رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید در اولین موضع انتقادی‌اش در سال ۱۴۰۲ خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد+ویدئدو ها
21.03.2023 - 17:09

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نخستین موضع‌گیری انتقادی سال جدید خواستار آزادی زندانیان سیاسی و از بین رفتن فقر، بی‌عدالتی و تبعیض شد. او در ماه‌های گذشته پیوسته از سیاست‌های جمهوری اسلامی و رهبر آن انتقاد کرده است.

مولوی عبدالحمید روز سه‌شنبه ‌اول فروردین در توییتی نوشت: «فرا رسیدن سال نو را به ملت سرافراز ایران تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم در سال جدید فقر، بی‌عدالتی و تبعیض از کشور رخت ببندد، زندانیان سیاسی آزاد بشوند و ملت شریف ایران جایگاه شایسته خود را در جهان باز یابد و به خواسته‌های بر حق خود برسد.»

اسماعیل‌زهی از هشتم مهر و جمعه خونین زاهدان که ده‌ها شهروند با گلوله نیروهای حکومتی کشته و زخمی شدند، تاکنون مواضع انتقادی و صریحی را علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سیاست‌هایش اتخاذ کرده است.

او روز ۲۶ اسفند و در آخرین نماز جمعه سال ۱۴۰۱، به انتقاد از نگاه مذهبی حاکم بر کشور پرداخت و گفت تمام فریادها و اعتراض‌های شهروندی و حتی پایین آمدن ارزش پول ملی به دلیل همین نگاه مذهبی حکومت به مسایل است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با تاکید بر این که نگاه مذهبی نتوانست باعث برابری و مساوات در ایران شود، به گلایه از فضای امنیتی و نظامی حاکم بر کشور پرداخت و آن را عاملی برای «به زانو درآمدن کشور» دانست.

او که پیش از این هم بارها خواستار کناره گرفتن نظامیان از اداره امور کشور شده بود، گفت: «کشور باید به جایی برسد که نیاز به حضور پلیس در خیابان‌ها نباشد.»

مولوی عبدالحمید همچنین از ۲۳ جمعه اعتراضی مردم زاهدان که شامل خاستگاه‌های فکری و سیاسی متفاوتی است با عنوان «مقاومت در راه حق» یاد کرد و همچون سخنرانی‌های پیشین‌‌اش که برگزاری «رفراندوم» را تنها راه نجات ایران خوانده بود گفت: «توجه به خواسته اکثریت مردم بهترین راه خروج کشور از بن‌بست است.»

اسماعیل‌زهی در شش ماه اخیر بارها و به صراحت سخنانی را مطرح کرد که بیان آن‌ها از تریبون نماز جمعه در چهار دهه اخیر کم‌سابقه بوده است.

او در حالی با نام بردن از افراد ناباور به خدا و بی‌دین و بهائیان، خواستار به رسمیت شناختن حقوق شهروندی آن‌ها در ایران شد که مقامات دینی و حکومتی پیروان بهائیت را «مرتد و کافر» می‌دانند.

اسماعیل‌زهی همچنین برخلاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی، از اسرائیل به‌عنوان یک «کشور» یاد کرد و گفت باید بین فلسطین و اسرائیل صلح پایدار و عادلانه رقم بخورد.

این اظهارات با واکنش‌های ستیزه‌جویانه و تهدیدآمیز مقامات، چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی مواجه شد. از جمله روزنامه کیهان که دیدگاه‌های علی خامنه‌ای را بازتاب می‌دهد، دامنه حمله به امام جمعه اهل سنت زاهدان را فراتر برد، او را به اسرائیل منتسب کرد و حامی «اغتشاشگران و عناصر بدنام اجاره‌ای سیا، موساد و ام‌آی‌۶» در جریان خیزش انقلابی ایرانیان خواند.

روزنامه ایران (روزنامه دولت جمهوری اسلامی) هم در یادداشتی با عنوان «سرمایه‌گذاری ارگان رسانه‌ای CIA روی عبدالحمید»، امام جمعه اهل سنت زاهدان را به تلاش برای در دست گرفتن «رهبری آشوب‌ها» در جریان اعتراضات مردم ایران متهم کرد و گفت او با سخنانی «تفرقه‌انگیز» به نقش «مخرب خود علیه امنیت و وحدت ملی» ادامه می‌دهد.

پیش از آن هم محمدجواد لاریجانی، از چهره‌های سیاسی تندرو، مسجد مکی زاهدان را به مسجد «ضرار» تشبیه کرد و تلویحا خواستار تخریب این «محل توطئه که از آن حرف‌های متعفن بیرون می‌آید» شد.

لاریجانی گفت: «برای پیامبر اسلام هم تخریب مسجد ضرار خیلی سخت بود اما مسجد به دست عده‌ای درست شده بود برای اشاعه افکار انحرافی و پیامبر دستور داد تا آن مسجد را خراب کنند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی پس از جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر بارها با حمایت از خیزش انقلابی مردم، علی خامنه‌ای را مسوول کشتار مردم زاهدان دانسته و خواستار لغو احکام اعدام و محاربه برای معترضان شده است.

خطبه‌های انتقادی او در نماز جمعه‌های زاهدان پس از هشتم مهر، بخشی از تظاهرات و راهپیمایی‌های هفتگی و ثابت مردم زاهدان است که پس از نماز برگزار می‌شود و به جمعه‌های اعتراضی این شهر شهره شده است.

حمله مقامات، چهره‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به عبدالحمید اسماعیل‌زهی نیز از همان زمان کلید خورد.

آبان ماه امسال فایلی صوتی از سوی گروه هکری بلک‌ریوارد در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفت که نشان می‌داد جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات در ایران، طرح تخریب اسماعیل‌زهی را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس فایل صوتی به دست آمده از هک خبرگزاری فارس، به گفته قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج، مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای در سیستان و بلوچستان و ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی را درباره کشتار زاهدان به دفتر خامنه‌ای داده و او نیز دستوراتی در پاسخ به این گزارش‌ها داده است.

در این جلسه که مربوط به دیدار گروهی از مدیران رسانه‌های وابسته به حکومت در نشستی با قریشی است، مدیران رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنند روی سخنان مولوی عبدالحمید علیه حقوق زنان تبلیغ و گفته شود که بیشترین تبعیض علیه زنان از سوی اهل سنت و در سیستان و بلوچستان اعمال می‌شود.

قریشی در این فایل صوتی می‌گوید: «در مورد مولوی عبدالحمید ما اشتباه کردیم. ما اول انقلاب خان‌های آن منطقه را از بین بردیم و به عبدالحمید بال و پر دادیم. کسی این‌ها را آدم حساب نمی‌کرد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان اما با وجود فشار و تهدیدهای امنیتی به سخنان انتقادی خود ادامه داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.