رفتن به محتوای اصلی

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل سال ۲۰۲۲ استفاده گسترده از شکنجه و تجاوز بر علیه معترضان در ایران
28.03.2023 - 17:52
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

سازمان عفو بین الملل گزارش سالانه سال ۲۰۲۲ خود را منتشر نمود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱، برابر با ۲۸ مارس ۲۰۲۳، سازمان عفو بین الملل گزارش سالانه خود را منتشر کرد. این گزارش به خیزش و قیام سراسری مردم ایران و استفاده گسترده از ابزار سرکوب برعلیه مردم شامل شلیک، دستگیرهای خودسرانه، محاکمه های ناعادلانه و شکنجه های جسمی و جنسی توسط حاکمیت دیکتاتوری در ایران پرداخته است.

این گزارش به موارد گسترده نقض حقوق بشر ایران بر علیه معترضان پرداخته و فاش می کند که نهادهای امنیتی ایران، علاوه بر به کارگیری شکنجه برعلیه معترضان برای سرکوب اعتراضات، برای درهم شکستن روحیه اعتراضی در بین جوانان، از تجاوز و خشونت های جنسی برعلیه کودکان ۱۲ ساله نیز استفاده کرده است.

عفو بین الملل از خشونت های جنسی بر علیه کودکان ۱۲ ساله می گوید

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود می نویسد: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.

زنان، دگرباشان جنسی و اقلیت های قومی و مذهبی از تبعیض و خشونت شدید رنج می برند. ناپدید شدن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری ها، از جمله از طریق محرومیت عمدی از مراقبت های پزشکی، گسترده و سیستماتیک جریان دارد.
مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی، از جمله شلاق، قطع عضو و کور کردن، اعمال و یا اجرا شد. استفاده از مجازات اعدام افزایش یافت و اعدام در ملاءعام از سر گرفته شد. محاکمه ها بطور سیستماتیک ناعادلانه باقی ماندند».

یادآوری می‌کنیم که در ماه مارس ۲۰۲۳، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه ایران را تمدید کرد. همچنین شورای حقوق بشر در ماه نوامبر۲۰۲۲، یک هیئت حقیقت یاب را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در رابطه با قیام مردم ایران منصوب کرد.

این گزارش می نویسد که همه کارشناسان مستقل سازمان ملل و ناظران بین المللی به غیر از گزارشگر ویژه، در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر از ورود به ایران منع شدند.

این گزارش می افزاید که به ایران امتیاز ۲۵ از ۱۰۰ داده شده که نشانگر وضعیت نگران کننده حقوق بشر در ایران است.

ایران در زمینه اعدام‌های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری، با مصونیت از مجازات برای جنایات مداوم علیه بشریت، مواجه است. برخی از کسانی که در این جرایم شرکت داشته‌اند، در پست‌های بالای دولت از جمله رئیس‌جمهور قرار دارند. هم‌چنین، دیوارهای بلندی در اطراف گورهای دسته‌جمعی خاوران که گمان می‌رود بقایای چند صد قربانی در آن دفن شده، احداث گردیده که نگرانی‌هایی را در مورد امنیت این مکان ایجاد کرده است.

این گزارش در قسمت دیگری به نقض آزادی بیان پرداخته می نویسد: «مقامات ایران رسانه‌ها را سانسور کردند. کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای را مسدود کردند و از سپتامبر، اینستاگرام و واتساپ را به فهرست برنامه‌های موبایل مسدود ویا فیلتر شده و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اضافه کردند که شامل فیسبوک، سیگنال، تلگرام، توییتر و یوتیوب می‌شد.»

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل، از سال ۱۹۶۱ تاکنون هر سال به بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان و فعالیتهای این سازمان برای دفاع از حقوق بشر می پردازد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.