رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا
13.03.2023 - 20:07

با وجود تکذیب آمریکا؛ ایران همچنان می‌گوید با آمریکا درباره تبادل زندانی توافق کرده است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تکذیب اظهارات اخیر امیرعبداللهیان از سوی آمریکا، اعلام کرد که «توافق مکتوب» تبادل زندانی میان ایران و آمریکا به امضای «نماینده رسمی آمریکا» رسیده است.

کنعانی در این زمینه گفت: «ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است.»

این مقام جمهوری اسلامی اضافه کرد که این توافق «اما به بهانه‌های مختلف، تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت: «در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.»

او ادامه داد: «از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.»

این اظهارات کنعانی در حالی است که آمریکا اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره دستیابی به یک توافق میان تهران و واشینگتن برای تبادل زندانی را رد کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه ۲۱ اسفند گفت: «مقام‌های ایران در داستان‌سازی تردیدی نمی‌کنند و این آخرین ادعای ظالمانه آن‌ها موجب ناراحتی بیشتر خانواده‌های زندانیان خواهد شد.»

کمی قبل از آن، امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی این ادعا را مطرح کرد که حدود یک سال پیش «سندی به طور غیرمستقیم» درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا «به امضا و تایید رسید و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی قرار دارد».

اواخر بهمن، شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم برای تبادل احتمالی زندانی‌اند و کشورهای بریتانیا و قطر در این میان نقش میانجی را ایفا می‌کنند.

این شبکه آمریکایی روز چهارشنبه ۲۶ بهمن به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که این مذاکرات پیشرفت داشته، اما مشخص نیست که آیا توافق نهایی در این زمینه حاصل خواهد شد یا نه.

این مذاکرات در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از چند ماه پیش متوقف شده و آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های جدیدتری را علیه جمهوری وضع کرده‌اند.

چندین شهروند ایرانی-آمریکایی از جمله سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز همچنان در ایران زندانی‌اند. جمهوری اسلامی قصد دارد در ازای آزادی این افراد، علاوه بر دریافت پول، ایرانیانی را که در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها زندانی شده‌اند، آزاد کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.