رفتن به محتوای اصلی

یا از سرگیری روابط ریاض و تهران، برای اسراییل یک شکست محسوب می‌شود؟
10.03.2023 - 23:58

امضای توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگرفتن روابط تهران و ریاض و همچنین تاکید بر احترام به حاکمیت و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر، واکنش برخی کشورها را به همراه داشت. 

مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی در بیانیه‌ای ضمن استقبال از ابتکار شی‌ جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین در میانجیگری مذاکرات نوشت که این توافق بر اساس رویکرد عربستان در دنبال کردن اصول حسن همجواری است. او گفت که ریاض از گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل اختلافات در جهت تقویت ثبات و امنیت در منطقه و جهان استقبال می‌کند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توییتی نوشت که «بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد». 

عبداللهیان «سیاست همجواری»‌ را «محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم» توصیف کرده و افزود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی «فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است». 

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره این توافق گفت که «روابط بهتر میان اسرائیل و همسایگان عرب برای همه بهتر است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در روز جمعه گفت که عربستان سعودی واشنگتن را در جریان مذاکراتش با ایران می‌گذاشت، اما ایالات متحده به‌طور مستقیم در مذاکرات دخالتی نداشت. 

کربی گفت: «همانطوری که ما سعودی‌ها را در جریان روابطمان قرار می‌دهیم، آن‌ها نیز به‌طور مرتب درباره مذاکراتشان ما را مطلع می‌کردند، ولی ما مسقیما مداخله‌ نداشتیم.»

کربی پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود: «به طور کلی ما از هر تلاشی برای کمک به پایان جنگ در یمن و تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال می‌کنیم. تنش‌زدایی همراه با بازدارندگی، ارکان اساسی سیاستی است که جو بایدن در جریان سفر سال گذشته‌اش به منطقه ترسیم کرد.» کاخ سفید در عین حال، گفت معلوم نیست که آیا این تحول به معنی عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل باشد. 

شورای همکاری خلیج فارس ابراز امیدواری کرده است که این توافق به تقویت صلح و امنیت در منطقه منجر شود. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.