رفتن به محتوای اصلی

رژیم آخوندی از توافق اولیه با آمریکا بر سر تبادل زندانیان خبر داد
12.03.2023 - 14:50

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبر گفته «ما در موضع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی در روزهای اخیر دست پیدا کرده‌ایم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی‌ خوب پیش برود فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان هم خواهیم بود».

پیشتر اعلام شده بود که وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان ضمن تبریک و استقبال از توافق تهران و ریاض، در خصوص «ضرورت توجه انسانی به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا» نیز به گفت‌وگو پرداختند.

یک روز قبل، رسانه‌های رسمی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه توافق کردند. این توافق با میانجی‌گری چین به دست آمد. قرار است وزیران خارجه دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به‌زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اوایل اسفند ماه امسال گزارش‌هایی از نزدیک شدن تهران و واشنگتن بر سر مبادله زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار از پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی منتشر شده بود.

از جمله شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از منابع آگاه از تلاش‌های قطر و بریتانیا برای پیش‌برد مذاکرات واشنگتن و تهران بر سر تبادل زندانیان گزارش داد.

بعدتر گفته شد عمان نیز در این زمینه میانجی‌گری‌هایی را آغاز کرده است.

در آن زمان( ۲۶ بهمن)، رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، از دیدار مقامات آمریکایی در خاورمیانه با مقام‌های عمان و قطر برای گفت‌وگو درباره ایران خبر داد.

آقای امیرعبدالهیان در مصاحبه خود با ماری لوئیس کلی، خبرنگار ان‌پی‌آر که به تهران سفر کرده بود، گفته بود: «بله ما در این باره (معاوضه زندانیان) با آمریکا توافق کردیم و توافقنامه مربوط هم ماه مارس (سال گذشته) تنظیم شد. معاوضه زندانیان یک موضوع انسان‌دوستانه است. مارس گذشته، حتی آمریکایی‌ها نماینده خود را به ایران فرستادند که یک مقام بریتانیایی بود. کمتر از دو ماه پیش هم این نماینده دوباره به تهران آمد. توافقنامه روی میز است. چند گام تکنیکی هست که آمریکایی‌ها باید بردارند».

در ادامه این گفتگو وزیرخارجه ایران به پیشرفت در مذاکرات تهران با واشنگتن در ارتباط با موضوع معاوضه زندانیان اشاره می‌کند و به خبرنگار ان‌پی‌آر می‌گوید: «این آمریکایی‌ها هستند که امروز و فردا می‌کنند. ما کاملا آماده‌ایم. ما آماده‌ایم که به محض حصول توافق ظرف چند دقیقه به تعهد خود در ارتباط با آن از طریق یک کشور ثالث، عمل کنیم».

همزمان رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در توییتر از دیدار خود با معاون وزیرخارجه عمان، خلیفه علی عیسی حارثی، خبر داده و نوشته از طرف آمریکا بابت تلاش‌های عمان در آزادشدن باقر نمازی تشکر کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.