رفتن به محتوای اصلی

اوج گرفتن خیزش انقلابی مردم ایران در لحظات تحویل سال و شعارها علیه جمهوری‌اسلامی
21.03.2023 - 09:05

 با تحویل سال نو در ایران گزارش‌‌ها از طنین فریاد مرگ بر دیکتاتور در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها حکایت دارد.و همچنین  شب سال نو‌، تیراندازی مزدوران رژیم بسوی تظاهرات مردم در مهاباد ,  اشنویه ودیگر شهرهای ایران گزارش شد

 

شب سال نو‌، تیراندازی مزدوران رژیم بسوی تظاهرات مردم در مهاباد و اشنویه

 

 

 

 

 

آغاز سال نو با شعار علیه جمهوری اسلامی

هم زمان با آغاز سال ۱۴۰۲، جمعی از مردم در شهرهای مختلف ایران علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در برخی شهرها هم مردم با برگزاری تجمع‌های اعتراضی خیزش «زن، زندگی، آزادی» را زنده نگه داشتند و با روشن کردن آتش در خیابان‌ها و سر دادن شعار علیه علی خامنه‌ای، خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شدند.

پس از تحویل سال و هم‌زمان با پخش سخنرانی علی خامنه‌ای از تلویزیون جمهوری اسلامی، مردم در شهرهای مختلف شبانه علیه او و جمهوری اسلامی شعار دادند. ویدیوها از محلات مختلف تهران حاکی از آن بود که مردم با حضوری گسترده‌تر از قبل در این شعاردادن‌های شبانه همراهی کرده‌اند.

ساکنان مناطق شهرآرا، سعادت‌آباد، سردار جنگل، صادقیه، تهرانپارس، دردشت، فرجام، نارمک، شهرک اکباتان و... با سر دادن شعارهای «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» «مرگ بر خامنه‌ای» «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» اعتراض خود را نشان دادند. ویدیوهایی از کرج نیز نشان می‌دهد که مردم این شهر با سر دادن شعارهایی علیه خامنه‌ای هم‌زمان با سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

گزارش‌هایی هم از سر دادن شعارهای شبانه در شهرهای مشهد و اهواز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

معترضان در بوکان با روشن کردن آتش در شهر، تجمع اعتراضی برگزار کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. آنان در شعارهایشان اعلام کردند که «تسلیم نمی‌شویم و راه شهدا را ادامه می‌دهیم». در این تجمع که شامگاه ۲۹ اسفند برگزار شد، شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» نیز شنیده شد.

معترضان در ایذه هم‌زمان با آغاز سال نو، به مزار کیان پیرفلک و دیگر کشته‌شدگان خیزش سراسری در این شهر رفتند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در این تجمع‌ها شعارهای «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «این گل پرپر شده هدیه به میهن شده» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

مراسم نوروز در شهر بلبلان‌آباد از توابع دهگلان نیز با اعتراض‌ علیه جمهوری اسلامی همراه بود. نیروهای امنیتی در این شهر با حمله به شرکت‌کنندگان در مراسم نوروز این شهر، آن‌ها را متفرق و به سمت مردم تیراندازی کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بر اثر این اقدام نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی چندین تن به‌شدت مجروح شده‌اند.

در سقز نیز مردم به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش و مسدود کردن برخی خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. حضور گسترده مردم سقز در خیابان‌های این شهر با واکنش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همراه بود و برخی محلات این شهر برای ساعاتی به صحنه درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شد.

نیروهای امنیتی در سقز به سمت مردم تیراندازی کردند و تصاویری از معترضان این شهر که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان از گلوله ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، با وجود تیراندازی و سرکوب گسترده در شهر سقز، مردم این شهر با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» به تجمع اعتراضی خود ادامه می دادند.

معترضان در اشنویه نیز هم‌زمان با نوروز به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

جمعی از معترضان در روستای قلعه‌رش سردشت نیز در آستانه نوروز روی یکی از کوه‌های نزدیک روستا با آتش واژه «آزادی» را نوشتند. 

مراسم نوروز در روستای بادیناوی از توابع پیرانشهر نیز با اعتراض‌های مردم و سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» همراه بود.

