رفتن به محتوای اصلی

تهدید نماینده مجلس: اگر قوه قضائیه راهکار ارائه نکند ؛ طرح مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت
01.04.2023 - 19:13

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است اگر قوه قضائیه تا ۱۴ فروردین به گفته او راهکارهای لازم برای «خلاء های قانونی در بحث ایجابی و یا سلبی حجاب» ارائه ندهد، طرح نمایندگان در این مورد در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

پیش از این بیژن نوباوه از دیگر نمایندگان مجلس گفته بود با موافقت سران قوا با طرح جدید مجلس شورای اسلامی، تحمیل حجاب به شکل «هوشمند» انجام می‌شود و زنان بی حجاب پس از شناسایی با دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی، به طور «غیرحضوری» مجازات خواهند شد. جزئیات طرح مورد نظر آقای نوباوه مشخص نیست.

آقای حاجی‌دلیگانی گفته است: در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد «عفاف و حجاب» که روز ۲۳ اسفند ماه سال گذشته در مجلس قرائت شد، از قوه قضائیه خواسته شده بود تا ظرف سه هفته راهکارهایی در این مورد ارائه دهد، که این مهلت در ۱۴ فروردین به اتمام می‌رسد.

رسانه های ایران می گویند طرح پیشنهادی برخی نمایندگان درباره حجاب هنوز وارد روند بررسی مجلس نشده است.

در ایران تعطیلات نوروزی در ۱۴ فروردین به پایان می رسد و مدارس، دانشگاه ها و بخش هایی از ادارات و نهادهای حکومتی که در هفته دوم سال تعطیل بودند، فعالیت خود را از سر می گیرند. مجلس شورای اسلامی هم فعالیت خود را از همین روز آغاز می‌کند.

در تعطیلات نوروزی امسال، موضوع مبارزه با حجاب اجباری همچنان از مسائل مطرح در گفت‌وگوهای روزمره شهروندان ایرانی از جمله در شبکه های اجتماعی بوده است. ماموران حکومتی در برخی از مراکز تاریخی، گردشگری و تجاری در تعطیلات امسال مانع ورود برخی از زنانی شدند که حجاب اجباری استفاده نکرده بودند.

به تازگی هم ویدئویی از مشهد خبرساز شده که مردی در یک فروشگاه که به نداشتن حجاب دو زن معترض است، سطل ماستی روی سر آنها خالی می کند که به درگیری مغازه دار با مرد معترض منجر می شود.

از اواخر شهریور سال گذشته که اعتراضات به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، گروه های مختلفی از زنان ایرانی با وجود مخاطرات از جمله احتمال دستگیری، حجاب اجباری از سر برداشته اند.

برخی از زنان محجبه ایرانی که به اختیار حجاب دارند هم از این زنان حمایت کرده‌اند.

وزارت کشور ایران دو روز پیش با انتشار بیانیه‌ای بر سخت‌گیری برای تحمیل حجاب به زنان و دختران تاکید کرد.

در بیانیه وزارت کشور آمده: «هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

برخی از سیاستمداران، حقوقدانان و فعالان حقوق بشر در ایران از این بیانیه انتقاد کرده‌اند.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم در دو نوبت در روزهای آخر سال گذشته و روزهای اول سال ۱۴۰۲ هشدار داده بود که «افراد بی حجاب» مجازات خواهند شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.