رفتن به محتوای اصلی

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران
20.03.2023 - 15:33

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز،‌ پنج‌شنبه سوم آذر، نشستی اضطراری درباره اعتراض‌های جاری در ایران برگزار خواهد کرد.

در این نشست ویژه نمایندگان چندین سازمان حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل، سازمان حقوق بشر ایران ، جامعه بین‌المللی بهایی، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، اصل ۱۹، سازمان دفاع از قربانیان خشونت و ایمپکت ایران سخنرانی خواهند داشت.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در این جلسه به رای گذاشته خواهد شد،‌ دستور به تشکیل یک هیات مستقل حقیقت‌یاب بین‌المللی می‌دهد.

بر اساس این پیش‌نویس، هیات حقیقت‌یاب که توسط رئیس شورای حقوق بشر منصوب خواهد شد، ماموریت می‌یابد تا موضوعاتی از جمله موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اعتراضات کنونی را که از روز ۲۵ شهریور آغاز شده است، پی‌گیری کند.

در این پیش‌نویس قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده تا به تبعیض مستمر علیه زنان و دختران در زندگی عمومی و خصوصی و در چارچوب قانون و به صورت عملی پایان دهد و از حقوق بشر از جمله حق آزادی بیان و عقیده و آزادی مذهب یا باور محافظت کند.

متن مورد اشاره همچنین بر ضرورت پاسخ‌گو کردن ناقضان حقوق بشر در ایران تاکید کرده و آن را عاملی برای پیش‌گیری از تخطی‌های بیشتر دانسته است.

این متن از جمله نسبت به گزارش‌ها درباره بازداشت خودسرانه زنان و دختران و شکنجه و آزار جنسی آنان ابراز نگرانی عمیقی کرده است.

گزارشگران سی‌ان‌ان به تازگی در گزارشی تحقیقی نیروهای جمهوری اسلامی را به خشونت جنسی علیه شماری از معترضان بازداشت‌شده و حتی تجاوز به برخی از آنان متهم کرده است.

پیش‌نویس این قطعنامه همچنین از خشونت‌های نیروهای حکومتی علیه معترضان که به مرگ صدها نفر از آنان منجر شده ابراز تاسف کرده است. این پیش‌نویس به کشته شدن ۳۰۴ نفر از جمله ۴۱ کودک در جریان اعتراضات اشاره کرده است.

اما بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران که روز اول آذر منتشر شد، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری پس از ۱۰ هفته به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده و تنها طی هفته آخر آبان «بیش از ۷۲ تن در ایران» به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.