رفتن به محتوای اصلی

گرانی بنزین، جرقه آغاز اعتراضات در سال۱۴۰۲
28.03.2023 - 17:51
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

با توجه به وضعیت انفجاری جامعه گرانی بنزین می‌تواند زمینه‌ساز اعتراضات گسترده‌ای شود که پایانی بر‌ آن متصور نیست

مقامات دولتی با ارائه آمار مجهول زمینه را برای گرانی بنزین آماده می‌کنند. گفته می‌شود، نمایندگان مجلس طرحی در دست دارند که با توجه به رشد مصرف، دولت باید با افزایش قیمت بنزین، زمینه را برای کاهش آن فراهم کند. رسانه‌های تحت امر دولت نیز در هماهنگی با این نمایندگان مقالات زیادی را با آمار و ارقام منتشر کرده‌اند.

با توجه به افزایش گرانی و تورم افسارگسیخته در کشور این اقدام می‌تواند مانند بهار ۱۴۰۱ زمینه‌ساز اعتراضات گسترده شود. به گفته یک اقتصاددان گرانی بنزین می تواند تاثیرات تورمی جانگاهی بر اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد.

کسری بودجه و تاثیرات تورمی آن بر زندگی مردم

دولت رئیسی از ابتدای سال ۱۴۰۲ با کسری بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو است. این کسری بودجه تاثیر زیادی در افزایش تورم و گرانی‌ها خواهد داشت. گران شدن بنزین می‌تواند پیامدهای اعتراضی گسترده‌ای را در سطح جامعه به همراه داشته باشد. گرانی بنزین در صورتی قابل قبول است که درآمد سرانه مردم نیز افزایش پیدا کند. اما با توجه به تصویب حداقل حقوق کارگران در کمتر از یک سوم خطر فقر احتمال این افزایش به طور حتم منتفی است.

ضمن اینکه این موضوع با شعار سالی که خامنه‌ای مشخص کرده در تعارض جدی می‌باشد. خامنه‌ای خواهان مهار تورم و افزایش تولید شده است. در حالی که گرانی بنزین دقیقا در جهت عکس این خواسته و باعث افزایش تورم و کاهش تولید خواهد شد.

چشم انداز آغاز قیام‌ها با بالا رفتن تورم

در حال حاضر وضعیت نابسامان قیمت‌ها نشان دهنده سالی سخت‌تر از ۱۴۰۱ برای مردم است. دولت رئیسی با ارائه آمار مجهول تنها توهم کاهش تورم را در سر می‌پروراند. این در حالی است که افزایش قیمت برخی از کالاها به بیش از ۲۰۰ درصد رسیده است. دولت برای تامین مقداری از کاهش بودجه خود در پایان سال اقدام به گران کردن دلار تا مرز ۶۰ هزار تومان کرد. این اقدامات هر چند، مقدار اندکی از کسری بودجه را تامین کرد اما تاثیرات تورمی آن، زندگی مردم را طاقت فرسا کرده است.

وضعیت بحرانی و ملتهب جامعه نشان می‌دهد، اقدام دولت برای گرانی بنزین می‌تواند باعث شعله‌ور شدن اعتراضات شود. سران حکومت در سال ۱۴۰۱ نیز چند بار خیز گران کردن بنزین را برداشتند اما در هراس از گسترش اعتراضات جرات نزدیک شدن به آن را نداشته‌اند. بعد از سلسله قیام‌های۶ ماهه در کشور جامعه به انبار باروتی شبیه است که تنها نیاز به یک شعله برای شعله‌ور شدن دارد و این کابوس خامنه‌ای و سایر مقامات حکومتی است. با توجه به سرکوب تظاهرات در شش ماه گذشته و با مشاهده جنایات سران حکومت در این مدت، مردم این بار در اعتراضات خود بسیار رادیکال‌تر وارد خواهند شد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.