رفتن به محتوای اصلی

بلینکن: از راه دیپلماسی به حمایت از مبارزه زنان در ایران ادامه می‌دهیم
29.03.2023 - 10:24

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی تازه مبارزه زنان در ایران و افغانستان برای برابری جنسیتی را ستود و اعلام کرد که ایالات متحده به پشتیبانی از این مبارزه، از طریق دیپلماسی، ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن که روز سه‌شنبه، هشتم فروردین، در همایش «جایگاه زنان در دموکراسی» سخن می‌گفت، اظهار داشت که در ایران، زنان شجاعانه و در حالی که «زن، زندگی، آزادی» را فریاد می‌زنند، در برابر تهدیدهای حاکمیت ایستاده‌اند و در افغانستان، زنان در برابر تلاش‌های طالبان برای محو آنها از زندگی روزانه، همچنان برای آینده‌ای روشن‌تر می‌جنگند.

او تأکید کرد: «ایالات متحده با این زنان و همه کسانی که برای مشارکت کامل، آزاد و برابر زنان در سراسر جهان تلاش می‌کنند، اعلام همبستگی می‌کند و از طریق دیپلماسی خود، متعهد به پشتیبانی از آنها و پیشبرد برابری جنسیتی در سراسر جهان است.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این در ۲۲ مهرماه گذشته نیز در دیدار با پنج زن کنشگر ایرانی، ازجمله نازنین بنیادی، رویا حکاکیان، و شری حکیمی گفته بود: «زنان، جوانان، و بسیاری دیگر برای حقوق بنیادینی که رژیم ایران کماکان از آنها دریغ می‌کند، به‌ پا خاسته‌اند.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در پیامی به مناسبت نوروز امسال گفت که ایالات متحده آمریکا در کنار «تمام شهروندان ایرانی که با اعتقاد و شجاعت خود به دنیا الهام بخشیده» و «زنان ایرانی که برای حقوق و آزادی‌های اولیه خود مبارزه می‌کنند» ایستاده است.

کوشش‌های فعالان ایرانی برای احقاق حقوق زنان در جمهوری اسلامی، ازجمله حق انتخاب نوع پوشش، تاکنون با سرکوب‌های شدید مواجه شده است.

اما به‌رغم خشونت‌های حکومتی با معترضان پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی بر سر حجاب اجباری، در بیش از شش ماه گذشته شمار بیشتری از زنان و دختران ایران بدون حجاب تحمیلی در شهر تردد می‌کنند.

این روند در ایام عید امسال به میزان محسوسی گسترش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.