رفتن به محتوای اصلی

تنش بین ایران و آمریکا در سوریه درپی حمله پهپادی سپاه به محل مسکونی نظامیان + ویدئوها
25.03.2023 - 08:17

  

 

 

ادامه درگیری میان آمریکا و گروه‌های نزدیک به ایران در سوریه

 

تصویری که خبرگزاری رسمی دولت ایران از لحظه شلیک راکت‌های گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی منتشر کرده است

 

تصویری که خبرگزاری رسمی دولت ایران از لحظه شلیک راکت‌های گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی منتشر کرده است

 

خبرگزاری دولت ایرنا که رسانه رسمی دولت ایران است با انتشار تصاویری، آن را «لحظه شلیک راکت به سمت پایگاه‌های آمریکایی» خوانده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک گروه حامی ایران در سوریه اعلام کرده است که برای پاسخ به حمله اخیر آمریکا علیه مواضع این گروه «بازوی بلندی دارد.»

این بیانیه که از سوی «کمیته مشاوره ایرانی در سوریه» آمده است حملات آمریکا چندین نیروی مسلح را کشته و مجروح کرده اما از تابعیت تلفات خود اطلاعاتی نداده است.

این گروه گفته‌است: «اگر مراکز و نیروهای ما در سوریه هدف قرار بگیرند ما توانایی پاسخ‌گویی داریم.»

همزمان گزارش‌هایی از پرتاب راکت به سوی دست کم دو پایگاه آمریکایی در سوریه منتشر شده است. شبکه خبری فاکس در آمریکا و خبرگزاری ایرنا در ایران این خبر را منتشر کرده‌اند.

فاکس به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نوشته حملات در دیرالزور بوده و عده‌ای در آن مجروح شده‌اند. از تعداد مجروحان و میزان آسیب جزئیاتی منتشر نشده است. همین مقام گفته پنتاگون در حال بررسی واکنش مناسب است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت که در پی فرمان جو بایدن، این کشور «تاسیسات گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف حمله هوایی دقیق قرار داده است.»

900 نیروی آمریکایی در پایگاه‌های شرق و جنوب سوریه مستقرند.

 

۹۰۰ نیروی آمریکایی در پایگاه‌های شرق و جنوب سوریه مستقرند.

 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است حمله پنجشنبه شب به دستور رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به حمله پهپادی و مجموعه‌ای از حملات اخیر نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران در سوریه علیه نیروهای ائتلاف انجام شده است.

اشاره آقای آستین به حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به یک پایگاه آمریکایی در سوریه است که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن ۶ آمریکایی دیگر منجر شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هشدار داد که کشورش در حفاظت از شهروندان خود مقتدرانه عمل خواهد کرد.

آقای بایدن روز جمعه در جریان سفر به کانادا با خبرنگاران گفتگو کرد و با ابراز تاسف از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله پهپادی روز چهارشنبه گفت آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست اما افزود: «آماده اقدام مقتدرانه ما برای حفاظت از شهروندانمان باشید.»

 

سازمان‌های امنیتی آمریکا حکومت ایران را منبع این حمله پهپادی می‌دانند اما روزنامه نیویورک تایمز نوشته است دولت امریکا در اثبات ادعای مبدا ایرانی این پهپاد هیچ مدرکی ارائه نکرده‌است.

روز جمعه روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش کرد سیستم اصلی دفاع هوایی آمریکا در پایگاه ائتلاف در شمال شرق سوریه هنگام حمله این پهپاد «کاملا عملیاتی» نبوده است.

این روزنامه نوشته مشخص نیست چرا این سیستم دفاع هوایی درست کار نمی‌کرده و این موضوع در دفع حمله پهپادی چه نقشی ایفا کرده است.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت رادار دفاع هوایی کار می‌کرده اما گفت به دلیل ایمنی عملیاتی و تحقیقاتی که در جریان است نمی‌تواند جزئیات دیگری از این سیستم را علنی کند.

این سخنگوی پنتاگون گفت «ما به دنبال درگیری با ایران و یا افزایش سطح تنش با آن نیستیم. اما حملات پنجشنبه پیامی روشن داشتند، اینکه ما حفاظت از نیروهای خود را جدی می‌گیریم و جواب تهدید را با سرعت و قاطعیت می‌دهیم.»

آقای رایدر در پاسخ به اینکه آیا ایران را مسئول مرگ شهروند آمریکا می‌داند گفت: «ایران قطعا از این گروه‌ها حمایت می‌کند و به همین منوال مسئول اطمینان یافتن از این است که این نیروها به نا‌امنی و بی‌ثباتی دامن نزنند، اما مشخص است که این اقدامات ادامه دارد.»

دو مقام آمریکایی که بدون ذکر نام با روزنامه نیویورک تایمز گفتگو کرده‌اند می‌گویند مشخص نیست که عاملان حمله متوجه این ضعف بوده‌اند و یا از سر اتفاق همزمان با آن دست به حمله پهپادی زده‌اند.

دو مقام ارشد نظامی آمریکا به نیویورک تایمز گفته‌اند دو جت جنگی «اف پانزده ای» آمریکا یک انبار مهمات و ساختمان نگهبانی مجاور آن را در کنار یک مرکز جمع‌آوری اطلاعات در شرق سوریه هدف قرار داده‌اند.

درگیری میان دو طرف تا اوایل صبح جمعه به وقت محلی در یک پایگاه دیگر نیروهای آمریکایی با حملات راکتی از سوی شبه‌نظامیان ادامه داشته اما به گفته مقام‌های آمریکایی این حملات راکتی به کسی آسیب نزده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «فضای خطرناکی است و دولت آمریکا برای حفاظت از تاسیسات و شهروندان خود به بهترین نحو ممکن فعالیت می‌کند.

جوئل ریبورن، نماینده ویژه آمریکا در سوریه در دولت ترامپ به بی‌بی‌سی گفت: «حملات علیه نیروهای آمریکا در شرق سوریه با حمایت ایران از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است: « بیشتر حملات پهپادی، یا با راکت و خمپاره علیه پایگاه نیروهای آمریکایی بوده و اغلب اوقات آسیب و تلفاتی به دنبال ندارند.

نزدیک به ۹۰۰ نیروی آمریکایی به عنوان بخشی از ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، بدون اجازه یا موافقت دولت سوریه، در پایگاه‌هایی در جنوب و شرق این کشور مستقرند.

وظیفه آنها جلوگیری از ظهور دوباره داعش است که زمانی نیروهای آن بخش‌های بزرگی از سوریه را در کنترل خود داشتند.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حضور خود در سوریه گستردگی و تثبیت بیشتری بخشیده است و صدها نفر را برای آموزش و مشاوره ارتش بشار اسد و نیروهای شبه‌نظامی به این کشور اعزام کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.