رفتن به محتوای اصلی

پوتین و شی بر گسترش همکاری تجاری بین روسیه و چین تاکید کردند
22.03.2023 - 09:22

در پایان مذاکرات رسمی رییسان جمهوری چین و روسیه وهیئت‌های آنان در مسکو، آنان در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند و بیانیه‌هایی را خواندند.

ولادیمیر پوتین گفت روسیه و چین روابط خود را در زمینه مالی، حمل و نقل و لجستیک و همچنین انرژی توسعه خواهند داد و افزود چین در حال حاضر واردکننده عمده نفت روسیه است و واردات گاز نیز در حال رشد است.

او افزود که روسیه و چین «به توسعه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ادامه می‌دهند و روسیه به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در چین کمک می‌کند.»

در مورد طرح صلح چین برای اوکراین، آقای پوتین گفت که بسیاری از مفاد این طرح را می‌توان مبنای حل و فصل مناقشه در اوکراین قرار داد البته هر زمان که غرب و دولت اوکراین برای آن آماده باشند و افزود که در گفتگوهای دو نفره هم این طرح بررسی شد.

رییس جمهور چین در این نشست خبری گفت که تمرکز همکاری بر سه محور تجارت در انرژی، مواد خام و فناوری الکترونیک خواهد بود.

او گفت که چین طرفدار صلح در ا وکراین است و ماه گذشته موضع خود را در این روشن کرد. شی افزود: «مایلم تاکید کنم که ما تابع منشور سازمان ملل و دارای موضعی بی‌طرفانهدر جنگ هستیم.»

او افزود که «چین در سمت درست تاریخ ایستاده» که ظاهرا انتقادی تلویحی از غرب به خاطر تامین سلاح برای اوکراین است.

پوتین و شی

 

پوتین گفته است طرح شی را با دقت بررسی خواهد کرد

در دومین روز از سفر شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین به روسیه، مذاکرات رهبران دو کشور ادامه دارد و آمریکا از رییس جمهور چین خواسته ولادیمیر پوتین را برای توقف جنایات جنگی در اوکراین تحت فشار قرار دهد.

شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین روز گذشته در اولین دور از مذاکرات غیررسمی، بر روابط محکم خود تاکید کردند و وزارت خارجه چین گفت که توسعه روابط با روسیه یک انتخاب استراتژیک مبتنی بر منافع بنیادی چین است.

ولادیمیر پوتین هم گفت که نظرات رهبر چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین را با دقت بررسی می‌کند.

همزمان، آمریکا پیوند چین و روسیه در حال حاضر را «یک ازدواج منعفت‌طلبانه» توصیف کرده و گفته است که رییس جمهور چین «باید به ولادیمیر پوتین فشار بیاورد تا دست از ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین بردارد.»

رییس جمهور چین روز گذشته وارد مسکو شد و مرحله رسمی مذاکرات رهبران دو کشور روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از آقای شی خواست تا از همتای روس خود بخواهد که نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

او گفت که تلاش برای برقراری آتش‌بس کافی نخواهد بود.

جان کربی گفت: «ما امیدواریم که آقای شی به ولادیمیر پوتین فشار بیاورد تا بمباران شهرها، بیمارستان‌ها و مدارس اوکراین را پایان دهد، ارتکاب جنایات جنگی و قساوت را متوقف و نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.»

او افزود «ما نگران آن هستیم که چین به جای چنین اقدامی، با تکرار پیشنهاد آتش‌بس در جنگ اوکراین، به روسیه امکان دهد که همچنان نیروهای خود را در خاک اوکراین نگه دارد و هر آتش‌بسی که با خروج نیروهای روس از اوکراین همراه نباشد، عملا به معنی تایید تصرف غیرقانونی بخش‌هایی از خاک اوکراین است که روسیه اشغال کرده است.»

شی

 

شی با استقبال کامل نظامی وارد مسکو شد

در تحولی دیگر، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، به این کشور سفر کرده است. انتظار می‌رود که او بر همبستگی و حمایت ژاپن از اوکراین را در برابر تهاجم روسیه تاکید کند.

ژاپن و چین یکدیگر به عنوان رقبای منطقه‌ای تلقی می‌کنند. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، ژاپن ترکیبی از کمک‌های بشردوستانه، مالی و نظامی غیررزمی را در اختیار اوکراین قرار داده است.

روز دوشنبه، آقایان شی و پوتین بیش از چهار ساعت مذاکرات غیررسمی برگزار کردند.

