رفتن به محتوای اصلی

نردبانی بریک راه طولانی  
29.03.2023 - 21:00

پسر جوانی است با چشمان هوشیار که من بطور اتفاقی در جریان یک پرواز در کنار او نشستم .یک جوان فارغ التحصیل شده از دانشگاه شریف که برای مصاحبه جهت پذیرش دریک شرکت بزرگ بین المللی می رفت .زمان پرواز طولانی ونردبان کوتاه کردن راه به اندازه کافی از هر دو طرف استوار.
ماحصل این گفتگو را به نوشته دیگر موکول می کنم .
اما بر سر سه نکته اساسی این گفتگو تاکید می نمایم .نسل جوان ایران بخصوص آن ها که جنبش اخیر را ایجاد کردند .هیچ گونه سمپاتی به جریان های سیاسی سنتی بخصوص فدائی ومجاهد ندارند واصولا این جریان ها را یکی از عوامل بدبختی خود می دانند وکوچکترین کششی به آن ها وتحلیل هایشان نشان نمی دهند.درک نسل های گذشته از این نسل جدید وخواسته های آن ها فرسنگ ها ازواقعیت وجودی وفکری آن ها فاصله دارد .
آن ها هنوز درک نمی کنند که این نسل جدید حاضر به وقت گذاشتن وشنیدن نظرات  وپذیرش افکار این جریان های سیاسی نیست ومطلقا انترسی به پلمیک های مطرح شده بین آن ها ندارد .
می خندد می گوید "ناراحت نباشید نسل شما هیچ کششی بر عکس آنچه که شما فکر می کنید در این نسل ایجاد نمی کند. شما نیز هیچ درک واقعی وعمیقی از این نسل عجیب وغریب که مخلوط غریبی از مجموعه دنیای واقعی و مجازی است ندارید . 
از بی بند باری ،بی مسئولیتی ،راحت طلبی و راحت زندگی کردن ،قید بند های اجتماعی را بهم زدن و طلبکار بودنشان از والدین و نسل شما خبر ندارید . این جنبش ناگزیر را که حاصل خشم فرو خورده وروحیه عاصی شده این جوان ها به زندگی بسته ،غم انگیر وخفت بار ومهم خجالت آور برای این نسل ها جدید است عمیقا درک نکرده اید .
 درکتان از شعار زن زندگی و آزادی بسیار متفاوت تر از درک جوان هایی است که امروز برای این شعار مبارزه می کننند .اصلا مبارزه آن ها هم عجیب و متفاوت با مبارزه ای است که در ذهن شما می گذرد.  
درک اکثر جریان های سیاسی وافراد نسل های قبلی حتی پدر ومادرانمان از مفهوم این شعاردرست نیست! آن ها درک گذشته خود اززن وزندگی حتی آزادی را بحساب درک وبر داشت درست ازاین شعار می گذارند وحمایت می کنند که بسیار با درک نوجوانان وجوانان حاضر در میدان متفاوت است. 
طی چهار دهه حتی معنای کلمات هم مفهوم دیگری یافته که با درک شما از آن کلمه متفاوت است.همه جریان های مربوط به گذشته یک درک اخلاقی تاریخ گذشته با معیار های معین دارند که فکر می کنید موثر برای تمامی جامعه از بزرگ و کوچک است .معیار هائی که امروز جواب نمی دهند.
اگر بشدت این معیار ها را تکان دهید قفل از روی چفت وبست های اخلاقی خود که گونه دیگری از یک نگاه توتالیتر مانند همین قوانین جمهوری اسلامی است بر دارید.این تفاوت اخلاقی  بیرون می زند .درک زندگی توام بالذت ،شادی واندکی بی بند باری رها ازقید های اجتماعی، رها از شیوه ها وپرنسیب هائی که شما بعنوان اخلاق اجتماعی روتین شده از آن نا م می برید .مطلقا با درک این نسل از زندگی و آزادی متفاوت است .
 شما در تداوم همین جنبش  با وجود ادعای دمکرات بودن در جا هائی مقابل همین جوان ها که خواهان یک زندگی با الگو های غربی که خودشان نیز چیز هائی بر آن افزوده اند قرار خواهید گرفت .شما هنوز این جامعه جوان را با مقیاس های خود محک می زنید .
هنوز یک درک واقعی از نگاه جوان امروزی ایران نسبت به سکس ،نسبت به بدن خود و به زیبائی خود ندارید.هنوز نمی توانید تجسم کنید تغیرات فکری همین جوانانی که در میدان می رزمند وکشته می شوند نسبت به رابطه آزاد دختر وپسر،نسبت به اوقات فراغت وشیوه گذراندن آن که بسیار بیشتر از نسل های قبل است .
قبول این که در باشگاه های بدن سازی وزیبائی اندام دختران کمتر از پسران حضور ندارند.هنوزازابعاد عمل های جراحی که پسران ودختران برای زیبائی خود انجام میدهند خبر ندارید .پدرم فکر می کند این امر مربوط به طیف معینی از جوانان است که از امکانات رفاهی بیشتری بر خور دارند .حال این که چنین نیست. برعکس این میل دربین جوانان اقشار پائین جامعه بیشتر است. 
مفهوم کار از دید شما با مفهومی که نسل جدید دارد بسیار متفاوت است .بسیاری از جوانان در خانه می نشینند ،(دستش را با لا می آورد تلفن دستی خود را نشان می دهد .) می گوید با همین تلفن این نسل بیشترازچند کارمند وکارگر کار می کند ودر آمد دارد .اما هنوز نسل شما حاضر به قبول این مسئله نیست .
 شما وقتی تصویری از یک دختر کشته شده در این جنبش می دهید قادر به ترسیم خواسته های او چگونگی گذران او نیستید .از این رو این دختران در نوشته های شما در قالب همان چریک های زنی می شوند که شما می شناسید.لذا اورا در قالبی قرار می دهید که بعد ازپنجاه سال  دو باره حلول کرده است.بجرئت می گویم که این نسل صدو هشتاد درجه با آن چه که شما فکر می کنید متفاوت است.وقتی به نوشته های جریان های سیاسی وتوصیف آن ها از نسل جوان وخواسته های آن ها می پردازید این عدم درک وروح بیگانگی با نسل حاضر را بوضوح می توانید ببینید .ادامه دارد ابوالفضل محققی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.