رفتن به محتوای اصلی

کشته شدن یک آمریکایی در پی حمله پهپادی ایران
24.03.2023 - 08:07

حمله مرگبار با پهپاد حوالی ساعت ۱:۳۸ بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی (۱۰:۳۸ گرینویچ) به پایگاهی در نزدیکی شهر حسکه در شمال شرقی سوریه انجام شد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای در ساعات پایانی روز پنجشنبه گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه‌گیری کرده است که این هواپیمای بدون سرنشین «سرمنشاء ایرانی» داشته است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت که «فرماندهی مرکزی آمریکا» - سنتکام - با «حملات دقیق هوایی» علیه تاسیساتی در شرق سوریه که مورد استفاده یک گروه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، این حمله را تلافی کرده است.

آقای آستین گفت: «این حملات هوایی در واکنش به حمله امروز و همچنین یک رشته حملات اخیر علیه نیروهای ائتلافی در سوریه توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.»

ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که انفجارهایی را در دیرالزور سوریه نشان می‌دهد. این یک استان استراتژیک هم مرز عراق و حاوی میادین نفتی است.

گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران و نیروهای سوریه این ناحیه را کنترل می‌کنند. به گزارش آسوشیتدپرس این ناحیه در ماه‌های اخیر همچنین شاهد حملات هوایی اسرائیل بوده که ادعا می‌شود خطوط تدارکاتی ایران را هدف می‌گیرد.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، هنوز این حملات را گزارش نکرده است.

خبرگزاری دولتی قطر از تماسی تلفنی میان وزیر خارجه خود و جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، خبر داد. دوحه نقش واسط میان ایران و آمریکا را بازی کرده است.

ژنرال آستین گفت که او به درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دستور حمله تلافی‌جویانه را داد.

او گفت: «همانطور که رئیس جمهور بایدن روشن گفت، ما همه تدابیر لازم را برای دفاع از مردم خود اتخاذ می‌کنیم و همیشه در هر زمان و مکانی که انتخاب کنیم واکنش نشان می‌دهیم. حمله هیچ گروهی به نیروهای ما بدون مکافات نخواهد بود.»

او گفت که اقدام آمریکا «متناسب و حساب شده، با هدف محدود کردن خطر از کنترل خارج شدن تنش و به حداقل رساندن کشته ها و زخمی ها» بود.

پیشتر در این روز ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره شهادت می داد گفت که «نیروهای گسترده نیابتی ایران که امکانات گسترده ای دارند در سراسر منطقه باعث بی ثباتی می شوند و شرکای ما در منطقه را تهدید می کنند.»

پنتاگون گفت که دو نظامی مجروح در محل تحت درمان قرار گرفتند و سه سرباز زخمی دیگر و مقاطعه کار زخمی به عراق منتقل شدند.

درگیری روز پنجشنبه ۱۵ روز بعد از حمله‌ای مرگبار به نیروهای نزدیک به ایران در سوریه انجام می‌شود.

رامی عبدالرحمن از دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز ۱۶ اسفند - ۸ مارس - گزارش داد که حمله پهپادی به منطقه‌ای در شرق دیرالزور که تحت کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است، چندین کشته و زخمی برجا گذاشت. همان زمان خبرگزاری دولتی سوریه از انفجار مین در این منطقه خبر داد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که «در حمله پهپادی به یک کامیون حامل سلاح، در نزدیکی کارخانه اسلحه‌سازی که به گروه‌های تحت حمایت ایران تعلق دارد، چهار نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.»

مشخص نشد چه گروه یا کشوری مسئول حمله به این منطقه شهر دیرالزور است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است گفت که این حمله هوایی بخشی از شهر را هدف قرار داده که محل سکونت فرماندهان ارشد ایرانی و افسران ارشد جنبش حزب الله لبنان است و یک بیمارستان ایرانی ویژه درمان بیماران وبا هم در آن وجود دارد.

گروه‌های هوادار ایران از جمله حزب الله که از دولت سوریه حمایت می‌کنند، در مناطق جنوبی و غربی رودخانه فرات که از استان دیرالزور می‌گذرد، استقرار یافته‌اند.

آمریکا هنوز حدود ۹۰۰ سرباز و صدها پیمانکار در سوریه مستقر دارد که با جنگجویان کرد همکاری می‌کنند تا مانع ظهور مجدد داعش در این منطقه شوند.

به گزارش نیویورک تایمز شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران فقط در یک ساله گذشته ده‌ها حمله به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی یا به نزدیکی آنها انجام داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.