این نگرانی وجود دارد که حمایت چین از روسیه که در حال حاضر شامل کمک در زمینه‌های فناوری و تجاری است جنبه نظامی به خود بگیرد و چین اقلامی مانند گلوله توپخانه را که روسیه باکمبود آنها مواجه است در اختیار روس‌ها قرار دهد.

ولادیمیر پوتین گفته است که در مورد طرح ۱۲ ماده‌ای پیشنهادی شی جین‌پینگ برای «حل بحران حاد اوکراین» مذاکره خواهد شد.در حالی که رهبران دو کشور همدیگر را "دوست عزیز" خطاب می‌کردند، رییس جمهور روسیه گفت: «ما همیشه از فرآیند مذاکره استقبال می‌کنیم.»

چین ماه گذشته طرح خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین را منتشر کرد که از جمله شامل توصیه به «توقف مخاصمات» و از سرگیری مذاکرات صلح است.

طرح چین به طور مشخص نگفته است که روسیه باید از خاک اوکراین عقب‌نشینی کند درحالی که برای اوکراین خروج ارتش روسیه پیش‌شرط هر گونه مذاکره‌ صلح است.

این طرح به جای خروج نیروهای روسی، از «احترام به حق حاکمیت همه کشورها» سخن گفته و افزوده است که «همه طرف‌ها باید برخوردی منطقی داشته باشند و خویشتن‌داری به خرج دهند» تا «تنش اوضاع به تدریج کاهش یابد.»

این طرح همچنین استفاده از «تحریم‌های یکجانبه" را محکوم کرده که انتقادی تلویحی از متحدان اوکراین در غرب تلقی می‌شود که در پی حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه آن کشور وضع کردند. این اقدام می‌تواند شرکای تجاری روسیه را در صورت نادیده گرفتن این تحریم‌ها مشمول تحریم ثانوی قرار دهد.

تجارت بین چین و روسیه

ایزیوم

 

بیمارستان شهر ایزیوم اوکراین پس از گلوله‌باران توسط توپخانه روسیه - آمریکا از چین خواسته است پوتین را برای توقف ارتکاب جرایم جنگی تحت فشار قرار دهد

روز دوشنبه، رییس جمهور چین با استقبال کامل نظامی برای یک دیدار سه روزه وارد مسکو شد. در اولین دیدار دو طرف، ولادیمیر پوتین از چین به دلیل «رعایت اصل عدالت» و حمایت از «امنیت یکپارچه کشورها» قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه چین در سال‌های اخیر «جهش عظیمی در زمینه توسعه داشته است» به طنز گفت «ما حتی کمی احساس حسادت می‌کنیم.»

رییس جمهور چین هم خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: «روسیه تحت رهبری قدرتمند شما گام‌های بزرگی در شکوفایی و توسعه برداشته است. من مطمئن هستم که مردم روسیه به حمایت قاطع خود از شما ادامه خواهند داد.»

قبل از ورود آقای شی، ولادیمیر پوتین در مقاله‌ای در روزنامه مردم چاپ پکن نوشت که دو کشور با سیاست «تهاجمی» ایالات متحده تضعیف نخواهند شد.

رهبران اوکراین به طور علنی بر نقاط مشترکی که با چین دارند - احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی - تاکید کرده‌اند، اما به طور خصوصی، در تلاش برای یک ملاقات یا تماس تلفنی بین رییسان جمهوری دو کشور بوده‌اند.

این خواسته را آقای کربی هم تکرار کرد و از شی جین‌پینگ خواست تا با گفتگو با ولودیمیر زلنسکی «نقش سازنده‌ای» در تلاش برای پایان دادن به درگیری ایفا کند.

روسیه منبع نفت اقتصاد چین و همچنین شریکی برای چین در ایستادگی در برابر ایالات متحده است.

سفر آقای شی به مسکو چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رییس جمهور روسیه را در ارتباط با اتهام ارتکاب جنایت جنگی صادر کرد. این بدان معناست که از لحاظ قانونی، ولادیمیر پوتین در صورت سفر به ۱۲۳ کشور جهان که پیمان‌ تشکیل دادگاه را امضا کرده‌اند با خطر دستگیری مواجه است. چین و روسیه در میان این کشورها نیستند.

رهبران غربی از فوریه گذشته تلاش کرده‌اند تا روسیه را به خاطر تهاجم گسترده به اوکراین در سطح جهانی منزوی کنند اما در ایجاد یک اجماع جهانی موفق نبوده‌اند زیرا چین، هند و چندین کشور آفریقایی تمایلی به محکوم کردن آقای پوتین ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.