رفتن به محتوای اصلی

اظهار نگرانی مدرسان حوزه‌های علمیه تهران بی حجابی و طرح سپاه در محلات قم
18.03.2023 - 22:06

سرگرد پاسدار مهدی علی بابایی، معاون اجتماعی سپاه درباره طرح «آمر معروف محله خود باشیم» گفت: «در قالب این طرح تمام پایگاه‌های مقاومت در سطح استان نسبت به سازماندهی شبکه آمران معروف و میزهای مهربانی اقدام می‌کنند. به گونه‌ای که عمل به این فریضه بصورت محله محور و پایگاه محور انجام می‌پذیرد.»

به بیان دیگر، این طرح توسط نیروهای شبه‌نظامی بسیجی که زیر نظر سپاه پاسداران هستند، اجرا می‌شود.

آقای بابایی اضافه کرد: «تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مساجد نیز در دستور کار قرار گرفته که یکی از کارکردهای مهم آن سازماندهی، آموزش و اجرای طرح‌های امر به معروف و نهی از منکر و تأثیرگذاری مطلوب‌تر آن در سطح جامعه است.»

دو روز پیش هم تعدادی از مدرسان حوزه‌های علمیه تهران که بیشتر آنان زن هستند در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به آنچه «سرعت برهنگی و موج انفعال در این کشور» خوانده‌اند، اعتراض کردند و خواهان برخورد شدیدتر با شبکه‌های اجتماعی شدند.

امضا کنندگان این نامه که به عنوان مدیران حوزه‌های علمیه تهران معرفی شده‌اند، گفته‌اند «عقب‌نشینی از قانون حجاب»، باعث سستی در اجرای سایر قوانین می‌شود.

آن‌ها اعتراضات گسترده به حجاب اجباری را به آنچه «مکر دشمنان» خوانده‌اند، نسبت داده‌اند.

بعد از اعتراض‌های اخیر برخی از زنان از تن دادن به قانون حجاب اجباری سر باز زده‌اند

بعد از اعتراض‌های اخیر برخی از زنان از تن دادن به قانون حجاب اجباری سر باز زده‌اند

پیش از این هم ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته بود طرحی جامع دارد و بسیاری از مصوبات گذشته ضمانت اجرایی نداشته یا «دارای اشکالات جدی بوده که موجب بدبینی و تقابل» و «تنش» شده است.

بر اساس این طرح، برخورد با شهروندان به جای نیروی انتظامی به خود افراد و موسسات واگذار خواهد شد.

مساله حجاب اجباری در ایران از زمان کشته شدن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های سراسری که بیش از شش ماه پیش رخ داد به یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت گروهی از شهروندان به حاکمیت دینی در ایران تبدیل شده است.

اعمال سیاست تفکیک جنسیتی در مراکز آموزشی و بهداشتی، نظارت مدیران آموزشی و بیمارستان‌ها بر حجاب کارکنان، انفصال مدیران متخلف به مدت ۱ تا ۵ سال و حتی تعیین مجازات حبس و جریمه نقدی ۸ تا ۱۸ میلیون تومان، تعیین جریمه برای پلاک خانه‌هایی که افراد «بدحجاب» به آنها رفت و آمد می‌کنند، جریمه مدیران ساختمان و مجتمع‌ها به خاطر بدحجابی» ساکنان، محرومیت از یک یا چند حقوق اجتماعی به خاطر انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی ومجازات ۹۱ روز تا دو سال زندان برای افرادی که علیه حجاب اسلامی در فضای مجازی تبلیغ کنند از بخش‌های این طرح است.

در مقابل تلاش‌های حکومت برای تحمیل حجاب، بخش قابل توجهی از زنان و دختران در ایران در برابر پوشیدن این لباس اجباری مقاومت می‌کنند و انبوهی از شهروندان در زندگی عادی خود هر جا که بتوانند از قوانین حجاب اجباری سر باز می‌زنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.