد تروریسم در جهانند. آدرس غلط ندهید!»

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز گزارش این سازمان مبنی بر اینکه سیف العدل، رهبر القاعده در ایران زندگی می‌کند را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم گفته بود: «ارزیابی ما هم با ارزیابی سازمان ملل مبنی بر اینکه سیف العدل رهبر القاعده در ایران زندگی می‌کند یکی است.»

«مخالفان جمهوری اسلامی با هم یکجا شوند»

آقای خلیلزاد همچنین گفت که وضعیت ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد که با هم یکجا شوند تا آدرس مشخصی ایجاد شود و جهان بتواند با آنها وارد مذاکره شود.

او افزود که تحولات ایران «تاثیرات عمیق» بر افغانستان و خاور میانه دارد و تا زمانی که نیروهای امنیتی ایران «به صورت یکدست» از حکومت فعلی حمایت کنند، «شاید تغییر بزرگی در کوتاه مدت اتفاق نیافتد.»

آقای خلیلزاد در ماه‌های اخیر به صورت پیوسته در مورد وضعیت ایران توییت کرده است و حتی به حکومت طالبان در افغانستان توصیه کرده تا به حرف‌های مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام مسجد مکی زاهدان در مورد حقوق زنان و آموزش زنان گوش کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.