رفتن به محتوای اصلی

حکم جلب دو زن بدون حجاب در مشهد و مهاجمی که با سطل ماست به آنها حمله کرد
02.04.2023 - 20:03

یک روز پس از انتشار خبر بازداشت دو زن که در مغازه‌ای در طرقبه شاندیز در حومه مشهد به دلیل نداشتن حجاب اجباری هدف حمله مردی با سطل ماست قرار گرفتند و بازداشت فرد مهاجم، واکنش‌ها به این مساله هنوز ادامه دارد.

دیروز،‌ شنبه ۱۲ فروردین دادستانی طرقبه در حومه مشهد از صدور حکم بازداشت مرد مهاجم و دو زنی که مورد حمله قرار گرفتند خبر داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم جلب این فرد که «به شکل نامتعارف نهی از منکر» کرده بود و همچنین دو زنی که هدف حمله قرار گرفتند «به اتهام تظاهر به کشف حجاب» صادر شده است.

دادستانی طرقبه همچنین گفت که به صاحب مغازه هم «جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است.» بعدا گزارش شد که محمود هاجرپور (صاحب لبنیاتی) ساعت ۲۱ شنبه با قرار وثیقه آزاد شد.

محسن برهانی، حقوقدان و وکیل دادگستری در ایران در واکنش در توییتی نوشت: «کسی که سطل ماست را بر روی سر دو خانم ریخت اولاً مرتکب جرم تعرض و مزاحمت برای بانوان موضوع ماده ۶۱۹ شده است و ثانیاً نسبت به سطل ماست مرتکب جرم تخریب موضوع ماده ۶۷۷.»

او همچنین دادستان طرقبه را خطاب قرار داد و افزود: «صاحب مغازه، مرتکب هیچ جرمی نشده است؛ حتی اگر فیلم را شخصاً در فضای مجازی پخش کرده باشد. به گفته صاحب مغازه مرد مهاجم پول ماست را هم به صاحب مغازه نداده است.»

تصویر

 

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری هم در توییتی از صاحب مغازه حمایت کرد و گفت: «اقدام‌ کاسب باشرفی که در حمایت از دو خانم فاقد حجاب در مغازه خود با شروری که به بهانه امر به معروف با ماست به مشتریانش حمله کرده به هیچ عنوان وصف مجرمانه نداشته یعنی اساسا عنوان مجرمانه‌ای نمی‌توان برایش یافت بلکه عملی اخلاقی وانسانی و قانونی بوده که شایسته تکریم و قدردانی است.»

کاریکاتور جمال رحمتی

منبع تصویر،JAMALRAHMATIARTWORKS

توضیح تصویر،

جمال رحمتی، کارتونیست، این کاریکاتور را در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «بیچاره کسی که در عصر تکنولوژی و ارتباطات، ابزارش زور است.»

در مغازه لبنیات فروشی چه اتفاقی افتاد؟

روز جمعه،‌ ۱۱ فروردین تصاویری از یک مغازه که گفته شده در خیابان ولیعصر منطقه شاندیز مشهد قرار دارد منتشر شد.

مردی وارد این مغازه لبنیات فروشی می‌شود و به نظر می‌رسد که پس از تذکر به دو زن مشتری که بدون حجاب هستند ناگهان یکی از سطل‌های ماست را برمی‌دارد و به طرف زنان حمله می‌کند.

در این هنگام فردی که پشت دخل مغازه ایستاده و یکی از مشتریان مرد به طرف مرد مهاجم می‌روند و او را از مغازه بیرون می‌اندازند.

عباس هاجرپور،‌ مالک مغازه و پدر محمود هاجرپور می‌گوید که یکی از مشتری‌ها در حمایت از زنانی که مورد حمله قرار گرفتند مرد مهاجم را به بیرون مغازه انداخته و درگیری بیرون مغازه ادامه داشته.

آقای هاجرپورصبح روز شنبه ۱۲ فروردین به خبرگزاری رکنا گفت که ساعت ۱۱ شب جمعه ماموران با حکم قضایی مغازه او را پلمب کردند اما صبح شنبه اعلام شد که مغازه باید از پلمب خارج شود.

او گفت فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته را بردند و قرار شده است که او فردا، دوشنبه ۱۴ فروردین برای ارائه توضیحات به دادگاه مراجعه کند.

برخی از کاربران توییتر می‌گویند که مرد مهاجم بسیجی و از مداحان شاندیز مشهد و فردی شناخته شده است.

حمایت از مغازه دار،‌استقبال با گل و شیرینی

امیر شهلا،‌ عضو پیشین شورای شهر مشهد از آزادی محمد هاجرپور، مغازه دار با قید وثیقه خبر داد و گفت که او دیروز هنگام ورود به مغازه با استقبال مردم مواجه شده است.

