رفتن به محتوای اصلی

مادر عرفان رضایی که لباس پسرش را بر تن کرده ؛ عرفان کسی که در آمل بنر خامنه ای را پاره کرده بود
01.04.2023 - 06:35

 

عرفان رضایی (۱۱ شهریور ۱۳۸۰ – ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) یکی از معترضان شرکت‌کننده در اعتراضات ۱۴۰۱ ایران در آمل بود که نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی با شلیک دو گلوله از فاضله نزدیک به کتف و سینه او را به قتل می‌رسانند. ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است که او را ساعتی قبل از کشته شدن درحال پاره‌کردن یکی از بنرهای سیدعلی خامنه‌ای در یکی از خیابان‌های شهر آمل نشان می‌دهد. گفته می‌شود اما در مقابل فرمانداری آمل کشته شده‌است.[۶] پدر او مجروحان شیمیایی و موج انفجار جنگ ایران و عراق بوده‌است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند با رهگذر خواندن عرفان، کشته شدن او را به گردن معترضان بیندازند و او را شهید اعلام کنند اما خانواده او قبول نکرده‌اند

او آخرین بار در روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ حدود ساعت ۱۸ عصر، با مادر خود برای دریافت پول تماس می‌گیرد و به مادر خود نیز می‌گوید «قصد رفتن به تظاهرات ندارد و می‌خواهد قدم بزند.» او وقتی پول را واریز می‌کند و تقریباً یک ساعت بعد در حدود ساعت ۱۹ که با عرفان تماس می‌گیرد، پاسخی نمی‌دهد. تا بعد از دو ساعت تلاش خانواده برای پیداکردن او بی‌نتیجه می‌ماند. تا اینکه یکی از آشنایان نظامی به آن‌ها اطلاع می‌دهد که عرفان در بازداشت اداره اطلاعات آمل است. حضور آن‌ها در مقابل اداره اطلاعات و پرس و جوی او دربارهٔ عرفان بی‌نتیجه بود. حدود ساعت ۱۰ شب، دوست عرفان که در تجمع مقابل فرمانداری آمل نیز همراه او بوده، با مادر عرفان تماس می‌گیرد و می‌گوید که عرفان تیر خورده و به بیمارستان ۱۷ شهریور آمل منتقل شده‌است. به گفته مادر او، اسم عرفان در پذیرش بیمارستان ثبت بود و یکی از کارمندان بیمارستان هم به او گفته که آخرین بار عرفان را در حالت هوشیار دیده و اسم خودش را به مسئولان بیمارستان گفته و سپس او را به طبقه بالای بیمارستان برای عمل فرستاده‌اند. در طبقه بالای بیمارستان مادر او روی صندلی مقابل اتاق عمل یک تکه از پیراهن خونی عرفان را پیدا می‌کند. اما کارمندان اتاق عمل ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند مجروحانی که به این‌جا می‌آورند، بی‌هویت‌اند.

تصویر

بعد از دو روز بی‌خبری، مأموران امنیتی با خانواده او تماس می‌گیرند و به آنها می‌گویند که برای تحویل جنازه عرفان به سردخانه مراجعه کنند. مادر او می‌گوید «به سردخانه مراجعه کردیم و من فقط سر عرفان را دیدم که شکافته شده بود. پزشکان گفتند برای کالبدشکافی سر او را شکافتیم که ببینیم شاید در اثر مصرف مواد یا مشروبات الکلی فوت کرده‌است.»

در پرونده نوشته شده او به دلیل خون ریزی زیاد کشته شده‌است. امّا سندی به ما خانواده آن‌ها نشان داده نشده که او بلافاصله بعد از شلیک کشته شده، یا در بیمارستان جان خود را از دست داده‌است. خانواده او می‌گوید «به ما گفته شده که از میدان ۱۷ شهریور که عرفان بنر خامنه‌ای را پاره کرد، یک مأمور لباس شخصی او را تا ساختمان فرمانداری زیر نظر داشته‌است.»

گواهی فوت عرفان رضایی در ۷ مهر ۱۴۰۱ صادر شده اما در پنج‌شنبه ۱۹ آبان به خانواده او تحویل داده می‌شد. در گواهی فوت علت مرگ او «عملکرد وسایل جنگی در خارج از جنگ» اعلام شده‌است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.