اهالی روستای چوروننه از توابع مریوان نیز با برگزاری تجمع هنگام سال نو، شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

نوروز

 

نوروز ۱۴۰۲ در سایه اعتراضاتی که از شهریورماه در ایران آغاز شده بود، و کشته‌شدگان این اعتراضات به رونق همیشه نیست و تبریک‌های سال نوی بسیاری از شهروندان آمیخته به آرزوهای سیاسی بوده است.

 

نوروز ۱۴۰۲ در سایه اعتراضاتی که از شهریورماه در ایران آغاز شده بود، و کشته‌شدگان این اعتراضات به رونق همیشه نیست و تبریک‌های سال نوی بسیاری از شهروندان آمیخته به آرزوهای سیاسی بوده است.

همزمان شخصیت‌های مختلف در ایران و جهان پیام‌هایی را به مناسبت فرا رسیدن نوروز منتشر کرده‌اند.

در ایران نرگس محمدی از درون زندان اوین علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران و خارج از مرزهای این کشور جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران در میان این عده قرار دارند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خود بدون اشاره به اعتراضات گسترده سال گذشته، تورم را «مشکل اصلی» و «تولید را به عنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی» عنوان کرده و «شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» نام گذاری کرده است

براهیم رئیسی در پیامی هم جهت با رهبر حکومت ایران «برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ را کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی» عنوان کرده است.

مخالفان جمهوری اسلامی در پیام‌هایی از درون زندان و یا خارج از ایران تغییر سیاسی در ایران را آرزو کرده‌اند.

نرگس محمدی که در زندان اوین است در پیامی گفته است «ما مردمیم و قدرت داریم. ما امروز همدیگر را داریم. افزونی قدرت ما، بی‌قدرتی حکومت و امید ما، یاس حکومت و زندگی ما، مرگ حکومت استبدادی است.»

رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران سال گذشته را «سال درخشش و سرافرازی ملت ایران» خوانده و گفته مردم این کشور در سال گذشته «در مقابل یکی از ستمکارترین رژیم‌های تاریخ، حماسه‌ای به نام زن، به نام زندگی و به نام آزادی» آفریدند.

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر نیز در حساب توئیتری خود با اشاره به شعارهای ضد حکومتی در سنندج نوشته است «مردم سنندج، در مراسم نوروز باستانی فریاد "مرگ بر خامنه‌ای و خمینی" سر دادند. شهرهای ایران یکی یکی مراسم نوروز را به فریاد مرگ بر دیکتاتور و اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل می‌کنند. تا به حکومتیان بگویند آتش این انقلاب با گلوله و زندان خاموش نخواهد شد.»

صندلی خالی بر سر میز نوروزی

در کاخ سفید امسال مراسمی برای بزرگداشت نوروز انجام شد.

در این مراسم که به گفته جو بایدن بزرگترین مراسم نوروز در کاخ سفید تا کنون است رئيس جمهوری آمریکا و همسرش از مبارزات زنان در ایران حمایت کردند. آقای بایدن گفت آمریکا با زنان شجاع و شهروندان ایران که با عزم و اراده‌شان الهام‌بخش جهان شده‌اند حمایت می‌کند و حکومت ایران را مسئول حمله به مردم این کشور می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با تبریک به تمام کسانی که این سنت دیرینه را به جشن می‌نشینند، نوروز را نماد تولد دوباره خوانده و آن را فرصتی برای توجه به آنچه در سال پیش گذشته دانسته است. آقای بلینکن گفته جشن گرفتن سال نو برای بسیاری از جمله مردم ایران که با سرکوب سنگین به دست حکومت ایران روبرو بوده‌اند به طور خاص دشوار بوده است.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا «بسیاری از خانواده‌ها امسال با جای خالی دوستان و خویشاوندانی روبرو بوده‌اند که به دست مقام‌های ایران کشته و یا بازداشت شده‌اند.

آقای بلینکن گفت «آمریکا همزمان با این نوروز بر تعهد امریکا برای دفاع از حقوق بشر و حمایت از ایرانیان برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر حمایت می‌کنیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.