او در اینستاگرام خود نوشت: « مغازه مملو از گل و شکلات و شیرینی هست که شما مردم، در بدوِ ورود به مغازه، تقدیم کرده بودید. درجِ شماره ‌تلفن لبنیاتی روی عکسی که در فضای مجازی منتشر شده، باعث سیلِ تماس‌های تلفنی بوده که مردم از اقصی نقاط ایران می‌زدند و پرسانِ حال و احوال آقا محمود بودند. به طوری که از عصر، یک‌نفر فقط پای تلفن نشسته و مشغول جواب‌گویی به ابراز محبت و لطف صمیمانه‌ی شما بوده است.»

واکنش‌ها به «امر به معروف ماستی» چیست؟

کشیدن موی زنی در مقابل مدرسه ای

منبع تصویر،TWITTER

توضیح تصویر،

برخی با یادآوری برخورد خشن و کشیدن موهای زنی توسط مردی که قصد بازداشت او را داشت در تجمع مقابل مدرسه‌ای گفتند که هر وقت سرانجام برخورد قضایی با این مرد مشخص شد، مهاجم «ماست پرت کن» هم مجازات خواهد شد

سارا معصومی، روزنامه‌نگار در ایران با انتشار این ویدئو نوشت: «در ثانیه‌های پیش از ورود مرد مزاحم به داخل مغازه، همه چیز عادی است. کاسبی سرگرم کارش، زنانی با روسری، بی‌روسری و چادری و مردانی که به پوشش آزاد زنان حاضر بی‌تفاوتند. همه چیز گویای یک زندگی معمولی است که ...»

او با اشاره به جمله‌ای از ترانه «برای» شروین حاجی‌پورنوشت: «چه خوب گفته بود برای حسرت یک زندگی‌ معمولی که از مردم گرفتید.»

علی ضیا،‌ مجری سابق صداوسیما هم در اینستاگرام خود درباره حمله یک فرد با سطل ماست به دو خانم بی‌حجاب نوشت: «این آقا به چه خدایی اعتقاد داره که به زنان این سرزمین اینگونه حمله میکند من به دینی که بتونه اینگونه با خانمها برخورد کنه کافرم.»

محمدعلی ابطحی، از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی ایران در توییتی با انتقاد از این اقدام نوشت: «این کاسه ماست نبود که بر سر دختر مردم ریخته شد. تعصب و لجن متعفنی است که در طول سال‌ها در مغزماست پاش ‌ها جاگرفته.»

یکی از کاربران توییتر نتیجه «سیاست‌گذاری‌های کشکی» درحوزه حجاب را، «امر به معروف ماستی» دانست.

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم درباره این ویدیو نوشته‌اند که منتظرند ببینند دولت با این شخص چه برخوردی می‌کند.

برخی با یادآوری برخورد خشن و کشیدن موهای زنی توسط مردی که قصد بازداشت او را داشت در تجمع مقابل مدرسه‌ای گفتند که هر وقت سرانجام برخورد قضایی با این مرد مشخص شد، مهاجم «ماست پرت کن» هم مجازات خواهد شد

کاربری نوشته است: « گاهی اسید پاش، گاهی ماست پاش، گاهی با اسلحه، گاهی با مسمومیت، گاهی اعتراف اجباری، گاهی اعدام و اما عدالت همواره در مجازات مردمی است که به دنبال اعتراض، کشته و کور و زندانی می‌شوند»

شماری از کاربران هم به اعلامیه اخیر وزارت کشور در مورد حجاب اشاره کرده و گفته‌اند که این عمل در واقع نتیجه همان اعلامیه است و به چنین افرادی جرات داده است.

درست همان روزی که این اتفاق افتاده، محمد هادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران هشدار داده بود که در صورت ادامه بی‌حجابی زنان «صبر مردم متدین ما به پایان خواهد رسید و ممکن است خودشان دست به اقداماتی بزنند، آن وقت جامعه دچار نابسامانی و هرج و مرج خواهد شد.»

در ماه‌های اخیر به صورت بیسابقه ای تعداد زیادی از زنان در ایران از حجاب اجباری و سر کردن روسری در اماکن عمومی و خیابان‌ها خودداری می‌کنند.

ده‌ها مرکز گردشگری در سراسر ایران نوروز امسال به دلیل بی‌حجابی مشتریانشان پلمب شدند.

خط خاکستری

مدیر حوزه علمیه تهران هشدار داده که نیروهای حامی حکومت ایران علیه زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند به اقدام خودسرانه دست خواهند زد. پیشتر، بعضی دیگر از چهره‌های تندرو، از جمله امامان جمعه اصفهان و مشهد، تهدیدهایی مشابه مطرح کرده بودند. گفتگو با 

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار:

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.