رفتن به محتوای اصلی

آمادگی پکن برای حمایت از ادامه مذاکرات عربستان سعودی و ایران
28.03.2023 - 09:38

رسانه‌ دولتی چین سی‌سی‌تی‌وی (CCTV) گزارش داد که در این گفتگوی تلفنی به مسائل گسترده‌ای پرداخته شد از جمله شی جین پینگ گفت که امیدواریم که دو طرف بر اساس نتایج گفتگوهای مستمر، روابط خود را بهبود بخشند.

ایران و عربستان ۱۹ اسفند ماه- دهم مارس- برای ازسرگیری روابط توافق کردند. این توافق غیرمنتظره پس از هفت سال قطع ارتباط ریاض و تهران با میانجیگری چین به‌دست آمد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی جین پینگ همچنین گفت که چین و عربستان سعودی تصمیم دارند برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه در خاورمیانه همکاری بیشتری صورت دهند.

رهبر چین همچنین در این تماس بر گسترش و توسعه روابط چین و عربستان سعودی تاکید کرد و گفت که دو کشور قاطعانه از یکدیگر در موضوعات مرتبط با منافع اصلی خود حمایت خواهند کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی هم گزارش داد که شاهزاده محمد بن سلمان هم از ابتکار چین برای حمایت از «تلاش‌ها برای توسعه حسن همجواری» بین عربستان و ایران قدردانی کرده است.

پیشتر برخی تحلیلگران توافق سه‌جانبه میان ایران،‌‌عربستان سعودی و چین برای سرگیری روابط سیاسی میان تهران و ریاض را نشانه‌ای از نقش تازه‌ای دانستند که پکن قصد دارد به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه ایفا کند.

در ادامه تحولات روز گذشته وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی برای دومین بار در یک هفته گذشته با یکدیگر گفتگو کردند. دیپلمات‌های ارشد دو کشور تصمیم دارند تا پایان «ماه رمضان» با یکدیگر دیدار کنند. بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور از اولین موضوع‌های مطرح در مذاکرات بوده است.

به تازگی نیز حسین امیرعبداللهیان نیز در مصاحبه با الجزیره گفت که پس از دعوت سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سفر به ریاض، ایران نیز تصمیم دارد تا اقدامی مشابه انجام دهد.

خبر تماس تلفنی رئیس جمهوری چین با محمد بن سلمان در حالی صورت می‌گیرد که دیروز نیز آرامکو شرکت عظیم انرژی عربستان سعودی از برنامه خود برای خرید ۱۰ درصد سهام یک شرکت پتروشیمی چین خبر داده بود. محمد قحطانی، معاون آرامکو به خبرگزاری فرانسه گفت که این طرح نشانه‌ای بر «تعهد درازمدت» شرکت عظیم انرژی عربستان به چین است.

ایران و عربستان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.