رفتن به محتوای اصلی

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امر ایران: سطح سرکوب در ایران را مصداق جرائم بین المللی دانست
12.03.2023 - 22:11
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امر ایران در گزارش ۲۰ صفحه ای به نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۲ پرداخته و نوشت: سطح سرکوب در ایران به حد جرائم بین المللی رسیده است.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز جمعه ۱۰ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امر ایران گزارش ۲۰ صفحه ای را به شورای حقوق بشر ارائه داد. او در این گزارش به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ پرداخته است، می نویسد که از زمان شروع اعتراضات سراسری مردم ایران، که پس از قتل مهسا امینی رخ داد، بیش از ۱۸ هزار نفر دستگیر شده و ۴۷۶ نفر کشته شده اند.

گزارشگر ویژه با مستند کردن دستگیری های خودسرانه، اعدام‌ها، دادگاه های نمایشی، شکنجه و رفتار نامناسب با معترضان در ایران، از حکومت ایران خواست تمامی این رفتارها را متوقف کند.

در قسمتی از گزارش خود به این موضوع می پردازد که معترضان از گروه‌های سنی و جنسیتی گوناگون و پیشینه‌های مختلف قومی، زبانی، مذهبی، و اجتماعی-اقتصادی یکصدا علیه تبعیض و خشونت حکومتی ایستادند و خواهان پایان نظام دیکتاتوری دین‌سالار در ایران شدند.

جاوید رحمان در گزارش خود نسبت به خشونت فزاینده علیه زنان و دختران از جمله کشتن و آزار جنسی و فیزیکی و سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌ویژه بلوچ‌ها و کردها ابراز نگرانی کرده است.

جاوید رحمان در قسمتی از گزارش خود به سرکوب خشن مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان، دادگاههای نمایشی و فاقد دادرسی عادلانه در مورد معترضان، و ممانعت از دستیابی مجروحان به مراقبت‌های پزشکی لازم پرداخته است.

گزارشگر ویژه درنتیجه‌گیری گزارش خود می نویسد سطح سرکوب‌ها، آزارها و نقض حقوق انسانی از جمله کشتار، زندانی، ناپدید شدن اجباری، شکنجه، تجاوز، آزار جنسی و تعقیب و آزار به حدی است که ممکن است در سطح جرائم بین‌المللی، به‌ویژه جنایت علیه حقوق‌بشر قرار گیرد.

آقای رحمان در پایان گزارش خود از حکومت ایران می خواهد مسئولیت کشته شدن مهسا امنیتی توسط گشت ارشاد را پذیرفته، حق معترضان برای برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز را به‌رسمیت بشناسد. به طور فوری به تمام اشکال خشونت و شکنجه و بدرفتاری پایان دهد، فوراً مجازات اعدام را لغو کند، قوانین مربوط به پوشش زنان را اصلاح کند، و حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی، و جنسی- جنسیتی را محترم بشمارد.

لازم به ذکر است که پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، سی و پنجمین جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران برگزار شد. درخواست برگزاری این جلسه توسط ۵۰ کشور اعلام و پشتیبانی شده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این جلسه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس بندی از آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اعتراضات ایران باید تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:

تصویب قطعنامه در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران

جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.