رفتن به محتوای اصلی

انهدام انبار تسلیحات شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی در حمله موشکی منتسب به اسرائیل در حلب
22.03.2023 - 12:54

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه از انهدام انبار تسلیحاتی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در نزدیکی فرودگاه حلب بر اثر حمله موشکی جنگنده‌های اسرائیلی خبر داد.

این سازمان گزارش داد اسرائیل بامداد چهارشنبه دوم فروردین حملات خود را به مواضعی در سوریه را از سر گرفت و در تازه‌ترین حمله خود یک انبار تسلیحاتی را به طور کامل منهدم کرد.

بر اساس گزارش این سازمان، فرودگاه حلب نیز که دومین فرودگاه بزرگ سوریه به شمار می‌رود، موقتا از فعالیت عادی خود خارج شد و صدای انفجار در مناطق مختلف حلب شنیده شد.

همزمان خبرگزاری رسمی سوریه نیز به نقل از وزارت دفاع این کشور از حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه حلب خبر داد و نوشت این حمله خساراتی در فرودگاه بین‌المللی حلب بر جای گذاشته است.

دولت و رسانه‌های سوری گزارشی از میزان خسارات و تلفات احتمالی منتشر نکرده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع سوریه، چندین موشک از فراز دریای مدیترانه در غرب بندر لاذقیه به سوی حلب شلیک شده‌اند.

سلیمان خلیل، یکی از مقام‌های وزارت حمل و نقل سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که این حمله «به باندهای فرودگاه آسیب وارد کرد و برخی از آن‌ها خارج از سرویس هستند.»

بر اساس برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در حمله دیشب مناطقی نیز در لاذقیه و دمشق هدف قرار گرفته‌اند ولی این گزارش‌ها از سوی دولت سوریه تایید نشده‌اند.

این سومین حمله منتسب به اسرائیل در شش ماه گذشته و دومین حمله در ماه جاری میلادی به فرودگاه حلب است.

حمله پیشین منتسب به اسرائیل در حلب در حدود دو هفته پیش، در ساعت ۲:۰۷ دقیقه سه‌شنبه ۱۶ اسفند انجام شد و برای مدتی فرودگاه بین‌المللی این شهر را از کار انداخت.

هنوز هیچ واکنشی از سوی مقام‌های اسرائیلی درباره حمله اخیر نشان داده نشده و مشخص نیست این حمله خسارات جانی نیز در پی داشته یا نه.

از زمان زلزله اخیر ترکیه و سوریه که حدود شش هزار کشته در سوریه بر جای گذاشت، تعداد زیادی از هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه در فرودگاه حلب به زمین نشستند.

پیشتر یک منبع نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی هشدار داده بود اگر تجهیزات و تسلیحات نظامی را زیر پوشش کمک‌های بشردوستانه به مردم زلزله‌زده سوریه به این کشور منتقل کند، بدون تردید پاسخ نظامی قاطعی از سوی اسرائیل دریافت خواهد کرد.

این منبع نظامی اسرائیلی که نامش فاش نشده روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن به روزنامه سعودی ایلاف گفت که اسرائیل در بحبوحه تلاش‌های امداد و نجات در سوریه، در حمله به هر محموله تسلیحاتی‌ای که ایران به سوریه بفرستد، تردید نخواهد کرد.

این مقام که هویتش فاش نشده همچنین گفت: «داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد از شرایط دشوار سوریه برای ارسال سلاح و تجهیزات به دمشق و حزب‌الله لبنان استفاده کند.»

فرودگاه حلب در ماه سپتامبر نیز هدف قرار گرفت و پس از آن به مدت سه روز بسته بود.

در سال‌های اخیر اسرائیل صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده و مواضع رژیم دمشق و همچنین نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان در خاک اسرائیل را هدف قرار داده است.

