رفتن به محتوای اصلی

حکم اعدام حبیب اسیود_ که از ترکیه ربوده شده بود _ تایید شد
12.03.2023 - 14:36

ایران حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق و از موسسان «جنبش نضال» را اواسط مهر ۱۳۹۹ هنگام سفری به ترکیه ربود و به ایران منتقل کرد. پیشتر فعالان حقوق بشر هشدار داده‌ بودند که این فعال عرب ایرانی نیز در خطر اعدام قرار دارد.

حکومت ایران آقای اسیود را متهم کرده که در چندین بمب‌گذاری و همچنین حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است. در این حمله ۲۶ نفر از جمله ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند. داعش نیز مسئولیت این همه را به عهده گرفته بود.

ایران «حرکه النضال» را یک گروه تروریستی می‌داند. این گروه اما ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند. «جنبش نضال» از گروه‌های مخالف حکومت ایران است که هدف خود را دفاع از حقوق اقلیت عرب این کشور اعلام کرده است.

یک ماه پس از ربوده شدنش، او در ویدئویی در تلویزیون دولتی ایران ظاهر شد و در آن گفت که حملاتی را انجام داده و با اطلاعات سعودی کار کرده است. پس از آن نیز نهادهای امنیتی ایران بارها فلیم‌هایی از اعترافات آقای چعب پخش کردند. فعالان حقوق بشری می‌گویند که ویدئوهای اعتراف در ایران رایج است و زیر فشار و شکنجه انجام می‌شود.

به گزارش میزان، ارگان قوه قضاییه ایران، دیوان عالی این کشور اعلام کرده است که «در لایحه فرجام خواهی وکیل، استدلالی که اساس دادنامه فرجام خواسته را مخدوش کند، ملاحظه نمی‎شود و رای دادگاه باتوجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطابق دارد؛ علیهذا باستناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه فرجام خواسته تایید و ابرام می‌‎شود.»

حبیب اسیود چگونه ربوده شد؟

حبیب اسیود در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. ماموران وزارت اطلاعات بعدتر اعلام کردند که در عملیاتی «پیچیده» او را دستگیر کرده‌اند اما بعدتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کردند.

ترکیه می‌گوید آقای چعب از خاک این کشور ربوده شده است.

پیشتر ۲۷ آذر سال گذشته شبکه اسکای نیوز در گزارشی با استفاده از تصاویر دوربین‌های مدار بسته و منابع مطلع در ترکیه‌ جزئیات انتقال آقای اسیود از استانبول به ایران را منتشر کرد.

بعدتر شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه، سازمان اطلاعات این کشور از بازداشت شبکه‌ای ۱۱ نفره‌ مرتبط با ناجی شریقی زیندشتی، قاچاقچی مواد مخدر خبر داد که در ربودن آقای حبیب اسیود نقش داشته است.

مظنونین مرتبط با ناجی شریفی زیندشتی، رئیس شبکه تبهکار سازمان‌یافته که گفته می‌شود در ربودن حبیب چعب مخالف ایرانی و قاچاق او به ایران نفش داشتند

 

مظنونین مرتبط با ناجی شریفی زیندشتی، رئیس شبکه تبهکار سازمان‌یافته که گفته می‌شود در ربودن حبیب چعب مخالف ایرانی و قاچاق او به ایران نفش داشتند

هدی هواشمی، همسر آقای اسیود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت «وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد ماموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان غربی همسرش را به ایران برده‌اند.»

بنیاد عبدالرحمن برومند گزارش داده در تحقیقات مستمر خود تاکنون قتل یا آدم‌ربایی «بیش از ۵۴۰ ایرانی» را در کشورهای دیگر شناسایی و ثبت کرده که به «جمهوری اسلامی ایران منتسب هستند». این بنیاد می‌گوید «این عدد همه موارد گزارش شده را در بر نمی‌گیرد.»

حبیب اسیود کیست؟

حبیب اسیود پس از احمد نیسی به ریاست جنبش نضال رسید.

پیشتر احمد مولا نیسی آبان‌ماه ۱۳۹۶ در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه ترور شد. کمتر از سه سال بعد ایران حبیب اسیود را ربود.

آقای اسیود پیشتر در سال ۲۰۱۹ با شکایت ایران در لهستان بازداشت و بعد از مدت کوتاهی آزاد شده بود. ایران در آن زمان خواهان استرداد آقای اسیود شده بود.

در آن زمان شماری از گروه‌های مخالف ایران در آن زمان قرار بود برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی امنیتی به لهستان سفر کنند.

سعید حمیدان دبیرکل جدید حرکت نضال به بی بی سی فارسی گفته بود آقای اسیود از زمان بازداشت بدون وکیل در سلول انفرادی نگهداری می شود و با خانواده خود در تماس نیست.

آقای اسیود در یکی از روستاهای اطراف شعیبیه شوشتر در استان خوزستان به دنیا آمده که همه کشاورز بوده‌اند. او دوران ابتدایی را در همان روستا زادگاهش خواند و برای ادامه تحصیل به شوشتر رفت. او در زمینه علوم اجتماعی تحصیل کرده است. حبیب اسیود در جریان اعتراض های ۱۵ سال پیش که معروف به "انتفاضه نیسان" بود، نقش فعالی در اعتراض ها داشت.

پیش از آقای چعب، ایران جمشید شارمهد، رئیس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا در مرداد ماه سال 1399 شمسی از امارات متحده عربی ربود و به ایران منتقل کرد. پیش تر روح الله زم، موسس کانال تلگرامی آمد نیوز که در فرانسه پناهنده بود در پاییز ۱۳۹۸ در سفری به عراق توسط دستگاه اطلاعاتی ایران دستگیر و به ایران منتقل شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.