رفتن به محتوای اصلی

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات و دیدار با مشاور امنیت ملی این کشور+ویدئو
16.03.2023 - 19:31

به گزارش سایت خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی در سفری یک روزه به امارات متحده عربی پیش از ظهر امروز با شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان دیدار کرده است.

بنا به این گزارش او در این دیدار کشورهای منطقه را به «اعضای یک خانواده» تشبیه کرده و خواهان «گفت‌وگو، حسن نیت و مدارا» برای حل «اختلافات خانوادگی» شد.

سفر علی شمخانی به امارات چند روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک انجام می‌گیرد، تحولی که با میانجیگری چین انجام شد و به جای وزرای خارجه ایران و عربستان، آقای شمخانی و همتای سعودی‌اش آن را اعلام کردند.

توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط با استقبال بسیاری از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه همراه شده است.

آقای شمخانی به همراه رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس به امارات متحده عربی رفته است.

او به همتای اماراتی خود گفته: «این سفر را آغازی معنادار برای وارد شدن دو کشور به مرحله ای جدید از مناسبات سیاسی،اقتصادی و امنیتی می دانم.»

سفر آقای شمخانی به امارات در پی دعوت رسمی همتای او انجام شد.

امارات متحده عربی در ماه اوت ۲۰۲۲ بعد از شش سال کاهش سطح روابط با جمهوری اسلامی، سفیر خود را به ایران بازگرداند.

کاهش سطح روابط آن کشور با ایران همزمان با قطع روابط عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران بود که به دنبال حمله عده‌ای حزب‌اللهی به سفارت عربستان در تهران رخ داد. یکی از سرکردگان آن حمله حسن کردمیهن بود که فردی نزدیک به محمدباقر قالیباف توصیف شده بود.

به گزارش سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات نیز از توافق ایران و عربستان سعودی استقبال کرده و گفته: «این توافق نقش سازنده‌ای در گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار و بومی در منطقه دارد.»

در اوج تنش‌های جنگ داخلی یمن، که عربستان و امارات هم علیه شبه‌نظامیان حوثی وارد آن شدند، حملاتی به اهدافی در امارات انجام شد که حوثی‌ها یا دیگر شبه‌نظامیان متحد ایران مسئول آن قلمداد شدند.

روز گذشته نورنیوز خبر داد که آقای شمخانی «برای حل چند پرونده مهم به یک کشور عربی می‌رود.» جزئیات و محورهای مذاکرات آقای شمخانی اعلام نشده اما این سفر در حالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد حکومت ایران تلاش دارد تا با کشورهای حوزه خلیج فارس تنش‌زدایی کند.

علاوه بر این، وزیر خارجه ایران بر امکان تبادل زندانی با آمریکا تاکید کرده و توافق‌هایی هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع ابهام از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران صورت گرفته است.

علی شمخانی نزدیک به ۹ سال است که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.