رفتن به محتوای اصلی

فاکس نیوز از توافق هسته‌ای محرمانه و امکان انتقال اورانیوم غنی شده به ایران خبر داد
06.03.2023 - 19:41

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری در وین در شروع جلسه شورای حکام و دو روز پس از بازگشت از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران گفته است که «توافقات مشخصی» در سفرش در سطوح عالی با مقام های ایران داشته و ابراز امیدواری کرده است که اجرای توافق منجر به نظارت بیشتری بر برنامه اتمی ایران شود اما همزمان گفته نمی‌تواند موفقیت آن را تضمین کند.

آقای گروسی پس از ملاقات‌هایش در تهران در بیانیه مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که ایران با نظارت بیشتر، دادن دسترسی در صورت لزوم به سه مکان آلوده به ذرات اورانیوم موافقت کرده و جزئیات این توافق در سفر مقام‌های آژانس به ایران، مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

مدیرکل آژانس گفته با مقام‌های ایران «گفت‌وگوی سازنده‌ای» در سطوح عالی داشته اما نه درباره نتیجه آن خوشبین است و نه بدبینی دارد بلکه باید پس از اجرای این توافقات، آن را راستی‌آزمایی و سپس درباره آن اظهار نظر کرد. او گفته است که مقام‌های ایران توافق کرده‌اند که در ارتباط با مسائلی که با آژانس مطرح است از جمله یافت شدن ذرات اوارنیوم در سه مرکز اعلام نشده به بازرسان، و پیدا شدن آثار غنی سازی ۸۴ درصدی به طور مناسب همکاری کنند.

به گفته آقای گروسی، بازرسان آژانس گفته مقام‌های ایرانی را با احترام می‌شنوند اما سپس آن را راستی آزمایی می‌کنند.

مدیرکل آژانس در سفر اخیر خود به تهران، با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات کرده بود. در جریان این سفر اعلام شد که ضیافت شامی هم با حضور برخی از کارکنان برنامه اتمی ایران، با مدیرکل آژانس برگزار شده است. روزنامه کیهان که توسط حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای اداره می‌شود، از این ضیافت و ملاقات آقای گروسی به کارکنان بخش های مختلف برنامه اتمی، انتقاد کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.