«جنگ درون جنگ»؛ حمله دوباره به فرودگاه حلب و «انبار تسلیحاتی مرتبط با ایران»

 

فرودگاه حلب

 

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای که در ساعات نخست روز چهارشنبه در فیسبوک منتشر کرد از وارد شدن «خسارات مادی» به فرودگاه حلب در یک حمله هوایی خبر داد.منابع اطلاعاتی دیگر در منطقه می‌گویند این حمله یک «انبار تسلیحاتی ایران» را هدف قرار داده است. کارشناسان نظامی اسرائیل می‌گویند کشورشان حملاتش به نیروهای وابسته به ایران در سوریه را شدت بخشیده و این بخشی از یک «جنگ درون جنگ» است.

منابع اطلاعاتی به رویترز گفته‌اند موشک‌ها به یک انبار مهمات زیرزمینی مجاور فرودگاه اصابت کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی که مقرش در بریتانیاست، این خبر را تایید کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع سوریه، در سومین حمله از این نوع به فرودگاه حلب در شش ماه گذشته، «اسرائیل در ساعت ۳:۵۵ صبح موشک‌هایی را از دریای مدیترانه در غرب شهر لاذقیه شلیک کرد.»

چرا اسرائیل حملات خود به نیروهای وابسته به ایران را شدت بخشیده است؟

منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند ایران در ماه گذشته با استفاده از فرودگاه حلب تسلیحات بیشتری را به سوریه منتقل کرده است. این منابع گفته‌اند ایران از فرصتی که پس از زمین‌لرزه مرگبار ماه فوریه ایجاد شده استفاده می‌کند تا در ترافیک ناشی از حضور هواپیماهای باری امدادرسان، تسلیحات به سوریه انتقال دهد.

منابع اطلاعاتی غربی همچنین به رویترز گفته‌اند اسرائیل در حمله هفتم مارس (حدود دو هفته پیش) که باعث غیرفعال شدن فرودگاه حلب هم شد، یک محموله تسلیحاتی ایران را هدف گرفته بود. گفته می‌شود حمله ساعاتی پس از تخلیه محموله از یک هواپیمای ایرانی انجام شد.

از آغاز جنگ داخلی سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی در سوریه به هدف‌هایی مربوط به ارتش این کشور، نیروهای متحد ایران و حزب‌الله لبنان انجام داده است اما به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر این حملات به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی در سوریه بیشتر و شدیدتر شده‌اند.

 

کارشناسان نظامی اسرائیلی می‌گویند که این حملات بخشی از یک درگیری نچندان شدید است که آن را «جنگ میان جنگ» می‌خوانند. اسرائیل می‌خواهد راه هوایی ایران برای ارسال تسلیحات به متحدانش در سوریه و لبنان را مختل کند. هدف نهایی گفته می‌شود کند کردن روند استقرار ایران در سوریه است.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به رهبری حزب الله اکنون کنترل مناطق وسیعی را در شرق، جنوب و شمال غرب سوریه در اختیار دارند. آنها در چندین حومه‌نشین دمشق، پایتخت، هم حضور دارند.

مقامات اسرائیلی بارها هشدار داده اند که اجازه نخواهند داد سوریه به پایگاه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شود. ایران می‌گوید در سوریه حضور مستشاری دارد و این نیروها به درخواست رسمی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به این کشور اعزام شده‌اند.

دولت اسرائیل درباره این حملات اظهارنظر رسمی نمی‌کند اما رسانه‌های این کشور آنها را گزارش می‌کنند و به ارتش اسرائیل منتسب می‌کنند. ایران با اینکه چند فرمانده ارشد سپاه در این حملات کشته شده‌اند، همواره سکوت کرده است.

پس از اینکه دولت بشار اسد اعتراض‌های مردمی را در سال ۲۰۱۱ بشدت سرکوب کرد این کشور درگیر جنگ داخلی شد که نیم میلیون کشته برجا گذاشته و نیمی از جمعیت کشور را آواره کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.